دو مسجد تاریخی ملایر مرمت می‌شود

اقتصاد ایران: همدان-رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ملایر از مرمت دو مسجد تاریخی در این شهرستان خبر داد.

ابراهیم جلیلی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه شهرستان ملایر دارای آثار تاریخی و فرهنگی زیادی است اظهار کرد: تا کنون بیش از ۲۰۰ اثر منقول و غیر منقول این شهرستان ثبت ملی شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر افزود: ملایر دو اثر شامل انگور و مبل و منبت را نیز در کارنامه خود در ثبت آثار جهانی دارد.

وی با اشاره به قانون اعمال شده مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیر منقول فرهنگی و تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرست‌های ذی ربط اثر فرهنگی گفت: تصریح کرد: عمارت تاریخی عمارت کلاه فرنگی و ساختمان دخانیات شهر ملایر به شماره ۳۴۱۹۸ مورخ ۰۲/‏۱۲/‏۱۴۰۲‬ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

وی بیان کرد: این بنا تحت عنوان کانون فرهنگی تربیتی شهید مدرس از قدیمی ترین مراکز آموزشی شهر و ساختمان دخانیات در حال فعالیت است و درخیابان شهید وفایی، روبروی انبار غله واقع شده است.

وی اضافه کرد: اثر مذکور تحت حفاظت و نظارت این اداره قرار دارد و هر گونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر صرفاً با تائید و نظارت وزارتخانه میراث فرهنگی ممکن خواهد بود.

وی همچنین با بیان اینکه مسجد تاریخی روستای توچغاز و ننج مرمت می‌شود افزود: مسجد تاریخی روستای توچغاز و روستای ننج از محل اعتبارات سفر ریاست محترم جمهوری با اعتبار ۵,۰۰۰ میلیون ریال مرمت می‌شود.

جلیلی بیان داشت اعتبار فوق از محل اعتبارات سفر ۲ ریاست محترم جمهور تأمین شده و پیمانکار پروژه از یک هفته قبل شروع به کار کرده است.

وی گفت: مسجد توچغاز بخشی از بافت قدیمی روستا محسوب می‌شود که به لحاظ دارا بودن فضاهای سنتی و ویژگی‌های معماری شاخص است.

این مسؤول تصریح کرد: قدمت اثر به اواخر دوره قاجار بر می‌گردد و دارای پلانی با فضای مربع شکل است که در دهه‌های اخیر فضای جدیدی به بخش قدیمی اضافه شده است.

جلیلی یاد آور شد: قسمت قدیمی در ابعاد ۲۰/۱۱ الی ۶۰/۱۸ به متراژ حدود ۲۱۰ متر مربع زیربنا دارد دارای ستون‌های آجری با طاق رومی – کلنبو است مصالح مصرفی بنا آجر – خشت و گل است.

جلیلی گفت: مسجد تاریخی باب الحوائج روستای ننج از توابع بخش جوکار نیز به لحاظ معماری مشابه مسجد روستای توچغاز با شش دهنه طاق و ستون‌های آجری برپا شده است.

وی افزود: مرمت بنای مسجد توچغاز شامل بام سازی اصولی (برداشتن ایزوگام و قیرگونی، آواربرداری، استحکام بخشی طاق‌ها، کونال بندی و بام ساز ی مجدد) مرمت فضای کچکاری داخل بنا، مرمت مسجد ننچ شام بام سازی، بندکشی و ساب و بندکشی است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ