۱۵۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری زیر کشت است

اقتصاد ایران: شهرکرد-رییس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: از مجموع ۱۸۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان ۱۵۰ هزار هکتار زیر کشت است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین برزگر صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هم اکنون نزدیک به ۷۰ هکتار گلخانه در دست اقدام است و طرح ایجاد ۸۰۰ هکتار گلخانه در استان تصویب و پروانه صادر شده است که با راه اندازی این واحدهای گلخانه گام مؤثری در بحث اشتغال و افزایش ضریب اشتغال و توسعه بخش کشاورزی فراهم می‌شود.

وی گفت: صنعت، کشاورزی و خدمات در کشور به عنوان ظرفیت‌های مهم هستند اما جایگاه بخش کشاورزی از همه مهمتر است.

به گفته وی، بخش صنعت به یک گروه و نهادی، به تنهایی تأثیر گذار نیست درحالیکه بخش کشاورزی با استفاده از ظرفیت نیروی انسانی و استفاده از ظرفیت مردمی نقش مهمی در اشتغال، افزایش درآمد در کشور دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بخش کشاورزی بالای ۹۶ درصد دست مردم است و تولیدی که انجام می‌شود از لحاظ سلامت و امنیت جز با کیفیت‌ترین تولیدات است، گفت: در این بخش میزان مصرف سم و کود و تولید مشخص است و عطر و طعم میوه ایران را هیچ جای دیگر ندارد.

به گفته وی، اختلاف دمای شب و روز و تنوع اقلیمی و اصلاح هیبریدی محصولات کشاورزی از مهمترین دلایل کیفیت بالای محصولات کشاورزی ایران است.

برزگر ادامه داد: بخش، کشاورزی بیشترین سهم را در اختیار مردم دارد و در تولید ناخالص داخلی نقش مهمی دارد و با توسعه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی و خدمات می‌توان این بخش را گسترش داد.

وی به برخی مشکلات این بخش از جمله تعدیل میزان مصرف آب، قطع کردن برق چاه‌های کشاورزی به مدت ۶ ساعت در روز و اجباری شدن این موضوع و همچنین قطع گاز پتروشیمی لردگان، گفت: هیچکدام از این مشکلات نتوانسته بخش کشاورزی را به تعطیلی بکشاند.

برزگر با اشاره به اینکه بخش کشاورزی تأمین کننده امنیت و سلامت غذایی است، گفت: این بخش نیاز به حمایت بیشتر دارد.

وی به افزایش قیمت کود و سم، تأمین سوخت و نهاده و همچنین برخی مشکلات کشاورزان اشاره کرد و گفت: امنیت غذایی تعارف بردار نیست.

به گفته وی، هم اکنون از مجموع ۱۸۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان ۱۵۰ هزار هکتار زیر کشت است و ۱۱ هزار تراکتور در این اراضی مشغول فعالیت هستند و تأمین برق و سوخت مهمترین نیاز این بخش است.

وی با تاکید بر اینکه کشاورز تنها بخشی است که به دست مردم اداره می‌شود، اما این قشر ضعیف است و اما کشاورز دست تنهاست و برای حمایت از این بخش ۶ اتاق اصناف کشاورزی در استان فعال شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: هم اکنون ۸۳ هزارتولیدکننده بخش کشاورزی در استان فعالیت دارند و این روزها، این قشر روزهای سختی دارند و تولید سخت شده است باید از این قشر حمایت بیشتر شود.

وی در ادامه به احداث ۵ هزار و ۵۰۶ مترمربع ساختمان در ۶ نقطه از چهار شهرستان است اشاره کرد و گفت: این ساختمان‌های از محل مولد سازی احداث می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری به اجرای برخی طرح‌های نیمه تمام در سطح استان در بخش کشاورزی که از ۲ دهه گذشته نیمه تمام ماندند اشاره کرد و گفت: اجرای برخی طرح‌ها از جمله جاده بین مزارع الزامی نیست و باید سرمایه گذاری برای اجرای طرح‌های مهم انجام شود.

برزگر با اشاره به اینکه قریب ۷۰۰ میلیارد تومان در دو سال برای اجرای طرح تأمین آب و سایر طرح‌ها آبرسانی و برق رسانی در حوزه کشاورزی هزینه شده گفت: اجرای طرح‌های انتقال آب علاوه بر رفع مشکلات حوزه کشاورزی برای اشتغال مهم است و هم اکنون ۲۷ طرح در دست اجرا بود که پیشرفت فیزیکی بالایی دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری به احداث مجتمع‌های دامداری برای ایجاد اشتغال، افزایش ضریب تولید، افزایش شیر، اصلاح نژاد دام اثر گذار است، گفت: اجرای طرح‌های دامداری در شهرهای و روستاهای زیر ۶۰ هزار نفر باید به صورت سنتی اجرا شود.

به گفته وی، ۴۳ مجتمع دامپروری در دستور بود که ۱۹ مجتمع کلنگ زنی شده است.

برزگر یادآور شد: نهضت احداث مجتمع دام در استان در حال اجراست تا ضریب تولید ارتقا داده شود و طول دوره پرورش کم شود و فشار دام بر مرتع کاهش پیدا کند.

به گفته وی، مجتمع‌های دامداری ظرفیت اشتغال بالا و ضریب تولید بالا دارد و باید از طرف شبکه بانک‌ها و سرمایه گذاری بخش خصوصی به این بخش توجه شود.

وی به بالا بودن ارزآوری تولید آبزیان و خوراک آبزیان در استان اشاره کرد و گفت: هم اکنون در استان ۴۰۰ هزار تن خوراک آبزیان تولید می‌شود که ارزآوری بالای دارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ