ارتباط شیرین کننده های مصنوعی با افزایش خطر قلبی

اقتصاد ایران: شواهد بیشتر نشان می دهد شیرین کننده مصنوعی رایج اریتریتول ممکن است برای قلب مصرف کنندگان خطراتی ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، مطالعه جدید که شامل ۲۰ داوطلب بالغ سالم بود، نشان داد در نوشابه یا مافین شیرین شده با اریتریتول، این شیرین کننده با افزایش فعالیت پلاکت‌های خون مرتبط است که می‌تواند احتمال لخته شدن را افزایش دهد.

تیمی به سرپرستی دکتر «استنلی کازن»، رئیس علوم قلب و عروق و متابولیک در مؤسسه تحقیقاتی لرنر کلینیک کلیولند، خاطرنشان کردند که چنین تأثیری با قند مشاهده نشد.

کازن در بیانیه خبری کلینیک توضیح داد: «بسیاری از جوامع حرفه‌ای و پزشکان به طور معمول توصیه می‌کنند که افراد در معرض خطر قلبی عروقی بالا مانند کسانی که چاقی، دیابت یا سندرم متابولیک دارند، از غذاهایی که حاوی جایگزین‌های قند هستند به جای قند استفاده کنند.»

کازن گفت: «با این حال، یافته‌های ما بر اهمیت مطالعات بالینی طولانی‌مدت بیشتر برای ارزیابی ایمنی قلبی عروقی اریتریتول و سایر جایگزین‌های قند تاکید می‌کند.»

در مطالعه قبلی همین تیم روی تقریباً ۱۲۰۰ نفر مشخص شد افرادی که مقادیر زیادی اریتریتول در خون خود داشتند در مقایسه با افرادی که کمترین مقدار را داشتند تا دو برابر بیشتر در معرض خطر حمله قلبی یا سکته بودند.

در آن زمان، یک بررسی آزمایشگاهی نشان داده بود که اریتریتول با تحریک پلاکت‌های تشکیل‌دهنده لخته خون، این اثر مضر را روی قلب ایجاد می‌کند.

اریتریتول حدود ۷۰ درصد شیرینی قند را داراست و از طریق تخمیر ذرت به صورت تجاری تولید می‌شود. به گفته کازن، این ماده در بسیاری از غذاهای کتو و غذاهای بدون قند یافت می‌شود و جز برخی از محصولات شیرین کننده است.

در مطالعه جدید، به ۲۰ داوطلب سالم دوز اریتریتول معادل دوز موجود در کلوچه یا قوطی نوشابه رژیمی داده شد.

محققان دریافتند که بلافاصله پس از آن، سطح اریتریتول در خون ۱۰۰۰ برابر شد و این با افزایش شدید تشکیل لخته خون در میان داوطلبان همراه بود.

محققان دریافتند یک وعده استاندارد غذا یا نوشیدنی شیرین شده با اریتریتول ممکن است به شدت اثر مستقیم تشکیل لخته را تحریک کند.

اریتریتول توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده به عنوان "کاملاً ایمن" طبقه بندی می‌شود. طبق گفته گروه کازن، اریتریتول یک الکل قندی است که به طور طبیعی در میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود و یک محصول جانبی متابولیسم گلوکز در بافت انسان است، اگرچه در مقادیر کم وجود دارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ