سهم یک درصدی معادن در اقتصاد آذربایجان غربی/وجود ۳۳۹ معدن

اقتصاد ایران: ارومیه- سرپرست صمت آذربایجان غربی گفت: هم اکنون سهم معادن در اقتصاد استان تنها یک درصد بوده در حالی که در کشور این میزان ۱۵ درصد است.

به گزارش خبرنگار مهر، صابر پرنیان عصر سه شنبه در آئین تجلیل از خبرنگاران با بیان اینکه آذربایجان غربی یکی از قطب‌های معدنی کشور به شمار می‌رود، اظهار کرد: هم اکنون از ۳۳۹ واحد معدنی استان ۵۰ واحد معدنی غیرفعال و غیر قابل احیا و ۱۲۵ واحد معدنی غیرفعال و قابل احیا است.

وی ذخایر معدنی استان بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ هزار تن اعلام و اضافه کرد: متأسفانه سهم معادن در اقتصاد استان یک درصد بوده در حالی که این میزان در کشور ۱۵ درصد است.

پرنیان با اشاره به اینکه ۵۱ ماده معدنی در استان وجود دارد، گفت: میزان حقوق دولتی وصول شده معادن در چهار ماهه اول ۱۴۰۳ حدود سه هزار و ۹۸۳ میلیارد ریال بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۷ درصد بیشتر شد.

سرپرست صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با بیان اینکه رسانه‌ها یکی از بازوهای اصلی توسعه همه جانبه استان هستند، ادامه داد: هیچ جامعه‌ای بدون رسانه آزاد رشد پیدا نمی‌کند و رسانه‌ها قطعاً یکی از بازوهای اصلی توسعه همه جانبه استان هستند.

پرنیان با اشاره به اینکه یک بنگاه اقتصادی اگر می‌خواهد موفق باشد به رسانه نیاز دارد گفت: در واقع رسانه یک ضرورت انکارناپذیر برای بنگاه‌های اقتصادی به شمار می‌روند.

وی بیان کرد: سهم آب مصرفی صنعت در آذربایجان غربی یک درصد و میانگین کشوری ۳ درصد است و این خود نشان دهنده این است که ما در حوزه صنعت نتوانستیم آنگونه که باید حرکتی داشته باشیم.

پرنیان تصریح کرد: در حوزه رفع موانع تولید بخش خصوصی ما با هفتاد خوان مانع تولید روبرو هستند که بخشنامه‌های شبانه، بخشنامه‌های متناقض، عدم ثبات اقتصادی از مهمترین و اصلی ترین این موانع محسوب می‌شود؛ انتظار می‌رود دولت چهاردهم با یک برنامه مدون تولید و اقتصاد پیشرو حامی بخش خصوصی باشد.

سرپرست صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی اضافه کرد: آذربایجان غربی تا پایان سال ۱۴۰۲ در بخش صنعتی جایگاه هجدهم کشور را به خود اختصاص داده است.

پرنیان تسهیلات پرداختی به بخش صنعت و معدن استان را یک هزار و ۷۶۳ میلیارد تومان برای ۱۲۳ مورد اعلام کرد و افزود: تعداد واحدهای صنعتی در استان ۲ هزار و ۳۹ واحد و تعداد واحدهای تعطیل قابل احیا ۲۸۶ مورد است.

سرپرست صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی مهمترین مشکلات استان در بخش‌های مختلف اقتصادی پرداخت و اظهار کرد: عدم همکاری سیستم بانکی و برخورد انقباضی و عدم پرداخت به موقع تسهیلات مورد نیاز بخش صنعت و معدن، مشکلات مربوط به تأمین انرژی واحدهای تولیدی، عدم امکان مبادلات ارزی از طریق سیستم بانکی در امر واردات و صادرات را از مهمترین مشکلات و مسائل مربوط به صنعت، معدن و تجارت استان است.

پرنیان، نرخ سود بالای تسهیلات بانکی در بخش تولید، نبود زیرساخت‌های لازم در مناطق معدنی استان، زمان بر بودن اخذ پاسخ استعلام از دستگاه‌های اجرایی موضوع ۲۴ قانون معادن را از دیگر موانع برشمرد.

وی بیان کرد: جایگاه استان از نظر صنعتی در کشور تا پایان سال ۱۴۰۲ هجدهم بوده است و صنعت غالب در منطقه صنایع کانی غیر فلزی و صنایع شیمیایی است.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: سهم اشتغال بخش صنعت از کل اشتغال استان ۲۴ درصد و سهم صنعت از اقتصاد استان ۱۷ درصد است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ