بازگشت نفتالی بنت و زلزله سیاسی در فلسطین اشغالی

اقتصاد ایران: بازگشت احتمالی نفتالی بنت، نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی به عرصه سیاست در فلسطین اشغالی می‌تواند تغییرات بزرگی در بدنه کادر حاکم این رژیم به ویژه به سود مخالفان نتانیاهو رقم بزند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، نظرسنجی مفصل روزنامه معاریو با همکاری موسسه افکارسنجی لازار حاکی از آن است که  نفتالی بنت، نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی می‌تواند به تنهایی (بدون ائتلاف با دیگر مخالفان نتانیاهو) 22 کرسی را به دست خواهد آورد و سرنوشت کابینه ائتلافی آینده را تعیین کند.

آغاز تعطیلات تابستانی کنست خبر خوبی برای ائتلاف حاکم بر رژیم صهیونیستی بوده است؛ زیرا فشارهای ناشی از تعاملات سیاسی احزاب مخالف تا حدی کمتر شده و مخالفان امکان ظهور و بروز کمتری نیز دارند. از سوی دیگر در چنین شرایطی جنجال‌های ناشی از میدان‌داری بن‌گویر و اسموتریچ نیز نسبتاً کاهش یافته است. ائتلاف نتانیاهو تا پایان فرصت تعطیلات تابستانی کنست با خطرات کمتری روبه‌روست.

با این وجود تضادهای داخلی ائتلاف حاکم بیشتر و بیشتر شده است؛ از یکسو دو حزب راست افراطی با هرگونه چشم انداز آتش بس و توقف  جنگ غزه تا پیش از تسلیم شدن حماس را خط قرمز خود می‌دانند و در عین حال اعتراضات خانواده اسیران و نیز گروه‌های مخالف کابینه نیز در حال شدت گرفتن است. از سوی دیگر فراخواندن حریدیان به خدمت سربازی نیز این گروه‌ها را به شدت ناراضی ساخته و آمادگی آنها برای اعتراض علنی را فراهم ساخته است. اگر این تضادهای شدت یابد احتمال سقوط کابینه نتانیاهو بیشتر خواهد شد.

نظرسنجی جدید روزنامه معاریو در عین حالیکه همچون گذشته شرایط کنونی و رقابت احزاب فعلی را ارزیابی کرده، چهار سناریو از تحولات احتمالی سپهر سیاسی اسرائیل و شکل‌گیری احزاب و ائتلاف‌های جدید را نیز بررسی کرده است و همین موضوع باعث شده اهمیت نظرسنجی جدید معاریو بیشتر از قبل شود.

این نظرسنجی نشان می‌دهد اگر انتخابات زودهنگامی با ترکیب فعلی احزاب رقیب برگزار شود نتایج زیر به دست خواهد آمد:

ائتلاف بلوک دولت به رهبری بنی‌گانتس با 24 کرسی در جایگاه نخست قرار می‌گیرد، ولی حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو با کسب 23 کرسی، اختلاف خود با گانتس را به حداقل رسانده است. اسرائیل خانه ما به رهبری آویگدور لیبرمن با 14 کرسی در جایگاه سوم قرار دارد و یش عتید به رهبری یائیر لاپید، با 12 کرسی در جایگاه چهارم است.

قدرت یهودی به رهبری ایتمار بن گویر، وزیر امنیت داخلی کابینه نتانیاهو با 10 کرسی، پنجمین حزب بزرگ خواهد بود و حزب مذهبی شاس به رهبری آریه درعی با 9 کرسی ششم است. ائتلاف چپگرای دموکرات ها به رهبری یائیر گولان 8 کرسی را از آن خود ساخته و دیگر حزب مذهبی یعنی یهودیت متحد توراه به رهبری اسحاق گلدکنپوف با 7 کرسی به کار خود پایان می‌دهد.

ائتلاف عربی خداش – تعال به رهبری ایمن عوده و احمد طیبی، در این نظرسنجی 5 کرسی به دست آورده و حزب رعم به رهبری منصور عباس نیز 4 کرسی را از آن خود ساخته تا جناح عربی در مجموع 9کرسی را به دست بیاورد. در نهایت حزب صهیونیسم مذهبی به رهبری بتسلائل اسموتریچ نیز به سختی با 4 کرسی به رقابت پایان داده است.

حزب امید جدید به رهبری گیدعون صعر با کسب 2.9% زیر حدنصاب باقی مانده و حزب عربی بلد به رهبری سامی ابوشهاده نیز 1.9 درصد آرا را از آن خود کرده و فاصله ای تقریباً 1.5 درصدی با حدنصاب دارد.

به این ترتیب ائتلاف کنونی به رهبری نتانیاهو با کسب 53 کرسی شکست خواهد خورد و مجموعه‌ای از احزاب تشکیل دهنده ائتلاف پیش از نتانیاهو با 62 کرسی پیروز خواهد شد؛ ولی مجموعه احزاب مخالف نتانیاهو برای تشکیل ائتلاف مجدداً نیازمند حضور حزب عربی رعم خواهند بود.

 

سناریوی دوم؛ بازگشت نفتالی بنت

سناریوی دوم این نظرسنجی بازگشت نفتالی بنت به سپهر سیاسی فلسطین اشغالی را به معادلات افزوده است. در صورتی که نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در رأس یک حزب و بدون اینکه با هیچ کسی ائتلاف کند وارد رقابت‌ها شود، 22 کرسی را از آن خود خواهد ساخت و اتفاقاً جایگاه نخست را نیز البته با اختلاف کمی احراز خواهد کرد.

در این سناریو بیشتر آرایی که حزب بنت به دست می آورد از افراد مردد ناشی می‌شود که این امر باعث نگرانی حزب لیکود خواهد شد. همچنین حدود 6 کرسی از بلوک دولت، 3 کرسی از اسرائیل خانه ما و 2 کرسی از امید جدید را جذب خود می‌کند.

نفتالی بنت ,

با فرض اضافه شدن حزب بنت، این حزب 22 کرسی، حزب لیکود 21 کرسی، ائتلاف بلوک دولت 15 کرسی، اسرائیل خانه ما 11 کرسی، یش عتید 10 کرسی، قدرت یهودی 9 کرسی، شاس 9 کرسی، دموکرات‌ها 7 کرسی، یهودیت متحد توراه 7 کرسی، خداش – تعال 5 کرسی و رعم 4 کرسی را از آن خود می سازند.

به این ترتیب ائتلاف حاکم با کسب 46 کرسی و مخالفان نتانیاهو (بدون احزاب عربی) 43 کرسی به دست می آورند. این وضعیت باعث می‌شود که نفتالی بنت به عنصر تعیین کننده پیروز انتخابات احتمالی مبدل شود. در این شرایط معمولاً از مفهوم «تاج‌بخش» سخن به میان می آید، یعنی یک شخصیت یا حزب مشخص کند کدام مجموعه از احزاب پیروز انتخابات و تشکیل دهنده کابینه آتی خواهند بود. همان اتفاقی که در تابستان 2022 برای بنت و حزب یامینا افتاد و او با تنها 6 کرسی به مخالفان نتانیاهو پیوست و موجبات پیروزی آنان را فراهم کرد. اما در این سناریو، بنت تنها تاج‌بخش نخواهد بود بلکه برنده انتخابات نیز خواهد بود، زیرا حزب اول نیز شده است و در عین حال می تواند مسئول تشکیل کابینه نیز بشود.

در این شرایط حزب بنت به سمت هریک از دو سوی محور که حرکت کند، برنده خواهد بود؛ زیرا مخالفان نتانیاهو حتی بدون کمک احزاب عربی با کمک بنت 65 کرسی و ائتلاف کنونی 68 کرسی خواهند داشت. البته در این شرایط نیز احتمال خزیدن نتانیاهو به سوی مخالفان بی‌بی بیشتر از این است که بنت حاضر به همکاری با نتانیاهو شود، زیرا در این صورت احتمالاً خود بنت از سوی احزاب مخالف نتانیاهو کاندیدای نخست وزیری خواهد شد و عملاً در مقابل نتانیاهو قرار خواهد گرفت.

اما این نظرسنجی سه سناریوی دیگر را نیز بررسی کرده است؛ اگر بنت با حزب اسرائیل خانه ما به رهبری لیبرمن ائنلاف تشکیل دهد 33 کرسی را از آن خود خواهند کرد، ولی احزاب مخالف نهایتاً 60 کرسی به دست می آورند. اگر بنت با گانتس ائتلاف تشکیل دهد 28 کرسی به دست خواهند آورد و بار دیگر اپوزیسیون 60 کرسی را از آن خود می سازد که در واقع پیروز انتخابات نیست. در نهایت اگر بنت مستقلاً وارد انتخابات شود ولی گانتس و لاپید با هم ائتلاف کنند، بنت 17 کرسی و ائتلاف جدید 25 کرسی را از آن خود می‌کند و مجموعه اپوزیسیون با بنت 61 کرسی به دست می آورد و می تواند یک ائتلاف شکننده تشکیل دهد.

 

 

بنابراین طبق یافته‌های این نظرسنجی ورود مستقل حزب بنت می‌تواند تعیین‌کننده طرف برنده باشد (هم برای هواداران نتانیاهو هم برای مخالفان او). همچنین اگر بنت با دیگر احزاب مخالف ائتلاف نکند، در مجموع برای اپوزیسیون بهتر خواهد بود. اپوزیسیون به همراه بنت برای تشکیل ائتلاف حاکم نیازی به کمک حزب عربی رعم نخواهد داشت.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ