مخالفت حزب مجمع ایثارگران با وزرای پیشنهادی اطلاعات و کشور

اقتصاد ایران:  حزب مجمع ایثارگران در بیانیه‌ای اعلام کرد: از رئیس جمهور انتظار داریم در اسرع وقت، فهرست پیشنهادی دولت جدید را اصلاح و از معرفی برخی افراد از جمله وزرای پیشنهادی اطلاعات و کشور خودداری کند

به گزارش خبرگزاری مهر، حزب مجمع ایثارگران در رابطه با ترکیب کابینه پیشنهادی رئیس جمهور با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: تأیید صلاحیت پزشکیان این توهم را در برخی ایجاد کرده بود که جریان حاکم به عمق فاجعه بحران مشروعیت نظام و نتایج تلخ عدم مشارکت گسترده مردم در انتخابات پی‌برده و برای جلب حمایت مردم و امیدوار کردن آنان، تغییراتی را در رویه کشورداری خود ایجاد کرده است. در عمل معلوم شد که جریان حاکم قصد ایجاد هیچ تغییری در سیاستهای کلان اداره کشور را ندارد و پس از انتخاب پزشکیان هم می‌خواهد دولت جدید را در مسیر تداوم وضع موجود و ادامه سیاستهای گذشته گرفتار کند.

متن بیانیه حزب مجمع ایثارگران در خصوص ترکیب کابینه پیشنهادی پزشکیان به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انتشار فهرست وزرای معرفی شده از سوی رئیس جمهوری به مجلس، غالب حامیان و مشخصاً بخشی از جریان بزرگ اصلاح‌طلبی را دچار تحیر و شوک سیاسی کرده است. دلیل این تحیر روشن است و به حضور دستکم دو نیروهای نظامی و امنیتی ناهمسو با رئیس جمهوری در این فهرست برمی‌گردد.

تأیید صلاحیت پزشکیان این توهم را در برخی ایجاد کرده بود که جریان حاکم به عمق فاجعه بحران مشروعیت نظام و نتایج تلخ عدم مشارکت گسترده مردم در انتخابات پی‌برده و برای جلب حمایت مردم و امیدوار کردن آنان، تغییراتی را در رویه کشورداری خود ایجاد کرده است. در عمل معلوم شد که جریان حاکم قصد ایجاد هیچ تغییری در سیاستهای کلان اداره کشور را ندارد و پس از انتخاب پزشکیان هم می‌خواهد دولت جدید را در مسیر تداوم وضع موجود و ادامه سیاستهای گذشته گرفتار کند.

یک جریان نفوذی ضدجمهوریت در درون حاکمیت با رویکرد اقتدارگرایانه در مسیر حفظ وضع موجود و جلوگیری از هر گونه تغییری در روند اداره کشور، قوانینی را در چند سال گذشته به تصویب رساند که گونه‌ای نظارت استصوابی را در تعیین مدیران اجرایی در پی داشته است. مطابق این تمهیدات، پیشنهاد وزیر از سوی رئیس جمهوری هم به قربانگاه نهادهای امنیتی فرستاده می‌شود و آن نهادها هم با رویکرد اقتدارگرایانه و حذفی، بهترین چهره‌های سیاسی را به دلیل اختلاف در مواضع سیاسی و شایسته‌ترین و کارآمدترین مدیران اجرایی را به بهانه‌های واهی، ردصلاحیت و از دور انتخاب خارج می‌کنند. این ردصلاحیت بر اساس نگرش امنیتی، دامن همه شایستگانی را هم که فرزندانشان به هر دلیلی در خارج کشور اقامت دارند، گرفته است و در نتیجه رئیس جمهوری برای انتخاب همکاران خود با وضعیت بغرنجی مواجه شده است.

رد صلاحیت دهها چهره سرشناس سیاسی و اجرایی از سوی نهادهای امنیتی، یک معضل جدی در مقابل پزشکیان است و عملاً او را در تنگنا قرار داده است. ما انتظار ایجاد محدودیت نسبی از سوی نهادهای عالی نظام و نیز عدم رأی اعتماد به برخی از وزرای پیشنهادی از سوی مجلس را داشتیم اما زمینگیر کردن رئیس جمهوری در اولین مرحله آن هم از سوی نهادهای امنیتی و با رویکرد حذفی را به معنای مقابله با رئیس جمهوری ارزیابی می‌کنیم که هدفش، ایجاد تغییرات اساسی در رویکردها و سیاستها و مدیران اجرایی کشور است تا وضعیت کنونی کشور تداوم نیابد. اکنون اطراف پزشکیان از هر چه نیروی توانمند و خوشفکر و شایسته خالی شده است و در مواردی او وادار به معرفی کسانی به عنوان وزیر شده است که هیچ سنخیتی با مواضع و اندیشه‌ها و جهتگیری پزشکیان ندارند. بخصوص در حیطه وزارت اطلاعات و وزارت کشور، کسانی معرفی شده‌اند که با نگرش نظامی و امنیتی قادر به تأمین نظرات رئیس جمهوری نیستند و بر حجم مشکلات او خواهند افزود.

«حزب مجمع ایثارگران» که در این انتخابات به صورت همه‌جانبه از دکتر پزشکیان حمایت کرده بود، در این مقطع از رئیس جمهوری مورد حمایت خود انتظار دارد به این سازوکارهای غلط تمکین نکرده و برای تشکیل دولت به این روند غلط تن ندهد. ما معتقدیم که جریان نفوذی ضدحاکمیت مردم که بر همه ارکان نظام مسلط شده و از همه ابزارها برای بی‌اثر کردن رأی مردم بهره می‌برد، در همین ابتدای کار دولت دکتر پزشکیان، از اقتدار خود برای از کار انداختن دولت جدید بهره گرفته است تا یک دولت همسو با خودش را جایگزین دولت مورد انتظار حامیان پزشکیان کند. نارضایتی گسترده مردم و رأی دهندگان و گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی حامی رئیس جمهوری نشان می‌دهد که این روند دور از انتظار همگان است و باعث ریزش حمایت رأی دهندگان از دکتر پزشکیان خواهد شد.

بر همین اساس ما از رئیس جمهوری مردمی انتظار داریم که اولاً در اسرع وقت، فهرست پیشنهادی برای دولت جدید را اصلاح و از معرفی برخی افراد از جمله وزرای پیشنهادی اطلاعات و کشور خودداری کند. ثانیاً در گفتگوی با مردم، گزارشی از روند انتخاب وزرا ارائه کند و معضلات و مشکلاتش در معرفی وزرای مورد نظر را با مردم در میان بگذارد. ثالثاً با تعامل سازنده با ارکان نظام و قانع کردن آنان به درستی مواضع خود، راه را برای انتخاب دولتی همسو با مواضع خود هموار کند. به صراحت می‌گوئیم اگر دکتر پزشکیان در این مقطع و در انتخاب همکاران اصلی خودش، ایستادگی نکند هرگز نخواهد توانست به اهداف اعلام شده و مورد حمایت مردم برسد.

حزب مجمع ایثارگران
سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ