ال‌جی اولین مدل هوش مصنوعی متن‌باز کره را منتشر کرد

اقتصاد ایران: شرکت ال‌جی اولین مدل هوش مصنوعی متن‌باز کره جنوبی به نام EXAONE 3.0 را معرفی کرد.

بنابر بیانیه‌ی رسمی LG AI Research، این مؤسسه اخیراً اولین مدل هوش مصنوعی متن‌باز کره‌ی جنوبی یعنی EXAONE 3.0 را معرفی کرده است. این اقدام، ورود جدی کره‌ی جنوبی به عرصه‌ی انتشار جهانی هوش مصنوعی را که در حال حاضر تحت سلطه‌ی غول‌های فناوری آمریکایی و شرکت‌های نوظهور در چین و خاورمیانه قرار دارد، نشان می‌دهد.

هوش مصنوعی ال‌جی موسوم به EXAONE 3.0 یک مدل متن‌باز محسوب می‌شود که بنابر گفته‌ی تیم توسعه‌دهنده‌ی آن، بر اساس معماری Transformer رمزگشا ساخته شده است. این مدل از ۷٫۸ میلیارد پارامتر و ۸ ترابایت داده‌ی آموزشی (توکن) بهره می‌برد؛ اما در حال حاضر تنها از دو زبان انگلیسی و کره‌ای پشتیبانی می‌کند.

در بیانیه‌ی مطبوعاتی ال‌جی آمده است: «از میان مدل‌های زبانی EXAONE 3.0 که برای اهداف مختلف ساخته شده‌اند، مدل تنظیم‌شده با دستورالعمل ۷٫۸ میلیارد پارامتری به‌صورت متن‌باز در دسترس قرار دارد تا بتوان از آن برای تحقیقات علمی گسترده استفاده کرد.»  این شرکت امیدوار است که انتشار مدل مذکور به محققان هوش مصنوعی در داخل و خارج از کشور کمک کند تا تحقیقات معنادارتری انجام دهند و به پیشرفت اکوسیستم هوش مصنوعی مخصوصاً در کره‌ی جنوبی کمک کنند.

طبق آزمایش‌های انجام‌شده توسط ال‌جی، توانایی مدل مورد بحث در زبان انگلیسی به سطح مدل‌های مطرح جهانی می‌رسد. این مدل از هوش مصنوعی ال‌جی، رتبه‌ی اول را در بخش کاربردهای واقعی هوش مصنوعی کسب کرده و از بسیاری از مدل‌های دیگر مانند Llama 3.0 از شرکت متا پیشی گرفته است. مدل هوش مصنوعی EXAONE 3.0 در زمینه‌ی محاسبات ریاضی و کدنویسی نیز رتبه‌ی اول را دارد و بنابر گفته‌ی ال‌جی، توانایی قوی‌ای در استدلال کردن مفاهیم پیچیده نشان می‌دهد.

مقالات مرتبط
  • آینده ال جی به هوش مصنوعی گره خورده است
  • ال‌جی می‌خواهد با کمک هوش مصنوعی، بهره‌وری کارخانه‌هایش را وارد سطح جدیدی کند

در گزارش منتشرشده توسط  ال‌جی آمده است که این مدل در مقایسه با نسل قبلی خود، زمان استنتاج را ۵۶ درصد، استفاده از حافظه را ۳۵ درصد و هزینه‌های عملیاتی را ۷۲ درصد کاهش می‌دهد. همچنین مدل EXAONE 3.0 روی ۶۰ میلیون داده‌ی حرفه‌ای مرتبط با اختراعات، کدها، ریاضیات و شیمی آموزش دیده است. این شرکت قصد دارد تا پایان سال، داده‌های آموزشی را به ۱۰۰ میلیون مورد در زمینه‌های مختلف گسترش دهد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ