روغن نباتی از اول سال منتظر اختصاص ارز

اقتصاد ایران: دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی گفت: برای روغن های خامی که از ابتدای سال جاری وارد کشور، ترخیص و مصرف شده، هنوز ارزی اختصاص نیافته است.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران، علیرضا شریفی اعلام کرد : از آخرین باری که دولت، ارز به صنعت روغن نباتی اختصاص داده است، حدود 6 ماه میگذرد و این در حالی است که دوره انتظار تخصیص ارز در مورد بسیاری دیگر کالاها، به مراتب کمتر از روغن نباتی است.

وی اضافه کرد: احتمالا آرامش فعلی بازار روغن نباتی، باعث شده است که خیال مقامات وزارت جهادکشاورزی در این حوزه، آسوده باشد ولی تجربه چند دهه گذشته نشان داده که مشکلات در صنعت و بازار روغن نباتی زمانی رخ می‌دهد که در زمان آرامش و تثبیت بازار، تمهیدات لازم برای اجتناب از بحران، پیش بینی نشده بود.

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ادامه داد: لذا خرد ایجاب می کند که همگی دست به دست هم دهیم تا به آرامش فعلی بازار روغن نباتی، ثبات و استمرار ببخشیم.این اعتماد صنعت به دولت که روغن خام وارد می کند به امید اینکه در کوتاه ترین مدت زمان پس از ورود و مصرف، ارز آن را بگیرد، ارزشمند است و نباید خدشه ببیند.

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی حذف معافیت سود بازرگانی 3 ماهه اول سال 1402، زیان خرید دانه‌های داخلی سال جاری، عدم پرداخت مابه التفاوت های مورد تعهد دو سال گذشته دولت و عدم دسترسی گمرکات اجرایی به سامانه جامع تجارت را از دیگر مشکلات صنعت برشمرد.

به گفته شریفی، تفاهم نامه نحوه تعیین ارزش کالاهای اساسی بعد از 5 ماه از امضاء رئیس کل گمرک ایران، هنوز به امضاء وزارت جهادکشاورزی نرسیده است. لذا برای گمرک مشخص نیست که قیمت ثبت سفارش ملاک است یا قیمت ویرایشو

وی افزود: اساساٌ گمرکات اجرایی به دلیل عدم دسترسی به سامانه جامع تجارت، بالاجبار قیمت های TSC (ارزش های گمرکی) را ملاک عمل قرار میدهند که نهایتاٌ بیشتر یا کمتر از قیمت های مصوب کمیته ارزی است و لاجرم اکنون صدها پرونده بیش بود و نزول ارزش در دفتر تعیین ارزش گمرک ایران مطرح است.

وی اضافه کرد: به واسطه همین مغایرت ها، کارخانجات بسیارمعتبر روغن نباتی، از فهرست فعالان اقتصادی (AEO) و مسیر سبز خارج و از امتیازاتی همچون امکان ارائه ضمانت نامه های گمرکی یکساله، تخفیف در هزینه های خدمات گمرکی و تسهیل در آزمایشات محموله های وارداتی محروم شده اند.

وی تولید سال گذشته را بیش از 2,000,000 تن اعلام کرد و با توجه به تولید 4 ماهه ابتدای سال جاری که %7 افزایش نسبت به دوره مشابه سال قبل داشته است، پیش بینی کرد که تولید سال جاری به 2,200,000 تن بالغ گردد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ