تلاش کنیم برنامه هفتم توسعه تبدیل به جریان مطالبه گری شود

اقتصاد ایران: شیراز- نماینده ولی فقیه در فارس گفت: باید اجرای برنامه هفتم توسعه تبدیل به یک جریان مطالبه گری و گفتمانی در سطح استان شود، تلاش هایی در این زمینه شده ولی هنوز خیلی از امور بر زمین مانده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله دژکام ظهر سه‌شنبه در دیدار با حسن عابدینی، معاون امور استان‌های سازمان صداوسیما اظهار داشت: به فرموده مقام معظم رهبری شیراز سومین حرم اهل بیت (ع) است و حرم سوم می‌تواند محور توسعه استان باشد و امید که بتوانید حرکت‌های مناسب این قضیه را سامان دهید تا به نتایج مطلوبی برسیم.

وی افزود: نکته دیگر در خصوص برنامه هفتم توسعه است که این برنامه یک فصل کاملی برای صدا و سیما دارد، نمی‌گوییم هرچه مورد نیاز است در این برنامه وجود دارد ولی انصافاً به همه ابعاد کارهای نظام توجه شده و یک برنامه ۵ ساله است.

دژکام با بیان اینکه سیاست گذاری کلی این برنامه با مقام معظم رهبری بوده است، گفت: اگر ما در مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی روی همین محور برنامه هفتم کار کنیم و احساس شود استان در زمینه عمل به برنامه جلو است اول باعث خشنودی رهبر معظم انقلاب و رضایت خاطر امام زمان (عج) می‌شود و دوم برای استان نتایج خیلی خوبی خواهد داشت.

نماینده ولی فقیه در فارس افزود: بنده خیلی تلاش می‌کنم که اجرای برنامه هفتم توسعه تبدیل به یک جریان مطالبه گری و گفتمانی در سطح استان شود، تلاش‌هایی در این زمینه شده ولی هنوز خیلی کار زمین مانده است.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه سه سند داریم، گفت: سند برنامه هفتم توسعه، سند مهندسی فرهنگی و سند حرم سوم که اگر چند مأموریت ویژه به دوستان مجموعه صدا و سیما دهید که به صورت مستمر روی آن کار شود خصوصاً برنامه هفتم به بسیاری از اهداف خود دست پیدا خواهیم کرد.

آیت‌الله دژکام گفت: متأسفانه بسیاری از دوستان هنوز برنامه هفتم را حتی مطالعه نکرده‌اند چون نوع صحبت‌ها با آن اهدافی که در این برنامه وجود دارد جور نیست، برخی می‌گویند اهداف این برنامه بلند پروازانه است و رهبر معظم انقلاب ۳ بار استدلال فرمودند که می دانم رشد ۸ درصدی اقتصاد سخت است ولی اقتصاد کشور جز به این شکل راه حلی ندارد، سخت است ولی امکان پذیر است و متخصصین امر این موضوع را تأیید کرده‌اند.

وی با طرح این سوال که این موارد و این برنامه‌ها چگونه باید محقق شود؟ گفت: احساس بنده این است که در این موارد گفتگو نمی‌شود و ما باید پیگیر این سیاست‌های کلی باشیم و چالش‌های موجود در مسیر رشد ۸ درصدی را شناسایی کنیم، دانشگاهیان و فرهیختگان ما باید بدانند تا با آن چالش مقابله کرده و آن را حل کنند اما متأسفانه هیچکدام انجام نمی‌گیرد.

او ادامه داد: بنده ۶ ماه است خطبه‌های اول نمازجمعه را بر روی بحث برنامه هفتم اختصاص دادم و مستندات را آیه و روایت می‌خوانم ولی متأسفانه احساس نمی‌کنم که یک جریان ایجاد شده باشد، ما عقب هستیم و سه سال است رهبری شروع کرده و ما باید این موارد را آموزش دهیم و به بحث بگذاریم و تبدیل به مطالبه عمومی کنیم تا دولت درگیر شود و اجرا کند وگرنه از زیر کار شانه خالی می‌کنند و در این قضیه صدا و سیما خیلی می‌تواند نقش آفرینی کند.

امام جمعه شیراز تاکید کرد: از سنخ برنامه‌هایی مانند "ثریا" که بالاخره آگاهی بخش است، در این رابطه پیگیری شود، رهبر معظم انقلاب فرمود متوسط اجرا تا برنامه ششم طبق گزارشات ۳۰ تا ۳۵ درصد بوده است و این ناراحت کننده است و باید برای برنامه هفتم فکری کنیم و این آگاهی بخشی صدا و سیما می‌تواند خیلی نقش داشته باشد خصوصاً اینکه به نوعی مجموعه صدا و سیما به فرموده امام می‌تواند یک دانشگاه باشد و مردم به این موضوعات بی علاقه نیستند.

وی ادامه داد: ظرفیت برنامه هفتم به گونه‌ای است که شما می‌توانید هفتگی موضوع را عوض کنید که تکرار نشود، از سیاست خارجی گرفته تا مسائل فرهنگی و اجتماعی و همه این سرفصل‌ها را دارد، از سمت دیگر شما حول این محور که موضوع رشد کشور و حل مسائل مردم است صحبت می‌کنید و این ظرفیت خوبی است اگر فعال شود.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه چالش‌های رشد ۸ درصدی باید مشخص شود، گفت: شعار نمی‌دهیم بلکه می‌خواهیم یک کار عالمانه کنیم و یکی از نقاط مهم این است که اشکالات کار مشخص شود.

وی افزود: برنامه در ساعاتی با مخاطب مناسب طراحی شود که در طول هفته ماه و سال به این موضوع بپردازد و انشاالله خدا هم کمک می‌دهد.

آیت الله دژکام گفت: نکته دیگر این است که ظرفیت‌های خوبی را در استان داریم، امروزه کشور در وضعیت بدی قرار ندارد، بیش از موضوع افزایش درآمدها که باید برای آن برنامه ریزی شود، در سیاست‌های کلی رهبر معظم انقلاب فرمودند باید روی توزیع عادلانه درآمد فکر کنیم که این کار ظرافت دارد و به همین دلیل اصرار داریم که شبکه ملی اطلاعات تکمیل شود تا بتوانیم توزیع مناسب از درآمدها و ثروت در کشور داشته باشیم و فاصله بین دهک‌ها آنقدر زیاد نشود که برخی در معیشت شبانه روزی خود مانده‌اند و برخی نمی‌دانند از زیادی ثروت چه کار کنند.

وی در پایان یادآور شد: صدا و سیما با انواع برنامه‌هایی که می‌شود مخاطب‌ها را درگیر کند باید تلنگر بزند و به این سمت برویم که نگاه، یک نگاه عمیق‌تر، کلان‌تر و منعطف به منافع ملی باشد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ