سوابق ۱۸ خارجی جدید لیگ برتر فوتبال/ستاره‌ای نمی‌درخشد

اقتصاد ایران: فصل نقل و انتقالات لیگ برتر ایران در حالی در جریان است که تاکنون ۱۸ بازیکن خارجی جدید به تیم های مختلف لیگ برتر برای فصل بیست و چهارم اضافه شده است که کارنامه های متفاوتی دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، فصل نقل و انتقالات لیگ برتر فوتبال ایران از ۷ تیر آغاز شد و تا ۲۸ شهریور ادامه خواهد داشت. تیم‌های حاضر در لیگ بیست و چهارم تلاش می‌کنند با جذب بازیکنان مدنظر خود فصل قدرتمندی را پشت سر بگذارند و در این میان، جذب بازیکنان خارجی، یکی از استراتژی‌های تیم‌ها به شمار می‌رود.

تا روز دوشنبه بیست و دوم مرداد، اسم ۳۷ بازیکن خارجی در لیگ برتر به چشم می‌خورد که استقلال تهران با ۹ بازیکن بیشترین سهم را دارد.

اما نکته قابل توجه این است که بسیاری از این بازیکنان اسامی نام آشنایی برای اهالی فوتبال ندارند و چهره‌هایی گمنام هستند که کیفیت فنی آنها را تا آغاز فصل جدید و تماشای بازی‌های آن‌ها نمی‌توان مورد ارزیابی دقیقی قرار داد. اما بررسی رزومه تعدادی از این بازیکنان حاکی از آن است که نمی‌توان حضور ستاره‌هایی جدید در لیگ برتر را انتظار کشید.

هرچند برخی از این بازیکنان مانند «گائل کاکوتا» و «دیدیه اندونگ» که به استقلال آمده اند، «ایوب العلمود» که مدافع جدید پرسپولیسی‌ها است و همچنین «تیوی بیفوما» بازیکن جدید استقلال خوزستان و «کوین بولی» مدافع خیبر خرم آباد کارنامه قابل قبولی دارند.

سوابق ۱۸ خارجی جدید لیگ برتر فوتبال/ستاره‌ای نمی‌درخشد
گائل کاکوتا

*استقلال تهران

خارجی‌های جدید: آلمدین زیلیکیچ (بوسنی و هرزگوویندیدیه اندونگ (گابنگائل کاکوتا (جمهوری دموکراتیک کنگو) و ودران کیوسفسکی (بوسنی و هرزگووین)
خارجی‌های قدیمی: رافائل سیلوا (برزیل)، کوین یامگا (فرانسه)، جلال الدین ماشاریپوف (ازبکستان)، گوستاوو بلانکو (آرژانتین)، منتظر محمد (عراق)

آلمدین زیلیکیچ وینگر ۲۸ ساله اهل بوسنی و هرزگووین است که ۱۹ بازی ملی در کارنامه دارد و در باشگاه‌هایی مانند سارایوو بوسنی، الیمپیا لیوبلینا رومانی، بوراتس بانیا لوکا بوسنی و اسلوبودا توزلا بوسنی سابقه بازی دارد.

دیدیه اندونگ: فوتبالیست اهل گابن است که در پست هافبک بازی می‌کند. او متولد ۱۷ ژوئن ۱۹۹۴ است و در تیم‌های مختلفی در اروپا بازی کرده است. او سابقه بازی در تیم‌های لوریان فرانسه و ساندرلند انگلیس را در کارنامه دارد.

اندونگ به دلیل سرعت، توانایی‌های دفاعی و بازی‌سازی از خط میانی شناخته شده است. او همچنین به عنوان یکی از بازیکنان مهم در تیم ملی فوتبال گابن حضور داشته است و یکی از بازیکنان کلیدی این تیم محسوب می‌شود.

گائل کاکوتا: یکی از انتقال‌های پر سر و صدای فوتبال ایران در این تابستان بود. بازیکن سابق چلسی، فولام، دیژون، ویتسه، لاتزیو، رایووالکانو، سویا، دپورتیوو لاکرونیا، لانس و امی‌ین که از حدود دو ماه قبل مورد توجه باشگاه استقلال قرار داشت، پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام راهی ایران شد و به صورت رسمی شاگرد جواد نکونام شد. رزومه کاکوتا نشان می‌دهد استقلال توانسته بازیکن بزرگی را جذب کند که البته طی یکی دو فصل اخیر کمی افول کرده است.

ودران کیوسفسکی: این دروازه‌بان در دو فصل اخیر در لیگ برتر مقدونیه در تیم استروگای این کشور حضور داشت که برای اولین بار در تاریخ این باشگاه قهرمانی لیگ را به دست آورد و در جام حذفی نیز قهرمان شدند.

کیوسفسکی دو فصل به‌عنوان بهترین گلر انتخاب شد. کیوسفسکی در فصل ۲۴-۲۰۲۳ در ۳۰ بازی که به میدان رفت، در ۱۲ بازی دروازه‌اش را بسته نگه داشت و توانست کلین‌شیت کند. او به همراه استروگا در بازی‌های مقدماتی لیگ قهرمانان اروپا در هشت بازی دو کلین‌شیت داشت و در نهایت به‌عنوان بهترین دروازه‌بان لیگ مقدونیه معرفی شد.

سوابق ۱۸ خارجی جدید لیگ برتر فوتبال/ستاره‌ای نمی‌درخشد
تیوی بیفوما

*استقلال خوزستان

خارجی‌های جدید: مومل عبدالرضا (عراق)، تیوی بیفوما (کنگو)
خارجی‌های قدیمی: داستونبک تورسونوف (ازبکستان)، ساویو روبرتو (برزیل)

تیوی بیفوما: این وینگر ۳۲ ساله تابعیتی کنگویی دارد و دوران فوتبال خود را در آکادمی‌های کشور فرانسه آغاز کرد و سپس در آکادمی اسپانیول شکوفا شد و توانست به تیم اصلی این باشگاه راه پیدا کند. او که توانایی بازی در پست‌های وینگر راست و چپ و مهاجم هدف را دارد، ۳۹ بازی برای اسپانیول انجام داده و توانسته ۴ بار در نقش گلزن در ترکیب این تیم بدرخشد و ۴ بار هم در قامت گل‌ساز موفق عمل کرده است.

وینگر تازه‌وارد آبی‌های اهوازی تجربه بازی در تیم‌هایی چون لاس‌پالماس، آلمریا و گرانادا اسپانیا، وست‌برومویچ انگلیس و ریمس و باستیا فرانسه را در کارنامه خود دارد و در لیگ برتر انگلیس، لالیگای اسپانیا و لیگ یک فرانسه به میدان رفته و حتی تجربه بازی در لیگ اروپا را هم دارد.

مومل عبدالرضا، وینگر ۲۴ ساله عراقی با جدایی از تیم الطلبه عراق به تیم استقلال خوزستان پیوست. این هافبک، سابقه بازی در تیم ملی عراق را هم در کارنامه دارد.

سوابق ۱۸ خارجی جدید لیگ برتر فوتبال/ستاره‌ای نمی‌درخشد
ایوب العملود

*پرسپولیس

خارجی‌های جدید: الکسیس گندوز (فرانسوی - الجزایری)، ایوب العملود (مراکش)
خارجی‌های قدیمی: گیورگی گولسیانی (گرجستان)، اوستون اورونوف (ازبکستان)

الکسیس گندوز: این دروازه بان اهل کشور الجزایر با ۱۹۱ سانتی متر قد و ۲۸ سال سن، سابقه بازی در تیم سنت اتین فرانسه را دارد. او در حالی قرار است به عنوان دروازه بان اول در پرسپولیس جانشین علیرضا بیرانوند شود که فصل گذشته در لیگ الجزایر و لیگ قهرمانان آفریقا در ۳۳ بازی تیمش را همراهی کرد که در این تعداد بازی موفق شد در ۱۹ بازی کلین شیت کرده و دروازه اش را بسته نگه دارد.

وی دو فصل گذشته برای شباب بلوزداد الجزایر به میدان رفت و با این تیم قهرمان شد و در ادامه به تیم ملی کشورش رسید و موفق شد ۲۳ کلین‌شیت ثبت کند. الکسیس گندوز علاوه برعضویت در تیم سنت اتین فرانسه، سابقه حضور در تیم ملی الجزایر را هم در کارنامه اش به ثبت رسانده است.

ایوب العملود: مدافع راست ۳۰ ساله اهل مراکش است که سابقه بازی در تیم‌های ارتش سلطنتی مراکش و وداد کازابلانکا را در کارنامه دارد و یک بار هم برای تیم ملی مراکش به میدان رفته است.

سوابق ۱۸ خارجی جدید لیگ برتر فوتبال/ستاره‌ای نمی‌درخشد
ایگور پوستونسکی

*تراکتور

خارجی‌های جدید: ایگور پوستونسکی (کرواسی)، تومیسلاو اشترکالی (کرواسی)
خارجی‌های قدیمی: ریکاردو آلوز (پرتغال)

ایگور پوستونسکی: ۲۹ ساله و اهل کرواسی است، سابقه پوشیدن پیراهن تیم‌های واراژدین، زاگورِچ، اینتر زاپرشیچ و تیم اچ ان کی گوریتسا در کرواسی را در کارنامه دارد.

ایگور پوستونسکی فصل گذشته به عنوان کاپیتان تیم واراژدین در لیگ برتر کرواسی در ۳۳ بازی به میدان رفته و ۸ گل و یک پاس گل نیز حاصل تلاش‌های او بوده است.

این بازیکن کروات که توانایی بازی در پست‌های هافبک دفاعی و هافبک میانی را دارد، علی‌رغم دور بودن از خط دروازه، آمار خوبی در گلزنی دارد به طوری که در ۲۴۳ بازی ۲۹ گل و ۱۹ پاس گل به نام خود ثبت کرده است.

تومیسلاو اشترکالی: مهاجم ۲۸ ساله اهل کرواسی است و از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده می‌توان به اوسیک، رودش، توندلا و اسلاون بلوپو اشاره کرد.

وی همچنین ۲ بازی برای تیم ملی فوتبال زیر ۱۷ سال کرواسی بازی کرده است.

سوابق ۱۸ خارجی جدید لیگ برتر فوتبال/ستاره‌ای نمی‌درخشد
ولاس آلمیدا

*چادرملو اردکان

خارجی‌های جدید: علاالدین الدالی (سوریه)، والاس آلمیدا (برزیل)، ماتیوس سانتوس سوارز (برزیل)

علاالدین الدالی: مهاجم ۲۷ ساله سوریه‌ای است که سابقه بازی در تیم‌های میسان عراق، الفتوح سوریه، الشباب کویت، العربی کویت و تشرین سوریه را در کارنامه دارد. او در تیم‌های زیر ۲۰ و زیر ۲۳ سال سوریه بازی کرده و از سال ۲۰۲۱ به تیم ملی بزرگسالان این کشور دعوت شد و در ۱۷ بازی ملی ۲ گل به ثمر رساند.

ولاس آلمیدا: این بازیکن برزیلی برای تیم زیر ۲۳ سال فلومیننزه بازی کرده است.

ماتیوس ساتوس سوارز: وینگر سابق تیم‌های گویاس و آمازوناس برزیل است.

سوابق ۱۸ خارجی جدید لیگ برتر فوتبال/ستاره‌ای نمی‌درخشد
کوین بولی

*خیبر خرم آباد

خارجی‌های جدید: آنتونی آکومو آگای (کنیا)، تونی فریتاس باتیستا (برزیل)، کوین بولی (ساحل عاج)

آنتونی آکومو آگای: ۳۱ ساله است و ۱۸۸ سانتی‌متر قد دارد، ۴۷ بار برای تیم ملی کنیا به میدان رفته و یک گل ملی مقابل روسیه به ثمر رسانده است.

وی در رده باشگاهی سابقه حضور در تیم‌های زسکو یونایتد زامبیا، کایزر چیفس آفریقا جنوبی، گورماهیا کنیا و ساگان توسو ژاپن را در کارنامه دارد.

تونی فرای باتیستا: ۳۱ ساله و اهل برزیل است و فصل گذشته را در تیم الجندال عربستان گذراند و یکی از بازیکنان مؤثر این تیم بود. وی سابقه بازی در تیم‌های گوارانی و ویلانووا در سری بی برزیل و لیشوییز در لیگ دسته دوم پرتغال را در کارنامه دارد.

کوین بولی: مدافع میانی ۳۳ ساله اهل ساحل عاج است و از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده می‌توان به رویال اکسل موکرون، ویتورول کنستانتسا، صامسون‌اسپور، سدان، سی اف آر کلوژ رومانی و بوتوشانی اشاره کرد.

وی همچنین ۲ بار در تیم ملی فوتبال زیر ۲۰ سال ساحل عاج بازی کرده است.

سوابق ۱۸ خارجی جدید لیگ برتر فوتبال/ستاره‌ای نمی‌درخشد
وحدت حنانوف

*سپاهان

خارجی‌های جدید: وحدت حنانوف (تاجیکستان)
خارجی‌های قدیمی: برایان دابو (بورکینافاسو)

وحدت حنانوف بازیکنی است که فصل گذشته در تیم فوتبال پرسپولیس حضور داشت و برای اهالی فوتبال در ایران چهره‌ای شناخته شده است.

*فولاد خوزستان

خارجی‌های جدید: اوکتیر یوسوپوف (ازبکستان)
خارجی‌های قدیمی: کریستوفر کنت (اتریش)، موسی کولیبالی (مالی)، لوسیانو پریرا (برزیل)

اوتکیر سویوپوف دروازه‌بان ۳۳ ساله ازبکستانی است سابقه بازی در تیم‌های مطرح ازبکستان همچون نسف قرشی و نوبهار را در کارنامه دارد. او همچنین ۱۷ بازی ملی برای تیم ملی کشورش انجام داده است.

سوابق ۱۸ خارجی جدید لیگ برتر فوتبال/ستاره‌ای نمی‌درخشد
اوکتیر یوسوپوف

*گل گهر سیرجان

خارجی‌های جدید: عثمان اندونگ (سنگال)، گوستاوو واگنین (برزیل)
خارجی‌های قدیمی: اریک بایناما (گابن)

عثمان اندونگ و گوستاوو واگنین: دو خرید خارجی جدید گل گهر سیرجان هستند در فوتبال ایران شناخته شده اند. اندونگ فصل گذشته در استقلال خوزستان بازی کرد و گوستاوو واگنین یکی از بازیکنان تراکتور بود.

*مس رفسنجان

خارجی‌های جدید: سباستین اسپاهیو (بلژیک)

سباستین اسپاهیو: سابقه بازی در لیگ‌های بلژیک و دسته دو اسپانیا را در کارنامه دارد، عملکردی قابل توجهی در این دو لیگ از خود برجای نگذاشت.

وی در لیگ آلبانی موفق به ثبت ۸ گل و ۱۷ پاس گل شده. این وینگر ۲۴ ساله بلژیکی در فصل گذشته ۳۳ بازی در لیگ برتر آلبانی برای اگناتیا انجام داد و چهار گل به ثمر رساند و هفت پاس گل داد.

*ذوب آهن

خارجی‌های قدیمی: گریگور چابرادزه (گرجستان)

ذوب آهن اصفهان بازیکن خارجی جدید جذب نکرده است.

*ملوان: بازیکن خارجی ندارد.
*نساجی مازندران: بازیکن خارجی ندارد.
*هوادار: بازیکن خارجی ندارد.
*شمس آذر قزوین: بازیکن خارجی ندارد.
*آلومینیوم اراک: بازیکن خارجی ندارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ