صدور ۲.۵ همت ضمانت نامه برای حمایت از صنایع کوچک

اقتصاد ایران: مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک گفت: از ابتدای تأسیس صندوق تا تیرماه امسال، ۲۸۶۶ ضمانت نامه با مبلغ ۲.۵ همت صادر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسین مقیسه مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک امروز در نشست خبری در پاسخ به سوال مهر درباره میزان سرمایه صندوق اظهار کرد: صندوق در سال ۱۳۸۳ با ۵۰ میلیارد تومان شروع شد اما متأسفانه روند افزایشی نرخ سرمایه صندوق با نرخ ارز و تورم هم راستا نبود. بر همین اساس نیز اولین افزایش سرمایه در سال ۱۳۹۰ رخ داد و از محل منابع مختلف به ویژه از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه طی سالهای گذشته افزایش یافت.

وی افزود: هم اکنون سرمایه صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک ۳۰۰ میلیارد تومان است اما اوراقی را هم دریافت کرده ایم که هنوز وارد مرحله ثبت نشده اند؛ اما باید گفت که با جمع اوراق و پرداخت نقدی سرمایه صندوق ۶۰۰ میلیارد تومان است.

مقیسه در پاسخ به سوال دیگر مهر درباره میزان صدور ضمانت نامه هم گفت: از ابتدای تأسیس صندوق تا تیرماه امسال، ۲۸۶۶ ضمانت نامه صادر شده که مبلغ این ضمانت نامه‌ها نزدیک به ۲.۵ همت بوده است. طی سالهای اخیر با افزایش سرمایه مناسبی مواجه بودیم که در میزان صدور ضمانت نامه‌ها اثرگذار بود.

وی افزود: ضریب خسارت صندوق نیز از ۱۲ درصد به یک درصد کاهش یافت. ضریب خسارت خالص صندوق نیز در ۵ سال اخیر کمتر از یک درصد شده است. بنابراین در بخش اهلیت سنجی و اعتبار متقاضیان عملکرد صندوق مناسب بوده است.

این مقام مسؤول درباره میزان صدور ضمانت نامه برای سال جاری، با بیان اینکه از ابتدای امسال تا ۲۳ مردادماه رشد ۱۳۰ درصدی در صدور ضمانت نامه‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته‌ایم، اضافه کرد: پیش بینی می‌شود که امسال صدور ضمانت نامه ۱۰۰ درصد افزایش یابد و ۸ هزار میلیارد ریال ضمانت نامه صادر شود. این رقم پارسال ۴۷۹۰ میلیارد ریال و سال ۱۴۰۱ معادل ۱,۶۰۳ میلیارد ریال بود. همچنین برای شرکت‌های دانش‌بنیان نیز طرح‌های حمایتی را ارائه کرده‌ایم.

مقیسه در مورد تأمین مالی جمعی گفت: وقتی به این بحث ورود کردیم متوجه شدیم دنیای جدیدی در حال رقم خوردن است زیرا از نگاه سرمایه گذار یک نرخ سودی بالاتر از نظام بانکی است که می‌تواند برای سرمایه گذاری جذاب باشد.

وی افزود: نرخ‌های پیش بینی در این مدل از تأمین مالی کمتر از ۴۰ درصد سالانه نیست، بنابراین برای سرمایه گذار جذاب است. سرمایه گذاری از اعداد خرد اعم از ۴۰۰ - ۵۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و افراد با ارقام کوچک می‌توانند در تولید سرمایه گذاری کنند اما از آن طرف سود بالایی بگیرند. همچنین زمانی که تأمین مالی جمعی صورت می‌گیرد تولیدکننده نیز سود می‌برد زیرا صرفاً ماهانه یا فصلی اقدام به پرداخت سود می‌کند و اصل سرمایه برای ماه پایانی می‌ماند.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک تصریح کرد: تاکنون ۲۰ میلیارد تومان ضمانت نامه تأمین مالی جمعی صادر شده است.

مقیسه درباره صدور ضمانت نامه‌های پیمانکاری هم گفت: صدور ضمانت‌نامه‌های صندوق به روش‌های اعتباری و پیمانکاری است که در مجموع صنایع کوچک می‌توانند ۳۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه دریافت کنند. همچنین بالای ۲۵ درصد ضمانت نامه‌هایی که صادر می‌کنیم ضمانت نامه‌های پیمانکاری است.

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه سنتی‌ترین ضمانت‌نامه‌های این صندوق اعتباری است گفت: این نوع ضمانت‌نامه اعتبار بانکی یا خرید اعتباری است در کنار ضمانت‌نامه اعتباری، ضمانت‌نامه پیمانکاری نیز برای شرکت‌ها و صنایع جهت شرکت در مناقصه و مزایده، حسن انجام کار، پیش‌پرداخت و استرداد کشور وجه‌الضمان است.

وی عنوان کرد: در راستای حمایت از صنایع، سپرده نقدی را برای این نوع ضمانت‌نامه‌ها حذف کردیم و کارمزد را ۵۰ درصد کاهش دادیم ریسک این نوع ضمانت‌نامه‌ها پایین است و ۹۰ درصد آن برای مدیران صنایع صادر شده است که تنها یک فقره خسارتی گزارش شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: بر اساس بند ه ماده ۴۸ قانون برنامه پیشرفت نام صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک به صندوق حمایت از سرمایه گذاری صنایع کوچک تبدیل شده است.

مدیر عامل صندوق حمایت از سرمایه گذاری صنایع کوچک با اشاره به آمار منتشر شده توسط بانک جهانی بیان کرد: بر اساس اعلام این بانک در کشورهای در حال توسعه، بنگاه‌های کوچک و متوسط در دنیا با حدود ۵ هزار میلیارد دلار شکاف تأمین مالی مواجه هستند. منظور از شکاف تأمین مالی نیاز مالی تأمین نشده است. لذا بنگاه‌های کوچک و متوسط در دنیا صرفاً ۴۵ درصد نیاز مالی آنها تأمین شده است. این بنگاه‌ها از لحاظ تعداد ۱۳۰ میلیون بنگاه است و لذا ۶۸ درصد بنگاه‌های کوچک و متوسط در دنیا نیاز مالی تأمین نشده دارند.

وی درباره اینکه چه تعداد از بنگاه‌های کوچک و متوسط در کشور با شکاف تأمین مالی مواجه هستند، گفت: در این خصوص آمار دقیقی بر اساس تقسیم بندی صنایع خرد و کوچک و بزرگ در نظام مالی اعتباری در دسترس نیست. لذا در اینجا به آمار بانک جهانی اشاره شد و اگر بخواهیم از همین آمار پیروی کنیم و از مقیاس بانک جهانی استفاده کنیم باید بگویم که بالغ بر ۵۰ درصد از بنگاه‌های کوچک و متوسط با شکاف تأمین مالی مواجه هستند. وی افزود: البته برای به دست آوردن این آمار یکی _ دو طرح پژوهشی صورت گرفته اما نتایج قابل اتکایی برای اعلام رسمی نداشته است.

مقیسه درباره انتظارات از وزیر صمت تصریح کرد: انتظار داریم وزارت صمت در دوره جدید مطالبه گری جدی تری داشته باشد تا نظام بانکی و تضمین، حمایت بیشتری از صنایع داشته باشند. در حال حاضر ۱۰۰ هزار بنگاه تولیدی کوچک و ۶۰۰ هزار بنگاه صنفی دارای پروانه بهره برداری داریم که مجموع این بنگاه‌ها به ۷۰۰ هزار عدد می‌رسد. بنابراین اگر افزایش ظرفیت صدور ضمانت نامه داشته باشیم حمایت بیشتری می‌توانیم از این بخش کنیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ