ترامپ عامل ضربه به کنفرانس تغییرات اقلیمی باکو

اقتصاد ایران: پولیتیکو می‌نویسد که کسب‌وکارهای جهانی در نظر دارند یا نمایندگانی اعزام نکنند یا هیئت کوچکی را به کنفرانس آب و هوایی باکو اعزام کنند که ناشی از بی‌اعتمادی به جمهوری آذربایجان و احتمال بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، بیست و نهمین دوره کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد (COP) که هرساله به میزبانی کشوری متفاوت برگزار می‌شود، از 11 تا 22 نوامبر در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار می‌شود.

نشریه پولیتیکو می‌نویسد که کسب‌وکارهای جهانی در نظر دارند یا نمایندگانی اعزام نکنند یا هیئت کوچکی را به این کنفرانس آب و هوایی اعزام کنند.

این نشریه تأکید می‌کند که این هم به محل برگزاری و هم به تدارکات رویداد مربوط می‌شود.

خاطرنشان می‌شود که این نگرانی ناشی از بی‌اعتمادی به جمهوری آذربایجان و احتمال بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید است.

همچنین تأکید شده است که انتظار می‌رود نشست باکو نسبت به اجلاس سال گذشته دبی ضعیف‌تر باشد.

همه اینها تحت تأثیر این چشم‌انداز است که ترامپ، که تغییرات آب و هوایی را چندان جدی نمی‌گیرد، ممکن است دوباره رئیس‌جمهور شود.

کوین بوک، مدیر مشاوره در شرکت انرژی ClearView می‌گوید به همین دلیل است که بسیاری از شرکت‌ها در حال حاضر برنامه‌های سیاست آب و هوایی خود را باز نگه می‌دارند.

با این حال، به گفته پولیتیکو، شرکت‌های انرژی، سرمایه‌گذاران و استارت‌آپ‌های فناوری به نشست باکو به‌ عنوان بستری برای مذاکرات و معاملات نگاه می‌کنند.

این نشریه اشاره می‌کند که گروه‌های زیست‌محیطی قبلاً از مذاکرات مصر و امارات در مورد تأثیر سوخت‌های فسیلی بر آن‌ها انتقاد کرده بودند. جمهوری آذربایجان وابسته به نفت همچنین خواستار سرمایه‌گذاری در بخش سوخت معدنی شد.

عامل دونالد ترامپ

همچنین خاطرنشان می‌شود که نشست باکو به دلیل تعداد شرکت‌کنندگان کوچکتر خواهد بود. ملیتا کولوندجیچ، مسئول تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد می‌گوید که حدود 40 هزار شرکت‌کننده با جمهوری آذربایجان به توافق رسیده‌اند.

در این مقاله پولیتیکو آمده است که برخی از کسب‌وکارها تصمیم گرفته‌اند به دلیل انتخابات نوامبر آمریکا در نشست باکو شرکت نکنند.

اگر ترامپ در این انتخابات پیروز شود، جاه‌طلبی‌های تغییرات آب و هوایی در بزرگترین اقتصاد جهان تضعیف خواهد شد. دونالد ترامپ علناً اعلام کرده که در صورت انتخاب شدن، برای دومین بار آمریکا را از توافقنامه آب و هوایی پاریس خارج خواهد کرد.

پولیتیکو تأکید می‌کند که شرکت‌ها معمولاً از کنفرانس‌های آب و هوایی COP برای «نشان دادن میزان جدیت خود در مورد تغییرات اقلیمی» استفاده می‌کنند. از سوی دیگر، زمانی که شرکت‌های بیشتری به این مذاکرات می‌پیوندند، مداخلات شرکت‌ها امکان‌پذیر است و بنابراین توافقات حاصل شده در این مذاکرات روی کاغذ باقی می‌ماند.

باکو خود یک عامل منفی است

در این مقاله پولیتیکو آمده است که بی‌اعتمادی به جمهوری آذربایجان عامل دیگری است که کسب‌وکارها را از COP29 دور نگه می‌دارد. همه مطمئن نیستند که آذربایجان می‌تواند کیفیت کنفرانس را تضمین کند.

کارشناسان معتقدند اجلاس باکو را می‌توان نوعی مرحله گذار قبل از کنفرانس بعدی که در سال 2025 در برزیل برگزار می‌شود، تلقی کرد.

به گفته پولیتیکو، جمهوری آذربایجان خود تبلیغ خوبی برای تلاش برای رهایی از سوخت‌های فسیلی نیست. این کشور برای سرپا نگه داشتن اقتصاد خود به شدت به درآمدهای نفت و گاز وابسته است. الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان به صراحت اعلام کرده که کشورهای تولیدکننده نفت و گاز باید به سرمایه‌گذاری در این زمینه‌ها ادامه دهند.

به گفته کارشناسان، جمهوری آذربایجان در اموری مانند خدمات کنفرانس، قوی‌تر از امارات نیست.

بورلی کورنابی، مدیر گروه رهبران تجاری بریتانیا، می‌گوید که بریتانیا نمایندگان کمتری را نسبت به سال گذشته به اجلاس باکو می‌فرستد.

کارشناسان همچنین خاطرنشان می‌کنند که دوری باکو از مراکز صنعتی جهان نیز مشکل ایجاد می‌کند. برای مثال هیچ پرواز مستقیمی بین آمریکا و جمهوری آذربایجان وجود ندارد. به گفته آن‌ها، باکو از نظر گردشگری جذابیتی ندارد.

در این مقاله آمده است که اوگتای ممدوف، یکی از اعضای شورای هماهنگی کنفرانس COP29، در تلاش است متقاعد کند که استادیوم محل برگزاری این رویداد دسترسی وسیعی به مراکز حمل‌ونقل داشته و تنها 6 کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد.

پولیتیکو می‌نویسد که چنین تضمین‌هایی شکاکان را راضی نمی‌کند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ