آمریکا در 230سال عمر خود بیش از 200کودتا را پایه‌گذاری کرده است

اقتصاد ایران: سردار سهراب‌علی شمخانی گفت: بیش از ۲۳۰ سال از پایه‌گذاری آمریکا نمی‌گذرد ولی بیش از ۲۰۰ کودتا را پایه‌گذاری کرده‌ است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری مهر، سردار سهراب‌علی شمخانی معاون حقوقی سپاه در مراسم رونمایی از دادخواست مردمی علیه رژیم آمریکا با موضوع کودتای ۲۸ مرداد، گفت: حوادثی که در عصر حاضر می‌بینیم نظیر جنگ‌ها و ترورها مرتبط با آمریکایی‌ها و ارباب آنها صهیونیست‌ها هستند. آمریکا کشوری است که بیشتر از ۲۳۰ سال از پایه‌گذاری آن نمی‌گذرد و بیش از ۲۰۰ کودتا را پایه‌گذاری کرده‌اند و میلیون‌ها انسان بی‌گناه و آزاده جهان را به قتل رساندند.

وی افزود: کودتای ۲۸ مرداد یکی از جنایت‌های آمریکایی‌هاست. آمریکایی‌ها سابقه شرارت آمیزی در جهان دارند. آنها تا کودتای ۲۸ مرداد حضور داشتند. بعد از طراحی و اجرای این کودتا طبق گفته خودشان ظرف ۲۵ سال مستشار در دولت ایران داشتند.

معاون حقوقی سپاه گفت: آمریکایی‌ها با این همه ترور در جهان خود را در جایگاه طلبکار قرار می‌دهند. مصونیت کشورها قائده و عرف بین‌المللی است که همه کشورهای دنیا و ما آن را پذیرفته‌ایم؛ اما آمریکایی‌ها به خاطر آنکه بتوانند جنایات خود را توجیه کنند و همواره دست پیش را بگیرند، در سال ۱۹۷۶ و همینطور در سال ۱۹۹۶ قانون مصونیت دولت‌ها را اصلاح کردند و اجازه دادند اتباعشان در داخل دادگاه آمریکا علیه کشورهای تروریست طرح دعوا کنند.

شمخانی اضافه کرد: آمریکایی‌ها کشورهایی که علیه آنها قیام کرده‌اند را تروریست اعلام می‌کنند و ما چون حامی آزادی‌خواهان جهان هستیم، ما را حامی تروریست اعلام کردند و ۵۰۰ دادخواست علیه ما در دادگاه‌های خودشان تنظیم کردند. ۴۰۰ هزار بمب آمریکایی در غزه بر سر مردم بی‌گناه ریخته شده و حالا درخواست ۴ میلیارد غرامت از جمهوری اسلامی کردند چون می‌گویند ایران حامی فلسطین است.

وی گفت: آمریکایی‌ها به دلیل کشته‌هایی که در عراق و افغانستان داشتند از ایران شکایت می‌کنند. القاعده را خودشان ایجاد کردند و حالا می‌گویند جمهوری اسلامی القاعده را آموزش داده است و ایران را به ۲ میلیارد دلار خسارت متهم کردند.

معاون حقوقی سپاه در بخشی از سخنانش خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها خسارات جبران ناپذیری را به کشور ما تحمیل کردند و ما در رابطه با آنها اقدامی نکرده‌ایم. سال ۹۰ و سال ۹۲ صراحتاً برای کودتا در کشور ما قانون تصویب شده است. به نام پیگیری حقوقی و سیاسی کودتای ۲۸ مرداد که آمریکایی‌ها اسنادی را منتشر کردند و صراحتاً اعتراف کردند که کودتای ۲۸ مرداد کار آنها بوده است. باید تشکر کنیم از این گروه جهادی که همت کردن و دادخواست علیه آمریکا را آماده کردند.

سردار شمخانی بیان کرد: هفته آینده اولین جلسه دادگاه ۲۸ مرداد برگزار می‌شود. آمریکایی‌ها ۲۵ سال توسعه کشور ما را متوقف کردند. قبل از آنکه صنعت نفت ملی شود، انگلیسی‌ها ۱۶ درصد درآمد نفت را به کشور ما می‌دادند و این مورد مخالفت مردم ما و نخبگان ما و آیت الله کاشانی بود. با ملی شدن صنعت نفت و کوتاه شدن دست انگلیس‌ها، آمریکایی‌ها وارد صحنه شدند.

وی افزود: انگلستان نفت ما را تحریم کرد و بیش از دو سال بعد از کودتا امکان فروش نفت را نداشتیم و ناوهای انگلیسی در اروندرود مستقر شده بودند و هر زمان احتمال داشت که پالایشگاه آبادان را اشغال کنند.

معاون حقوقی سپاه بیان کرد: آمریکایی‌ها در آن زمان در ظاهر طراحی کردند که ما به ایران کمک می‌کنیم، کودتا را با کمک انگلیسی‌ها طراحی کردند و ما که انگلیسی‌ها رو از در بیرون کرده بودیم، با آمریکایی‌ها از پنجره وارد شدند. ۳۵۰ هزار بشکه نفت در ایران تولید می‌شد که تا پیروزی انقلاب ۵۷ حدود ۶ میلیون بشکه نفت تولید می‌شد. البته خاندان پهلوی در این رابطه فساد بالایی داشت و چیزی از پول نفت به کشور نمی‌رسید.

سردار شمخانی در بخشی از سخنانش، گفت: در آن زمان آبادانی در ایران وجود نداشت. روستاها بسیار محروم بودند. تنها بزرگراه کشور تهران- کرج بود. آمریکایی‌ها خسارت بسیاری به ما تحمیل کردند و خودکفایی کشورمان را از بین برده بودند، کشاورزی کشور ما را تعطیل کردند تا بتوانند محصولات خودشان را بفروشند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ