آمریکایی‌ها در دوره‌های مختلف تاریخ به اقتصاد ما ضربه زده‌اند

اقتصاد ایران: دبیر کل جمعیت فداییان اسلام گفت: شیوه استعمار آمریکایی‌ها را فرانو دانست و گفت: چرا آمریکایی‌ها کشتی‌های ما را مصادره می‌کنند؟ به این دلیل که به ما در اقتصاد ضربه بزنند و ما را وابسته کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری مهر، محمد مهدی عبدخدایی، دبیر کل جمعیت فداییان اسلام در مراسم رونمایی از دادخواست دادگاه شکایت از رژیم آمریکا با موضوع کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، گفت: بعد از ۲۸ مرداد آقای طلا نخست وزیر شد، آن زمان ایران جزو هیچ پیمانی نبود و آمریکایی‌ها ناتو را برای اروپایی‌ها ایجاد کرده بودند، آن زمان صف آرایی بین آمریکایی‌ها و غربی‌ها بود، مصدق طرفدار بی‌طرفی و موازنه منفی بود و بعدها کشورهای عدم تعهد ایجاد شدند.

وی که در نوجوانی از یاران شهید نواب صفوی بود، افزود: اگر آن زمان من با شهید صفوی دستگیر شده بودم اعدام می‌شدم، حکومت بعد از ۲۸ مرداد والی آمریکا بود و ۱۰۰ درصد در اختیار آمریکا بود و می‌خواستند با یک حلقه محاصره از آلاسکا تا آسیای جنوب شرقی اطراف روس‌ها را تحت نظارت قرار دهند و پیمان بغداد را ایجاد کردند که من بعد از این پیمان که به سنتو معروف شد دستگیر شدم.

دبیرکل جمعیت فداییان اسلام بیان کرد: بعدها پیمان ناتو و سیتو به هم ملحق شدند. در آن دوران من با سرلشکر صفوی در زندان بودم. همزمان آقای قرنی را دستگیر کردند و من با او در بهداری زندان صحبت کردم. از او پرسیدم شما چرا دستگیر شدید؟ گفت که من رئیس رکن ۲ ستاد ارتش و مأمور حفاظت شخصیت‌هایی که به ایران می‌آمدند، بودم. با «دالس» وزیر خارجه آمریکا ملاقات کردم و از او پرسیدم پول‌هایی که آمریکایی‌ها به ایران می‌دهند در همان رأس از میان می‌رود؟

عبدخدایی بیان کرد: قرنی به من گفت که به دالس گفته بوده شاه را به آمریکا می‌فرستد و انقلاب می‌کنند و همین‌ها صبح فردا از طریق دالس به شاه انتقال داده شد و قرنی هم همان موقع استعفا داده بود. او در بازداشت بعدی‌اش با آقای عسگر اولادی و هیئت موتلفه آشنا شده و در این مسیر مذهبی شده بود و به امام پیشنهاد کردند که قرنی رئیس ستاد شود، قائله کردستان را به واسطه اینکه نظامی بود از بین برد.

وی در بخشی از سخنانش یادآور شد: بعد از آنکه به درخواست آیت الله طالقانی قرنی را کنار گذاشتند، گروه فرقان او را در خانه‌اش ترور کردند. او کسی بود که مغضوب شاه واقع شده بود. من یکی از مخالفین پیمان بغداد بودم در کنار چهار نفر دیگر از جمله شهید نواب صفوی و خلیل طهماسبی بودم‌.

دبیرکل جمعیت فداییان اسلام گفت: کسانی که در جریان ملی شدن صنعت نفت اتحاد داشتند، بعد از ۲۸ مرداد متفرق شدند. من در دوره‌ای که هنوز ساواک تشکیل نشده بود، حدود ۸ سال زندان بودم، همین موزه عبرت که آن زمان زندان موقت بود، شکنجه می‌کردند. چهار سال و نیم هم در زندان برازجان بودم. حالا بی‌بی‌سی مطالب دروغی را راجع به شهید نواب صفوی و من در زندان منتشر می‌کند که آن دوره من اصلاً در زندان نبودم. من از سال ۱۳۳۷ تا ۱۳۴۱ در زندان برازجان بودم.

عبدخدایی خاطرنشان کرد: در زندان برازجان رهبران حزب توده آنجا بودند. چهار و نیم سال زندان من را به ۸ سال تبدیل کردند. آن زمان برادر من نزد آیت الله طالقانی رفت و همچنین با برادر سرتیپ صدوقی که امام جماعت بود صحبت کرد، در نهایت به دلیل اینکه پول نداشتند ۸۰۰ تومان پول از طریق اهدای آذربایجانی‌ها به آیت الله شریعتمداری آزاد شدم و ۹ روز طول کشید تا به تهران برگردم.

وی در بخشی از سخنانش به چگونگی شکل‌گیری انقلاب اسلامی از شهر قم اشاره کرد و گفت: من بسیاری از وقایع را که حضور داشتم مطرح می‌کنم و حافظه خوبی دارم و مرحوم دکتر مصدق را انسان درستی می‌دانم که خائن نبوده و معتقدم بزرگترین اشتباه او این بود که می‌خواست به واسطه آمریکا انگلیسی‌ها را بیرون کند؛ در حالی که این‌ها با هم دست در دست بودند، ۷۰ درصد صنایع انگلیس که توسط هیتلر تخریب شده بود با سرمایه‌گذاری آمریکایی‌ها بازسازی شد. سرمایه‌گذاری از منبع سرمایه‌گذاری‌های عمومی آمریکا بود و نه منابع خصوصی آنها.

دبیرکل جمعیت فداییان اسلام بیان کرد: مصدق وقتی که در دادگاه لاهه متوجه شد که آمریکا و انگلیس با هم همدست هستند، گفت کاش بر سردر دادگاه لاهه بنویسند «اینجا کنسولگری انگلیس است». بعد خواست از حزب توده کمک بگیرد. آن زمان آیت الله بروجردی با حزب توده مخالف بود، آمریکا به علت اختلافاتی که در تهران به وجود آمده بود بر کودتای ۲۸ مرداد دست گذاشت. روحانیون از آقای مصدق جدا شدند و آمریکا راحت وارد این جریان شده و پیروز شد و شاه تا روزی که از ایران فرار کرد نوکر آمریکایی‌ها بود.

عبدخدایی شیوه استعمار آمریکایی‌ها را فرانو دانست و گفت: چرا آمریکایی‌ها کشتی‌های ما را مصادره می‌کنند؟ به این دلیل که به ما در اقتصاد ضربه بزنند و ما را وابسته کنند در دوره‌های مختلف به اقتصاد ما ضربه زده‌اند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ