گفتگو با «کارشناسی»که فینالیست‌های کشتی را درست پیش‌بینی کرد

اقتصاد ایران: علی اشکانی کارشناس کشتی کشورمان که پیش از این به تسنیم گفته بود تیم ملی فرنگی سه طلای المپیک خواهد گرفت، از تحقق ۹۰ درصدی پیش‌بینی‌اش گفت.

- اخبار ورزشی -

علی اشکانی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم درخصوص اینکه پیش‌بینی او پیش از المپیک در مورد تیم ملی کشتی فرنگی به واقعیت تبدیل شد و تیم رنگرز سه فینالیست؛ 2 طلا، یک نقره و یک برنز از المپیک 2024 پاریس به دست آورد، اظهار داشت: نه تنها من، که یک ایران با این اتفاق خوشحال می‌شدند. در روز اول مسابقات که مهدی محسن‌نژاد و امین میرزازاده به فومیتای ژاپنی و لوپز کوبایی باخته بودند، به یک برنامه تلویزیونی دعوت شدم. گفتند هنوز روی حرفت هستی؟ گفتم بله باز هم می‌گویم سه طلا. این را به عنوان یک مربی و شخصی که سه سال فرمانده این تیم بودم، گفتم. من هیچ وقت برای هیچ کسی و هیچ تیمی، غیر از برد آرزو نمی‌کنم. حرفم هم براساس تجارب قبلی و شناختی که از این تیم داشتم، بود.

وی ادامه داد: زمانی من 21 ساله بودم، شبیه به سعید اسماعیلی؛ اما مربیان ما درک امروز را در مورد مسائل روانشناختی نداشتند که دائم به گوش ما بخوانند می‌توانی. بردن و قهرمان شدن دور از دسترس و صرفاً برای بقیه نیست. گرجستان که عنوان‌دار جهان بود را بردم و پس از آن مجارستان که مدال جهانی و المپیک در کارنامه داشت. دور سوم در حالی که از حریف کره‌ای 3-یک جلو بودم باختم و درنهایت پنجم المپیک شدم.

اشکانی یادآور شد: اگر فقط یک مربی به من می‌گفت می‌توانی و همان انرژی‌ای که همیشه سعی کردم به کشتی‌گیران بدهم را می‌داد، می‌بردم و صاحب نشان المپیک می‌شدم اما باور بردن و قهرمان شدن را به ما نمی‌‌دادند. آن زمان کشتی فرنگی فرنگی سه سهمیه در 10 وزن می‌گرفت و شرایط الان را نداشتیم. اینها از یاد آدم نمی‌رود اما به هرحال ما جزو تاریخ کشتی و ورزش ایران هستیم. برخی وقتی رکوردی دارند، نمی‌خواهند رکوردشان بشکند، اما من هیچ وقت اینطور فکر نکردم، بگذارید این بچه‌ها مدال‌های‌شان را بگیرند، رکورد برای شکسته شدن است و باید از آن خوشحال شویم.

نایب‌قهرمان سال 2005 کشتی فرنگی جهان با اشاره به مدال‌هایی که فرنگی‌کاران ایران در پاریس گرفتند، گفت:‌ پدران مُهمدی و اسماعیلی کارگرند، آنها به سختی زندگی کرده و خودشان را به این موفقیت رساندند.محمدهادی سارویِ دوست داشتنی، پدرش را از دست داده و یک هفته مانده به مسابقات خط خورد اما ببینید حالا قهرمان المپیک شده،‌ چه اراده‌ای می‌خواهد. آدم چطور دلش می‌آید از رکورد حرف بزند که رکورد فلانی شکسته نشود،‌ کاش که همه رکوردها شکسته شود و این بچه‌ها صاحب مدال شوند.

سرمربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی تأکید کرد: سه سال سرمربی تیم ملی بودم،‌ این دوستانی که یک عمر با هم یک جا تمرین کردیم، کنار هم اشک ریخته و خندیدیم، سروزن رسیدیم و وزن کم کردیم، سه سالی که آنجا بودم یک بار هم به من خسته نباشید نگفتند ولی من نه لقمان حکیمم نه عالِم به همه چیز،‌ به حسن رنگرز احسنت می‌گویم که تیمش اینطور کار کرد.

اشکانی گفت: همیشه در کشتی دغدغه‌ام این بوده که بچه‌ها تاکتیک مبارزه داشته باشند،‌ در حالی که همه دنبال فن هستند. این تاکتیک خیلی در المپیک به چشم آمد. هم بچه‎‌ها تیم بودند و هم تاکتیک داشتند. اینکه چه زمانی حمله کنند،‌ چه زمانی دفاع،‌ حتی چه زمانی بخندند و ... من به وجود همه دوستان و در رأس آنها حسن رنگرز افتخار کردم که تیم به سمت تاکتیک پیش رفت. هر کسی سرمربی و مربی تیم ملی بوده،‌ باید به این موضوع افتخار کند. الان دیگر زمانی نیست مثل المپیک 2016 که سرمربی قهر کند و برود و ما بدون سردار و مدال بمانیم.

این کارشناس کشتی عنوان کرد: همه آرزو می‌کنند این تیم را داشته باشند که هم روی آن خوب کار شده و هم فنی است. یک جایی من در فضای مجازی نحوه تمرینات تیم را دیدم و آن فیلم نگرانم کرد چون من و حسن رنگرز تجربه سختی در مسابقات جهانی 2003 داشتیم،‌ نگران بودم در خصوص بحث بدنی،‌ همان اتفاقی که برای ما رخ داد،‌ برای تیم تکرار شود،‌ درعین حال هم باور داشتم که روی تیم خوب کار شده و توان کسب نشان المپیک را دارند. امروز کار به صورت علمی پیش می‌رود و باتوجه به اینکه سن کشتی‌گیران خوب دنیا بالا رفته و در حال تغییر نسل هستیم، بچه‌های ما هم جوانند و هم به اوج پختگی خود رسیده‌اند و این واقعا جای خوشبختی دارد که پرچم کشتی فرنگی همچنان بالا خواهد ماند.

اشکانی گفت:‌ کشتی‌گیرانی چون امین میرزازاده،‌ هادی ساروی و... خیلی از بچه‌هایی که از رده سنی نوجوانان شناسایی شده و در اردوهای تیم ملی آمدند،‌ امروز به بار نشستند،‌ خدای ناکرده نباید در باد این مدال‌ها بخوابیم و دست از سازندگی برداریم.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ