اجرای زنگ پسماند در مدارس ابتدایی سراسر کشور

اقتصاد ایران: معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت:یکی از رویدادهایی که در حوزه مشارکت‌های مردمی برنامه‌ریزی و اجرا شد، اجرای زنگ پسماند در مدارس ابتدایی سراسر کشور است.

به گزارش خبرگزاری مهر، نورالله مرادی، معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست به مناسبت ۲۲ مردادماه، روز ملی تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی، مهمترین اقدامات تشکل‌های مردم نهاد محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور که با حمایت سازمان حفاظت محیط زیست انجام شده را تشریح کرد.

نورالله مرادی، تشکل‌های مردم‌نهاد محیط‌زیستی را چشم بینا و بازوی توانمند حفاظت محیط‌زیست در حل معضلات محیط‌زیستی نامید و با تبریک روز ملی تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی به سمن‌ها و دیگر فعالان مردمی عرصه حفاظت از محیط‌زیست کشور، گفت: در سال‌های اخیر تلاش زیادی برای مردمی‌سازی حفظ محیط‌زیست انجام شد و امیدواریم با تداوم آن و بهره‌گیری از توان و ظرفیت خیلی عظیم علاقه‌مندان حفاظت از محیط‌زیست به امری همگانی و وظیفه‌ای عمومی در سطح کشور تبدیل شود.

وی با بیان اینکه مشارکت مردم یکی از مهمترین ارکان حکمرانی نظام و ایفای مسئولیت حفظ محیط‌زیست و تحقق اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است، گفت: به همین جهت دولت سیزدهم نام دولت مردمی را برای خود برگزید و تمامی تلاش خود را برای مردمی سازی امور به کار گرفت.

مرادی با اشاره به نام‌گذاری سال ۱۴۰۳ توسط رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) به‌عنوان سال جهش تولید با مشارکت مردم، تصریح کرد: معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این حوزه تمام تلاش خود را برای مردمی سازی امور حفاظت از محیط زیست را معطوف داشت و در این زمینه دستاوردهای بزرگی نیز کسب شد.

وی حمایت و پیگیری جدی برای ثبت شبکه ملی تشکل‌های مردم نهاد حوزه محیط‌زیست در وزارت کشور و اصالت‌بخشی به حضور و فعالیت این شبکه یکی را از مهمترین اقدامات در این دوره دانست که منجر به دستاوردهای چشمگیری توسط این شبکه شد.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست در تشریح این فعالیت‌ها، حضور شبکه تشکل‌های مردم‌نهاد حوزه محیط‌زیست و منابع طبیعی در کنفرانس بین‌المللی گرد و غبار تهران و سخنرانی نماینده تشکل‌ها در پنل نماینده سازمان ملل را یکی از فعالیت‌های این تشکل‌ها در حوزه بین‌المللی برشمرد.

مرادی، برگزاری سالانه بیش از دو نشست ملی هم‌اندیشی نمایندگان شبکه‌های استانی و فعالان محیط زیستی با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و برگزاری نشست تخصصی تشکل‌های مردم‌نهاد با معاونت محیط زیست طبیعی سازمان و طرح موضوعات تخصصی در این حوزه را اقداماتی در جهت ارتباط مستقیم تشکل‌ها با مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست در سال‌های اخیر عنوان کرد.

وی، استفاده از ظرفیت ماده ۶۶ قانون آئین دادرسی کیفری و بند ۲ ماده ۱۷ قانون دیوان عدالت اداری در تعامل با ادارات کل حفاظت محیط زیست (۱۶ اعلام جرم و ۳ طرح شکایت علیه تخریب کنندگان و آلوده کنندگان محیط زیست) را یکی دیگر از برنامه‌های دفتر مشارکت‌مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد.

مرادی، آموزش و توانمندسازی تشکل‌های مردمی را یکی از برنامه‌های اصلی سازمان حفاظت محیط‌زیست در این حوزه عنوان کرد و افزود: اجرای ۴ پروژه آموزش و توان‌افزایی تشکل‌های اجتماعی و گروه‌های مردمی در سطح ملی، برگزاری ۳۰ برنامه آموزش و توانمندسازی جوامع محلی و اقشار مختلف جامعه در ۱۵ استان کشور (شامل ۹ پروژه حوزه مدیریت پسماند، ۱۳ پروژه مدیریت جامع تالاب، ۶ پروژه حفاظت گونه‌ها، ۲ پروژه تولید محتوای محیط زیستی)، برگزاری دوره‌های مجازی آموزشی شبکه محیط زیست و منابع طبیعی کشور (۷ دوره آموزشی مدیریت تشکل‌های مردم‌نهاد: تجهیز منابع، پروژه‌نویسی، مدیریت امور مالی، مبانی مدیریت محیط زیست، مبانی حقوق محیط زیست داخلی و بین‌المللی، اصول حفاظت مشارکتی زیستگاه‌ها، آشنایی با مدیریت پسماند صنعتی) را برخی از این دوره‌ها عنوان کرد.

وی رویداد محوری را یکی از برنامه‌های معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی در دولت سیزدهم عنوان کرد و افزود: یکی از رویدادهایی که در حوزه مشارکت‌های مردمی برنامه‌ریزی و اجرا شد، رونمایی از رویداد ملی فرزند ایران، قهرمان زمین (اجرای زنگ پسماند در مدارس ابتدایی سراسر کشور) در سال تحصیلی ۱۴۰۳ بوده است.

نورالله مرادی، تشکیل بیش از ۲۰۰۰ خانه محیط‌زیست در دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی و به تبع آن برگزاری اولین جشنواره تجلیل از خانه‌های محیط زیست برتر کشور از بین ۱۴۰۰ خانه محیط زیست فعال را یکی دیگر از فعالیت‌های سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه مردمی سازی حفظ محیط زیست دانست و افزود: در این جشنواره ۳۶ خانه محیط زیست حائز رتبه برتر استانی و ۳ خانه محیط زیست حائز رتبه برتر ملی شدند.

وی با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست در حیطه مشارکت تشکل‌های مردمی، باب سومی را هم در دولت مردمی گشود و آن مشارکت گروه‌های جهادی در امر حفاظت از محیط زیست بود، گفت: این طرح که تهیه الگو و پرچم‌داری آن به اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز محول شده، در سال اول اجرای خود موفق شد دستورالعمل ملی برای ارتقا مشارکت گروه‌های جهادی را در موضوع حفظ محیط زیست تدوین و به تمام استان‌ها برای اجرا ابلاغ کند و در حال حاضر گروه‌های جهادی متنوعی در سطح کشور فعالیت‌های خود را به این حوزه تسری بخشیده و در موضوعات مختلف اعم از پیشگیری و مهار آتش سوزی جنگل‌ها، حفظ تنوع زیستی و مدیریت پسماندها با ادارات کل حفاظت محیط‌زیست استان‌ها در حال همکاری هستند.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه تلاش برای حفاظت محیط‌زیست یک اقدام همگانی و عام‌المنفعه است، گفت: معتقدیم هیچ کار بزرگ و ملی، بدون حمایت و حرکت مردم و تشکل‌های مردمی محیط زیست به درستی انجام نخواهد شد و مشارکت مردم، ضامن تأمین منافع ملی در همه زمینه‌ها خصوصاً محیط زیست خواهد بود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ