آخرین همنشینی هیوندای با جنسیس G۸۰

اقتصاد ایران: جنسیس ابتدا نام محصولات پرتوان و لوکس هیوندای بود. سدان‌ لوکس و کوپه اسپرت هیوندای بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴ با این نام به‌بازارهای جهانی عرضه می‌شد.

سال ۲۰۱۵ میلادی بود که مدیران این کمپانی خودروساز تصمیم گرفتند برند جنسیس را به‌عنوان برند لوکس زیرمجموعه هیوندای انتخاب کنند. در آغاز این مسیر G۸۰ به‌عنوان یک سدان سایز بزرگ لاکچری خانوادگی سگمنت E تولید و راهی بازار شد. جنسیس G۸۰ نسل اول با وجد آن‌که درحال حاضر هفت سال از تولیدش می‌گذرد، همچنان یک سدان پرتوان لوکس با بالاترین امکانات رفاهی و با قیمت مناسب به‌شمار می‌رود. این ویژگی‌ها این خودرو را به‌یک سدان ارزنده در بازار جهانی بدل کرده است.

نگاهی به طراحی زیبای بدنه جنسیس G۸۰

سال ۲۰۱۵ میلادی بود که به‌صورت رسمی برند جنسیس از هیوندای جدا شد و به‌عنوان زیرمجموعه این خودروساز کره‌ای محبوب به‌طراحی و تولید محصولات لوکس مشغول شد. اگرچه این اتفاق از سال ۲۰۱۵ میلادی رخ داد، اما سدان G۸۰ آخرین محصولی است که نام هیوندای پیش از جنسیس در آن ذکر می‌شد. این خودرو در سال ۲۰۱۶ و در اتوشوی بین‌المللی آمریکای شمالی به‌نمایش درآمد تا مسیر نوین جنسیس برای همگان آشکار شود.

هیوندای جنسیس نسل دوم یا همان جنسیس G۸۰ نسل اول که موسوم به DH است، شاهکاری از طراح ارشد معروف آئودی و طراح ارشد هیوندای یعنی پیتر شرایر است. جنسیس G۸۰ نسل اول به‌لطف وجود اِلِمان‌های زبان جدید طراحی هیوندای و البته سبک طراحی نوین جنسیس، از استایل موقر و بسیار جذابی بهره می‌گیرد.

آخرین همنشینی هیوندای با جنسیس G۸۰

با نگاهی به‌پروفیل جنسیس G۸۰ نسل اول (موسوم به DH) شاهد یک خط تیز افقی با مجموعه‌ای از سطوح تخت روی بدنه آن هستیم. به‌لطف کاپوت کشیده، پشت کوتاه و همچنین ستون C کشیده و خمیدگی سقف که حالت فست‌بک کوپه در این خودرو ایجاد می‌کند، کاراکتر زیبا و جذابی از یک سدان سایز بزرگ خانوادگی لوکس سگمنت E به‌نمایش گذاشته می‌شود. در این میان از رعایت بهترین تناسبات در طراحی بدنه و استفاده از رینگ‌های ۱۸ و ۱۹ اینچی نمی‌توان صرف‌نظر کرد که به‌بالا رفتن پرستیژ این خودرو کمک شایانی کرده است.

در طراحی جلو جنسیس G۸۰ نسل اول DH شاهد یک طراحی نوین به‌سبک هیوندای و یک سنت‌شکنی به‌سبک جنسیس هستیم؛ چراغ‌های نسبتا بزرگ جلو (که مشابه قطره آب است) با جلوپنجره ۶ ضلعی به‌سبک جنسیس (که در جلوترین نقطه دماغه قرار گرفته) در کنار خطوط تیز روی کاپوت، چهره اسپرت و نسبتا تهاجمی به‌این خودرو می‌بخشند.

سبک جلوپنجره معروف جنسیس از جلوپنجره این خودرو آغاز شد و از این طراحی نشات گرفت. در طراحی نمای عقب، چراغ‌های کشیده مزین به‌گرافیک LED با یک حجم‌پردازی خاص روی درِ صندوق‌عقب، نمای بسیار زیبا و شیکی به‌این سدان سایز بزرگ لوکس خانوادگی سگمنت E بخشیده است.

همچنین اضافه شدن دو اگزوز ذوزنقه‌ای در طرفین سپر در نسخه‌های ۳.۳ لیتری و ۳.۸ لیتری و دو اگزوز بیضی‌شکل در طرفین سپر در نسخه‌‎های ۳.۸ لیتری HTRAC و ۳.۳ لیتری اسپرت، چاشنی اسپرت خاصی به‌این سدان لوکس می‌بخشد. طراحی اگزوزهای گرد دوبل در طرفین سپر برای نسخه ۵ لیتری ۸ ‌سیلندر، وقار این سدان را دوچندان می‌کند. ناگفته نماند که در نمای عقب، لوگوی هیوندای در بخش میانی و نوشته GENESIS در سمت چپ درِ صندوق‌عقب به‌چشم می‌خورد.

کابین لوکس با امکانات ویژه

پس از باز کردن درهای جنسیس G۸۰ DH (یا همان هیوندای جنسیس نسل دوم) شاهد طراحی آشنایی به‌سبک محصولات هیوندای هستیم. کلیت طراحی داشبورد مشابه هیوندای سوناتا LF بوده؛ با این تفاوت که استفاده از دکوراتیو چوب و چرم باکیفیت ناپا سبب شده است فضای داخلی این خودرو بسیار لوکس‌تر از سدان‌های نیمه‌لوکس هیوندای به‌نظر برسد.

بر این اساس کلیت طراحی داشبورد ساده و مینیمال است که در آن زمان، ترکیب نمایشگر و دکمه فیزیکی داشبوردهایی به‌مراتب زیباتر از داشبوردهای فعلی بسیار مدرن پدید می‌آوردند. طراحان هیوندای برای این‌که جنسیس G۸۰ DH (هیوندای جنسیس نسل دوم) مدرن هم به‌نظر برسد، از یک کلاستر ۷ اینچی (که یک نمایشگر ۴.۳ اینچی TFT در میان آن تعبیه شده بود) استفاده کردند.

آخرین همنشینی هیوندای با جنسیس G۸۰

همچنین نصب یک نمایشگر ۹.۲ اینچی باکیفیت لمسی در بخش میانی داشبورد و یا یک نمایشگر ۸ اینچی باکیفیت لمسی در نسخه‌های ۳.۸ و ۳.۳ با تنظیمات الکترونیکی پیشرفته برای سیستم تهویه‌مطبوع، فضای داخلی این خودرو را کاملا مدرن جلوه می‌دهد. لازم به‌ذکر است نسخه ۸ سیلندر ۵.۰ HTRAC این سدان سایز بزرگ لوکس خانوادگی سگمنت E در این مطلب بررسی می‌شود.

بر این اساس شاهد یک نمایشگر ۹.۲ اینچی افقی در بخشی میانی داشبورد و یک کلاستر ۷ اینچی در کابین این خودرو هستیم. طراحی دریچه‌های مربع‌شکل در طرفین داشبورد و دریچه‌های مستطیل‌شکل در بخش میانی داشبورد، کاملا حس و حال محصولات هیوندای را به‌بیننده منتقل می‌کند.

همچنین دکوراتیو کروم، انتخاب دو رنگ برای تریم داخلی (مشکی- قهوه‌ای، مشکی-کرم، مشکی-شتری، مشکی-مارون و مشکی-نسکافه‌ای و سفید)، اضافه شدن چوب باکیفیت دکوراتیو و استفاده از پلاستیک نرم Soft Touch همگی سبب شده است حس لوکس بودن خاصی به‌کابین جنسیس G۸۰ DH افزوده شود. غربیلک‌فرمان چهار شاخه به‌سبک هیوندای (با لوگوی جنسیس)، دو پدال شیفتر آلومینیومی در پشت آن و دسته‌دنده اسپرت مشکی (مشابه سدان‌های هیوندای در آن سال‌ها) سبب می‌شود رانندگی با جنسیس G۸۰ ۵.۰ HTRAC بسیار هیجان‌انگیز باشد.

به‌لطف طول ۴۹۹۰ میلی‌متری، فاصله محوری ۳۰۱۰ میلی‌متری، عرض ۱۸۹۰ میلی‌متری و قامت ۱۴۸۰ میلی‌متری فضای کاملا جادار، مناسب و راحتی در اختیار سرنشینان این خودرو قرار دارد. ناگفته نماند که طراحی سقف پانورامیک بزرگ دوتکه‌ای سبب شده است فضای داخلی جنسیس G۸۰ DH بسیار جذاب و لوکس جلوه کند. همچنین طراحی صندلی‌ها به‌گونه‌ای است که کاملا ارگونومیک بوده و سطح بالایی از ایمنی و راحتی را برای سرنشینان به‌ارمغان می‌آورند. اگرچه حدود ۷ سال از ارائه نخستین نمونه تولیدی جنسیس G۸۰ DH (هیوندای جنسیس نسل دوم) و حدود چهار سال از عرضه آخرین نمونه تولیدی آن می‌گذرد، اما این خودرو مجهز به‌امکانات رفاهی سطح بالایی است.

از مهم‌ترین امکانات رفاهی و ایمنی این سدان سایز بزرگ لوکس خانوادگی کره‌ای می‌توان به ۱۰ ایربگ (دارای دو ایربگ زانویی جلو)، کروزکنترل هوشمند، محدودکننده سرعت، سیستم پایش هوشمند نقاط کور، سیستم ترمز اضطراری خودکار، سیستم هشدار انحراف از مسیر، سیستم کمکی حرکت بین خطوط، سیستم پیشگیری از برخورد با خودرو، سیستم خروج ایمن از کابین، سیستم آغاز کمکی حرکت در سربالایی و سرپایینی، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم کنترل دینامیکی خودرو، سیستم ضد لغزش خودرو، سیستم تعلیق قابل تنظیم با کمک‌های بادی، فرمان برقی با مکانیزم مکانیکی و موتور الکتریکی، سیستم نشانگر فشار بادتایرها، دوربین دید عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم تهویه‌مطبوع دومنطقه‌ای با کانال و تنظیمات مجزا برای سرنشینان عقب، صندلی راننده برقی در ۱۲ جهت و برای سرنشین جلو برقی و قابل تنظیم در ۸ جهت، سیستم باز و بسته شدن درِ صندوق‌عقب برقی و سیستم صوتی باکیفیت حرفه‌ای Lexicon با ۱۷ بلندگو و آمپلی فایر ۹۰۰ وات، سنسور نور و باران و نوربالای اتوماتیک اشاره کرد.

بررسی پیشرانه جنسیس G۸۰ DH

زیر کاپوت کشیده و چهره جذاب و اسپرت جنسیس G۸۰ DH امکان قرارگیری ۶ پیشرانه قدرتمند وجود دارد. قوی‌ترین نسخه این سدان سایز بزرگ لاکچری خانوادگی سگمنت E کره‌ای دارای یک موتور ۸ سیلندر ۵ لیتری تنفس‌طبیعی است. همچنین نسخه میانی این خودرو دارای موتور معروف و پرتوان ۶ سیلندر ۳.۸ لیتری اتمسفریک لامبدا ۲ هیوندای است.

آخرین همنشینی هیوندای با جنسیس G۸۰

نسخه‌ پایه‌ این خودرو نیز دارای یک موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ-پاشش سوخت مستقیم است که با عنوان تتا ۲ شناخته می‌شود. اما نسخه ۵.۰ HTRAC که در این مطلب بررسی می‌شود، از یک موتور پرتوان و حجیم ۸ سیلندر با آرایش وی‌شکل به‌حجم ۵۰۳۸ سی‌سی اتمسفریک بهره می‌برد.

این پیشرانه با نام تا (Tau) معرفی می‌شود که جزو پیشرانه‌های پرتوان هیوندای است. موتور ۸ سیلندر ۵ لیتری اتمسفریک تا هیوندای، به‌لطف سیستم پاشش سوخت مستقیم داخل سیلندرها GDI، سیستم دوبل تایمینگ متغیر هوشمند سوپاپ‌ها و سیستم فوق پیشرفته مدیریت جرقه‌زنی شمع‌ها می‌تواند حداکثر توان ۴۰۷ اسب‌بخار را در ۷ هزار آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور ۵۰۵ نیوتون‌متر در ۵ هزار آرپی‌ام به‌ارمغان آورد.

جالب است بدانید به‌لطف کاهش ابعادی اتاق احتراق، رسیدن به نسبت تراکم ۱۱.۵ به یک، سایز قطر پیستون ۹۶ میلی‌متر، کورس پیستون ۸۷ میلی‌متری و ساختار آلومینیومی بلوک سیلندر چنین قدرت و گشتاوری تولید می‌شود. کمپانی هیوندای به‌مالکانی که در آمریکای شمالی و مناطقی که از سوخت باکیفیت با اکتان ۹۵ استفاده می‌کنند، اعلام کرده است قدرت این موتور ۵ لیتری ۸ سیلندر می‌تواند تا ۴۲۰ اسب‌بخار و گشتاور آن تا ۵۵۰ نیوتون‌متر افزایش یابد. قدرت و گشتاور تولیدی این پیشرانه قدرتمند به‌کمک یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک تیپ-ترونیک به‌چهار چرخ خودرو منتقل می‌شود.

ناگفته نماند که این مدل ۸ سیلندر دارای یک نسخه دیفرانسیل‌عقب RWD است. تنها ۵.۶ ثانیه زمان نیاز است که جنسیس G۸۰ DH با ۲۱۷۵ کیلوگرم وزن از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت دست یابد. حداکثر سرعت این خودرو ۲۵۰ کیلومتر برساعت است.

سواری نرم، هندلینگ نه چندان دلچسب

آن‌چه جنسیس G۸۰ DH را به‌یک رقیب جدی برای سدان‌های لوکس اروپایی بدل می‌سازد، سواری نرم و باکیفیت این خودرو است. مهندسان کمپانی هیوندای از سیستم کنترل دینامیکی دامپرها (کمک‌فنرها) در این خودرو استفاده کرده‌اند که دارای دامپرهای قابل تنظیم پنیوماتیکی است.

آخرین همنشینی هیوندای با جنسیس G۸۰

آخرین همنشینی هیوندای با جنسیس G۸۰

همچنین در محور جلو از ساختار دابل‌ویشبون با قطعات آلومینیومی و در محور عقب از ساختار مولتی‌لینک بهینه‌سازی‌شده مشابه فایولینک بهره گرفته شده تا سواری این سدان بسیار دلچسب باشد. البته نباید فراموش کرد که تایرهای ۴۰/۲۴۵ با رینگ‌های ۱۹ اینچی آلومینیومی در جلو و تایرهای ۳۵/۲۷۵ با رینگ ۱۹ اینچی آلومینیومی در عقب، در بهبود سواری این سدان سایز بزرگ لوکس خانوادگی کره‌ای اثرگذار هستند.

در بخش هندلینگ نیز به‌دلیل توزیع وزن ۵۲ به ۴۸ و مرکز ثقل نسبتا پایین نسبت به ب‌ام‌و سری ۵ و مرسدس‌بنز E کلاس، این خودرو عملکرد ضعیف‌تری دارد که به‌لطف ساختار فرمان مکاترونیکی این مساله برطرف شده است. از نظر ایمنی می‌توان گفت جنسیس G۸۰ DH جزو ایمن‌ترین‌ خودروهای جهان است که در سال ۲۰۱۹ به‌بالاترین سطح ایمنی یعنی Top Safety Pick + موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌ ایالات‌متحده IIHS دست یافت.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ