فصل کار در مزارع بوشهر آغاز شد/کشت گوجه‌فرنگی پاییزه در قطب تولید

اقتصاد ایران: بوشهر- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به کشت گوجه‌فرنگی در سطح ۱۲ هزار هکتار از اراضی استان گفت: پیش‌بینی می‌شود ۶۶۰ هزار تن محصول برداشت شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: استان بوشهر در عرصه کشاورزی دارای ظرفیت‌های بزرگی است که از جمله این ظرفیت‌ها می‌توان به تولید خرما و گوجه فرنگی اشاره کرد که این استان یکی از قطب‌های تولید این محصولات است.

کشت گوجه‌فرنگی خارج از فصل یکی از مهمترین اقدامات کشاورزان استان بوشهر است که در فصل سرد سال بخش زیادی از نیازهای بازار را تأمین می‌کند.

در مناطق مرکزی و جنوبی استان بوشهر بسیاری از کشاورزان از مرداد و شهریور عملیات آماده زمین‌ها و کشت گوجه‌فرنگی را آغاز می‌کنند تا بتوانند محصول خود را به موقع روانه بازار کنند.

در شرایطی که در فصل‌های پاییز و زمستان بخش زیادی از کشور محصول گوجه فرنگی قابل برداشتی ندارد، کشاورزان استان بوشهر محصولات خود را روانه بازار می‌کنند.

به هم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا برای محصول گوجه فرنگی همواره یکی از مسائل اصلی در کشور است که ورود گوجه‌فرنگی خارج از فصل استان بوشهر به بازار به رفع این چالش‌ها کمک می‌کند.

البته انتظار می‌رود که برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که ورود یک باره محصول گوجه فرنگی مزارع استان‌های جنوبی به بازار باعث کاهش و در واقع کم ارزش شدن این محصول نشود.

کشت گوجه‌فرنگی آغاز شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: استان بوشهر نقش مهمی در تأمین گوجه‌فرنگی کشور در فصل‌های پاییز و زمستان بر عهده دارد.

کبری توکلی با اشاره به آغاز کشت گوجه فرنگی در سطح استان اضافه کرد: در حال حاضر انتقال نشای گوجه فرنگی از گلخانه‌ها به مزارع و کشت پاییزه محصول گوجه‌فرنگی در مناطق تنگ ارم و بوشکان از توابع شهرستان دشتستان استان بوشهر آغاز شده است.

فصل کار در مزارع بوشهر آغاز شد/کشت گوجه‌فرنگی پاییزه در قطب تولید

۱۲ هزار هکتار زیر کشت می‌رود

وی افزود: در سال زراعی ۱۴۰۴ - ۱۴۰۳ پیش بینی می‌شود در استان بوشهر قریب به ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به کشت گوجه فرنگی اختصاص یابد که کشت پاییزه در سطح ۲ هزار هکتار انجام می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به اجرای کشت زمستانه در سطح ۹ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی استان بیان کرد: کشت بهاره ۲۰۰ نیز در سطح هکتار انجام می‌شود.

تولید ۶۶۰ هزار تن محصول

وی استان بوشهر را دارای بیشترین میزان تولید محصول گوجه‌فرنگی خارج از فصل معرفی کرد و ادامه داد: پیش بینی می‌شود کل تولید محصول گوجه فرنگی استان بوشهر در سال سال زراعی ۱۴۰۴ - ۱۴۰۳ به حدود ۶۶۰ هزار تن برسد.

از مجموع ۶۶۰ هزار تن محصول گوجه فرنگی تولیدی استان بوشهر در سال جاری پیش بینی می‌شود که بالغ بر ۲۵۰ هزار تن صادر شود
توکلی خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌شود از ۶۶۰ هزار تن محصول گوجه‌فرنگی تولیدی بالغ بر ۲۵۰ هزار تن صادرات، ۱۴۰ هزار تن خوراک صنایع تبدیلی و فرآوری و مابقی به صورت تازه خوری برای تعدیل و تنظیم بازارهای داخلی روانه بازار می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: همه مزارع گوجه فرنگی استان به صورت کشت نشایی است و ۱۰۰ درصد مزارع مجهز به روش‌های نوین آبیاری تحت فشار هستند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به مشکل تولید در ماه‌های آبان و آذر در کشور و نیازمندی تأمین و پر کردن خلأ تولید در این ماه‌ها در کشور و تعادل و تنظیم بازار، کشاورزان و تولید کنندگان نسبت به برنامه ریزی لازم برای تنظیم تاریخ‌های کاشت و برداشت این محصول دقت کنند.

توکلی گفت: انتظار می‌رود کشاورزان و تولیدکنندگان در همین راستا ارتباط و هماهنگی خود را با کارشناسان پهنه‌های کشاورزی و مراکز جهاد کشاورزی به بهترین نحو حفظ کنند.

وی خطاب به کشاورزان تاکید کرد: اطلاعات اراضی خود را حتماً با همکاری کارشناسان مربوطه در سامانه‌های پهنه بندی و سامانه سامکا جهت رصد و پایش مستمر بارگذاری کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ