پژوهشی تازه: گربه‌ها ممکن است سوگوار عزیزان ازدست‌رفته‌شان شوند

اقتصاد ایران: مطالعه‌ای نشان می‌دهد که گربه‌ها نیز ممکن است پس از مرگ حیوان خانگی دیگر خانه، دچار غم و اندوه شوند و رفتارهایی را در پیش گیرند که نشانه سوگواری است.

آیا گربه‌ها برای مرگ انسان یا حیوان دیگری که با او رابطه‌ی نزدیکی دارند، اندوهگین می‌شوند؟ آیا تجربه‌ی از دنیا رفتن نزدیکان، گربه‌ها را هم مثل ما ناراحت می‌کند؟ گروهی از محققان دانشگاه اوکلند در میشیگان، به دنبال پاسخی برای این پرسش، از صدها سرپرست گربه درباره‌ی رفتار گربه‌هایشان پس از مرگ گربه یا سگی دیگر در خانه، نظرسنجی کردند.

داده‌های به‌دست آمده در نظرسنجی، نشان داد که گربه‌ها پس از مرگ حیوان خانگی دیگر خانه، بیشتر اوقات رفتارهایی نشان می‌دهند که به معنای تجربه‌ی غم و اندوه و ناراحتی آن‌ها است، رفتارهایی از جمله کمتر غذا خوردن و کمتر بازی کردن. در واقع، این قبیل رفتارها بدین معنی است که گربه‌ها نیز ممکن است مثل ما در حال سوگواری برای از‌ دست‌رفته‌ها باشند.

جنیفر ونک، استاد روان‌شناسی در دانشگاه اوکلند و یکی از نویسندگان مطالعه، می‌گوید: «یافته‌ها من را خوش‌بین‌تر کرد، زیرا نشان داد که گربه‌ها نیز با یکدیگر رابطه‌ی عاطفی برقرار می‌کنند. من نمی‌خواهم گربه‌ها غمگین باشند، اما گمان می‌کنم در ما انسان‌ها، بخشی وجود دارد که دوست دارد باور کند اگر چنین اتفاقی برای ما بیفتد، حیوانات خانگی‌مان دلتنگ ما خواهند شد.»

اگرچه اثبات شده است که حیواناتی مانند فیل‌ها، اسب‌ها و سگ‌ها نشانه‌هایی از اندوه را به نمایش می‌گذارند، اطلاعات کمتری درباره‌ی زندگی احساسی گربه‌های خانگی وجود دارد. ونک می‌گوید فقط یک مطالعه‌ی دیگر درباره‌ی تجربه‌ی اندوه در گربه‌های خانگی انجام شده است.

جنیفر ونک و همکارش بریتنی گرین برای انجام مطالعه، از ۴۱۲ سرپرست گربه نظرسنجی کردند و داده‌ها را مورد بررسی قرار دادند تا دریابند که پس از مرگ حیوان دیگری در خانه، گربه‌های آن‌ها چگونه رفتار کرده‌اند.

گروه محققان دریافتند که گربه‌ها پس از مرگ حیوان خانگی دیگر، به طور میانگین بیشتر به دنبال دریافت توجه از جانب سرپرست‌هایشان بودند، زمان بیشتری را به تنهایی سپری می‌کردند و به نظر می‌رسید که به دنبال حیوان درگذشته می‌گردند. همچنین، کمتر غذا می‌خوردند و زمان بیشتری را می‌خوابیدند.

ونک می‌گوید آن‌ها «تغییرات عمده‌ای» را در گربه‌های مطالعه مشاهده نکردند، اما این تغییرات رفتاری دیده‌شده، مشابه مواردی بود که پیش‌تر نیز در سگ‌ها مشاهده شده بود. سگ‌ها حیواناتی هستند که در مقایسه با گربه‌ها، به گونه‌ای تکامل یافته‌اند تا اجتماعی‌تر باشند.

تغییرات رفتاری گربه‌ها پس از مرگ نزدیکانشان، مشابه مواردی بود که پیش‌تر در سگ‌ها دیده شده بود

ونک می‌گوید: «برای من، جالب‌ترین یافته این است که وقتی گزارش شد گربه‌ها رفتارهایشان را به گونه‌ای تغییر می‌دهند که مطابق با انتظارات ما از تجربه‌ی غم و اندوه است، تغییرات دیده‌شده براساس عواملی مانند مدت زمان زندگی حیوانات با هم یا زمان درگیری آن‌ها در فعالیت‌های مختلف یا حتی کیفیت روابطشان تایید می‌شود.»

ونک اذعان داشت که مطالعه محدودیت‌هایی نیز دارد. سرپرستان گربه‌های مطالعه ممکن است احساسات غم‌انگیز خود را به گربه‌ی بازمانده انتقال داده باشند و علائم گزارش‌شده به گربه‌ها تعمیم داده شده باشد، یا ممکن است گربه در تلاش بوده تا صاحب اندوهگین خود را دلداری دهد. محققان دریافتند که سرپرست‌های گربه‌هایی که خودشان غم و اندوه بیشتری را تجربه کرده‌اند، بیشتر از بقیه از اندوه گربه‌های بازمانده‌ی خود خبر داده‌اند.

ونک همچنین می‌افزاید گربه‌ها، ممکن است در پاسخ به پویایی جدید خانه و کمتر شدن تعداد حیوانات خانگی ساکن در خانه، رفتار خود را تغییر داده باشند.

محققان می‌گویند برای دستیابی به نتیجه‌ی قطعی، به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است. اما ونک که خود نیز سرپرستی گربه‌ای را به عهده دارد، می‌گوید داده‌های به دست‌آمده در تحقیقات او و گرین، نشان می‌دهد که ممکن است گربه‌ها نیز احساساتی شبیه به اندوه و غم ما را تجربه کنند که پیش از این شناخته نشده بود.

ونک می‌گوید: «مطالعه باعث شد که بیشتر از پیش به این موضوع فکر کنم که شاید گربه‌ها واقعاً از چنین احساساتی برخوردار هستند.»

مطالعه در مجله Applied Animal Behaviour Science منتشر شده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ