بن بست استراتژیک اسرائیل در عرصه جنگ و سیاست

اقتصاد ایران: با سپری شدن ده ماه از نبرد غزه، تل آویو نه در میدان جنگ به پیروزی مطلق (که وعده آن را داده) دست یافته و نه در درون سرزمین‌های اشغالی روی آرامش را می‌بیند و نه توانسته جنایات خود را برای متحدان غربی‌اش توجیه کند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، جنگ در غزه در حالی وارد دهمین سال پیاپی خود شده است که سیاست یک بام و دو هوای رژیم صهیونیستی برای مدیریت تنگناهای ناشی از میدان جنگ با جبهه مقاومت و نیز فشارهای داخلی و خارجی رفته رفته به سوی فرسایش و فروپاشی این رژیم حرکت می کند. تل آویو نه در میدان جنگ به پیروزی مطلق (که وعده آن را داده) دست یافته و نه در درون سرزمین‌های اشغالی روی آرامش را می‌بیند و نه توانسته جنایات خود را برای متحدان غربی‌اش توجیه کند.

در میدان جنگ ارتش اسرائیل اگرچه توانسته برخلاف انتظار جنگ را به فرسایش بکشاند، اما جنایات  10 ماه گذشته با پیروزی همراه نبوده است. اسرائیل در میدان نبرد در غزه شرایط پیچیده‌ای را تجربه می‌کند. آخرین آماری که صهیونیست‌ها از شهدای مقاومت ارائه کرده‌اند، به حدود یک ماه قبل باز می‌گردد. طبق این آمار تا کنون حدود 11 هزار نفر از نیروهای مقاومت توسط ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند.

طبق برآورد رسانه‌ها از شمار نیروهای حماس، پیش از آغاز جنگ اعلام شده بود که 24 گردان حماس در مجموع دارای 20 تا 30 هزار نیروست. حتی اگر بدبینانه‌ترین تحلیل را نیز درنظر بگیریم (یعنی 20 هزار نیرو) طبق این آمار تنها نیمی از نیروهای حماس در این مدت به شهادت رسیده‌اند و اسرائیل در عمل تا رسیدن به نتیجه دلخواه، فاصله‌ای کهکشانی دارد.

در این میان، گزارش مفصل اخیر شبکه سی ان ان، حاکی از احیای بخش مهمی از گردان‌های حماس در طول چند ماه اخیر است. در این گزارش اعلام شده که اسرائیل در طول 10 ماه گذشته تنها توانسته 3 گردان از 24 گردان حماس را از بین ببرد. در این بین 8 گردان کاملاً در وضعیت عملیاتی قرار دارد و هنوز با نیروهای اسرائیلی در میادین نبرد در حال درگیری است. سی ان ان اضافه می‌کند 13 گردان حماس آسیب دیده و تنها قادر به عملیات چریکی علیه اسرائیل است. اما 7 گردان حماس نیز به صورت موفقیت‌آمیزی خود را بازسازی کرده‌اند و این امر باعث شده اسرائیل در برخی از حوزه‌ها کاملاً به نقطه آغازین جنگ عقب گرد کند.

 

مذاکرات آتش بس و تناقضات اسرائیل

پس از برقراری آتش‌بس موقت یک هفته‌ای در غزه در اواخر سال گذشته میلادی، اسرائیل اجازه برقراری مجدد آتش بس را نداده است. تل آویو در این زمینه با مجموعه‌ای از تناقضات داخلی و خارجی روبه‌روست؛ از یکسو خانواده اسیران صهیونیست و نیز بخش بزرگی از جامعه خواستار آزادسازی اسیران از طریق برقراری آتش‌بس فوری هستند. نظرسنجی جدید موسسه دموکراسی اسرائیل نشان می‌دهد دست‌کم 56 درصد از مشارکت‌کنندگان خواستار آتش‌بس دائمی و آزادی اسیران هستند. 24.5 درصد نیز از آتش‌بس موقت در ازای آزادی اسیران حمایت کرده‌اند.

این درحالی است که بنیامین نتانیاهو، مدام در مسیر مذاکرات کارشکنی کرده است. نتانیاهو همزمان با فشار اعتراضات حامیان آتش بس، با جناح راست افراطی به رهبری ایتمار بن گویر، وزیر امنیت داخلی و بتسلائل اسموتریچ، وزیر دارایی نیز روبه‌روست. سران این جناح که 20 درصد از وزارتخانه‌های کابینه را در اختیار دارند، بارها تهدید به خروج از ائتلاف در صورت تصویب توافق را مطرح کرده‌اند. از این رو اساساً ائتلاف نتانیاهو ظرفیت امتیازدهی چندانی در این زمینه ندارد.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , جبهه مقاومت , نوار غزه ,

این درحالیست که فشارهای بین‌المللی نیز بر صهیونیست‌ها شدت گرفته است. دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اخیراً بار دیگر خواستار برقراری آتش بس شده است. بیانیه سه کشور آمریکا، قطر و مصر که خواستار آتش‌بس فوری شده‌اند نیز مزید بر علت شده است. همچنین امروز دولت‌های بریتانیا و فرانسه نیز بر لزوم برقراری سریع آتش بس تأکید کردند. با این وجود نتانیاهو در این مدت با ورود به مذاکرات، اضافه کردن شروط خود در میانه مذاکره و گاه مخالفت صریح با دستور کار آن، سعی کرده فشارهای بین‌المللی را مدیریت کند. بی بی تلاش کرده به غربی‌ها نشان دهد در حال مذاکره است ولی در عین حال به دلیل مخالفت راستگرایان افراطی عملاً مانع آن شده است.

امروز یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم اسرائیل در مصاحبه تندی علیه نتانیاهو، صراحتاً او را عامل تأخیر در به نتیجه رسیدن مذاکرات دانست. احتمالاً این انتقاد صریح از نتانیاهو، بار دیگر برای گالانت دردسرهای جدیدی به همراه خواهد داشت و اختلافات آنها را دوباره تشدید خواهد کرد.

در این میان حماس نیز که دست نتانیاهو را خوانده، با خروج از مذاکرات فرسایشی اعلام کرده خواستار اجرا شدن همان طرح بایدن است. این امر نشان می‌دهد برخلاف انتظار اسرائیل و برخی رسانه‌ها، مقاومت اسلامی فلسطین در شرایطی نیست که بخواهد به هر قیمتی تن به آتش بس دهد و ابتکار عمل را در اختیار دارد.

 

 

مقاومت فلسطین همچون نخستین روز جنگ خواستار عقب‌نشینی کامل اسرائیل از نوار غزه و پایان رسمی جنگ برای تبادل اسیران است. این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که فشارهای اسرائیل هیچ اثری بر اراده مقاومت نداشته است و این رژیم پس از سپری شدن ده ماه نبرد طاقت فرسا در نوار غزه با بحران در داخل سرزمین های اشغالی و همچنین تخریب بیش از پیش وجهه بین‌المللی خود نزد دولت‌ها و ملت‌های جهان مواجه است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ