نمایش «راز سرزمین عشق» روایتی از ایستادگی و مقاومت است

اقتصاد ایران: حمید حسین‌خانی نویسنده و کارگردان نمایش میدانی «راز سرزمین عشق» به تشریح ابعاد این نمایش پرداخت و گفت: این اثر روایتی از تاریخ پُرفراز و نشیب مازندران است که قصه‌های مختلفی را به مخاطب ارائه می‌کند.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نمایش میدانی «راز سرزمین عشق» به نویسندگی و کارگردانی حمید حسین‌خانی و تهیه‌کنندگی ابراهیم بهادری که به‌سفارش کنگره ملی سرداران شهید استان مازندران تولید شده است، از 14 تا 26 مرداد در (نوشهر مازندران) هر شب با ظرفیت بیش از ده‌هزار تماشاگر میزبان مخاطبین خواهد بود و اجرا می‌شود.

حسین‌خانی به‌تشریح ابعاد این نمایش پرداخت و گفت: «راز سرزمین عشق» روایتی از تاریخ پُرفراز و نشیب مازندران است که قصه‌های مختلف را در قاب‌ اپیزودیک‌هایی نمایشی به مخاطب ارائه می‌کند. قصه‌هایی از آرش‌کمانگیر تا قوم تپورئی‌ها که زمان حمله اسکندر به‌شمال ایران در مقابل او ایستادگی کردند و مانع ورود اسکندر شدند، نمایش داده می‌شود. سپس حمله مغول به ایران را در نمایش خواهیم داشت و قصه شیخ‌خلیفه مازندرانی رهبر قیام سربداران که علیه مغول‌ها بلند می‌شود. قصه شیعه شدن مردم مازندران را روایت می‌کنیم که حسن‌بن زید به ‌درخواست مردم از ری به طبرستان(مازندران) لشکرکشی می‌کند و علیه طاهریان و عباسیان می‌جنگد و حکومت علوی تشکیل می‌شود که پایه‌گذاری حکومت شیعی محسوب می‌شود.

وی در ادامه گفت: در بخش دیگر نمایش «راز سرزمین عشق» قصه‌هایی از حضرت زهرا (س) و کربلا را داریم و جلو می‌آییم و به حماسه آمل در سال 1360 می‎رسیم که کمونیست‌ها به شهر حمله می‌کنند و مردم خودشان وارد میدان می‌شوند و مقابله می‌کنند و شهر را نجات می‌دهند. بخش دیگر این نمایش مربوط به عملیات والفجر8 است که در جریان دفاع مقدس نمایش داده می‌شود و روایت رزمندگان مازندرانی صورت می‌گیرد و در انتها قصه شهدای مدافع حرم و گذری بر عملیات خان‌طومان صورت می‌گیرد.

نویسنده و کارگردان نمایش «راز سرزمین عشق» با بیان اینکه در این نمایش‌ پرده‌های مختلفی وجود دارد، عنوان کرد: در مجموع، نمایش ده واقعه اصلی را در حدود 20 پرده به مخاطب عرضه می‌کنیم و در تمام قصه‌ داستان‌هایی مربوط به طبرستان روایت می‌شود و کلیدواژه اصلی این نمایش مقاومت و ایستادگی مردم مازندران در جبهه‌های مختلف و قصه شیعه شدن آن‌هاست.

حسین‌خانی درباره ابعاد فنی نمایش گفت: مجموعاً 230 نفر عوامل فنی نمایش «راز سرزمین عشق» داریم که همگی از فنی‌ترین افراد سینما و تئاتر کشورمان هستند؛ طراحی، نویسندگی و کارگردانی کار برعهده خودم حمید حسین‌خانی بوده و تهیه‌کنندگی کار برعهده ابراهیم بهادری و طراحی صحنه و دکور بر عهده رحیم حاجی‌تبار بوده است. طراح جلوه‌های میدانی نمایش را محسن روزبهانی انجام داده و طراح حرکت علی براتی و طراح نور علیرضا کریمی و صدابردار محمدرضا امیری است. طراح لباس زهرا لنگری و طراح گریم شورش معروفی و مدیر تولید مهدی عرب‌پور و دستیار کارگردان و برنامه‌ریز پرویز حاتمی هستند. نیمی از هنرمندان و هنرورزان بومی استان و شهرستان هستند.

نویسنده و کارگردان نمایش «راز سرزمین عشق» درباره ابعاد پژوهشی قصه‌هایی که در این نمایش روایت می‌شود، گفت: تمام قصه‌هایی که در این نمایش روایت می‌شود، تاریخ‌نگاری شده است و تماماً مبتنی بر پژوهش و واقعیت دارند و دارای سند تاریخی هستند. چند کارشناس مذهبی و کارشناس تاریخی در این نمایش در کنار ما هستند و قصه‌هایی را انتخاب کرده‌اند که تاریخی است و براساس آن‌ها سناریوها صورت گرفته است.

حسین‌خانی خاطرنشان کرد: لازمه اجرای نمایش‌های میدانی داشتن مهارت و ایجاد هماهنگی میان صدا، نور تصویر، جلوه‌های ویژه، بازیگران و گروه فرم، گریم، لباس و دیگر عوامل است چراکه 90 دقیقه نمایش به مخاطب ارائه می‌شود و قاب‌ها و دکورها بزرگ و عظیم است و تعداد بازیگرها زیاد است و حدود 70 متر دهنه استیج قرار داده شده که یک شرایط ویژه را با وجود انفجارهای عظیم به‌وجود می‌آورد که برای مخاطب جذاب است چراکه از نظر بصری و هنری و فرهنگی و محتوایی ابعاد خوبی دارد.

وی نمایش «راز سرزمین عشق» را حامل فرهنگ، تمدن و تاریخ مازندران دانست و ادامه داد: جذابیت این نمایش بخاطر روایت قصه‌های بومی دوچندان است، ضمن اینکه استقبال از این نمایش خوب بوده و رو به افزایش است و هر شب حدود 4 تا 5 هزار مخاطب نمایش را می‌بینند. ویژگی خاص آن بخش تکنیکال است که با هماهنگی منحصربه فرد بین گروه‌ها صورت گرفته است. در این نمایش انفجارها و دکورهای عظیم درحال تغییر و ماجراهایی که روایت می‌شود، جذابیت دارند. ویژگی کار هماهنگی بالای گروه‌ها در صدا، نور و حرکت‌های فرم، تعویض دکورها، انفجارهای لحظه‌ا‌ی آبی، خاکی و فوگاز است که در لحظه بدون خطا صورت می‌گیرد و اتفاقات بصیری جذابی رقم می‌خورد و از نظر متنی فرازهای از تاریخ صورت می‌گیرد که نمایشی نشده است. لذا یک مجموعه کامل به مخاطب ارائه می‌شود که مخاطب پس از نمایش حظ بصری و محتوایی خواهد کرد.

نویسنده و کارگردان نمایش «راز سرزمین عشق» درباره کیفیت اجرای نمایش عنوان کرد: به‌لحاظ فنی اجرای این نمایش با توان فنی استانی ممکن نیست بخاطرهمین عوامل ما از درجه یک‌های سینما و تئاتر انتخاب شده‌اند بخاطر همین از توان فنی نیروهای متخصص در کنار ظرفیت استانی استفاده شده است لذا بدون اغراق «راز سرزمین عشق» از نظر تکنیک و فن‌های نمایشی از جدیدترین و به‌روزترین اتفاقات دنیاست که در سطح خاورمیانه نمونه ندارد.

گفتنی است؛ حمید حسین‌خانی کارگردان نمایش میدانی «راز سرزمین عشق» پیش از این کنسرت‌نمایش «راه عشق» را به مناسبت عید غدیر در برج میلاد روی صحنه برده بود که یک کنسرت نمایش ترکیبی بزرگ و تکنیکال بود که به سبک مدرن با بهره‌گیری از به‌روزترین فناوری‌ها و دستاوردهای هنری و سینمایی دنیا استفاده کرده بود. همچنین این گروه نمایش میدانی «صدای پای عشق» را در نیشابور با روایت قصه‌های بومی نیشابور به صحنه برده است.

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ