۲۴ ایستگاه تولید بذر مرتعی در ۲۰ استان کشور وجود دارد

اقتصاد ایران: سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از وجود ۲۴ ایستگاه تولید بذر مرتعی به مساحت ۷ هزار هکتار در ۲۰ استان کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن وحید، سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در سیزدهمین جلسه تبیین سیاست‌ها و برنامه‌های معاونت آبخیزداری، مراتع و امور بیابان که با حضور مدیران ستادی و مدیران کل منابع طبیعی استان‌ها – به صورت ویدئو کنفرانس - برگزار شد، گفت: بر اساس برنامه هفتم توسعه، سازمان منابع طبیعی مکلف است سالانه ۴ میلیون هکتار احیای مراتع در کشور انجام دهد و ایستگاه‌های تولید نهال و تولید بذر از پروژه‌های مهم در بخش جنگل، مرتع و بیابان است.

وی با بیان این که ایستگاه‌های تولید بذر مرتعی باید به بخش خصوصی احاله مدیریت شود، بر اقتصادی کردن این ایستگاه‌ها تاکید کرد و افزود: کشت گیاهان دارویی و زراعت چوب از جمله طرح‌هایی هستند که می‌توانند جنبه‌های اقتصادی داشته باشند.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از وجود ۲۴ ایستگاه تولید بذر مرتعی به مساحت ۷ هزار هکتار در ۲۰ استان کشور خبر داد و افزود: تنوع در تولید بذر برای سازمان بسیار مهم است و استان‌هایی که ایستگاه تولید بذر ندارند باید در نهالستان‌ها موضوع تولید بذر مرتعی و بیابانی را مورد توجه قرار دهند.

وحید در ادامه مدیریت چرا دام در مراتع را یکی از طرح‌های مهم و اصلی سازمان برشمرد و یادآور شد: تا پایان فصل ییلاق کد ملی تمامی دامداران مناطق ییلاقی باید توسط یگان حفاظت و کارشناسان امور مراتع استان‌ها در سامانه «سمطا» ثبت و گزارش آن نیز به ستاد سازمان ارسال شود.

به گفته وی اعتبارات منابع طبیعی استان‌ها امسال بیش از ۲ برابر افزایش داشته و استان‌ها باید از این ظرفیت برای ارتقای سطح نهالستان‌ها و تولید و جمع‌آوری بذور مرتعی اقدام کنند تا بتوانیم در برنامه هفتم توسعه به تعهدات خود به خوبی عمل کنیم.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه تنوع در تولید بذر برای سازمان مهم است، خبر از کشت گیاهان دارویی در استان چهارمحال و بختیاری به عنوان استان پایلوت در منطقه زاگرسی خبر داد و افزود: این استان باید هرچه سریع‌تر نسبت به تهیه طرح در خصوص تولید بذر گیاهان دارویی اقدام و به ستاد سازمان ارسال کند.

وی اضافه کرد: تولید بذر مرتعی از تنوع بالایی برخوردار است و با تحقیقات انجام شده ۸۶ گونه متنوع وجود دارد که تنها به ۲۰ نوع آن در ایستگاه‌های تولید بذر پرداخته شده است اما هدف‌گذاری ما باید به سمت تولید ۸۶ گونه بذر باشد.

وحید همچنین اعلام کرد: تاکنون برای ۴۴ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار از مراتع کشور طرح مرتعداری تهیه شده که ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار آن مربوط به طرح بهره‌برداری از گیاهان دارویی است.

وی با بیان این که سال گذشته در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، منابع طبیعی استان‌ها توانستند به تولید ۲۳۴ میلیون اصله نهال دست پیدا کنند، خاطرنشان کرد: در بخش تولید و جمع‌آوری بذور مرتعی نیز باید اقدامات سریعی را انجام دهیم تا به احیا و اصلاح مراتع کمک کنیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ