خزعلی: خانواده‌محوری جزو چهار رکن سیاست‌های دولت سیزدهم بود

اقتصاد ایران: معاون زنان و خانواده دولت سیزدهم گفت: خانواده‌محوری یکی از چهار رکن سیاست‌های دولت سیزدهم بود.

به گزارش خبرنگار مهر، آئین تکریم و معارفه معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با حضور انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در دولت سیزدهم و محمدرضا عارف معاون اول دولت چهاردهم برگزار شد.

انسیه خزعلی با اشاره به خدمات دولت سیزدهم در حوزه زنان و خانواده اظهار کرد: از همه کسانی که برای تکریم زن و خانواده در اینجا جمع شده‌اند تشکر می‌کنم، امیدوارم بتوانیم این حرکت را که رو به جلو است و مانند دوی امدادی با هر تغییر در دولت‌ها که در حال وقوع است به دولت بعدی تحویل دهیم. آنها هم مواردی را در جهت ارتقا انجام دهند و به دولت بعد از خود تحویل دهند.

وی همچنین در رابطه با خدمات عمومی که دولت نسبت به زن و خانواده داشته است، بیان کرد: خانواده محوری یکی از چهار رکنی بود که جزو سیاست‌های دولت قرار گرفته بود و بر آن استوار بود، بیمه درمان ناباروری از جمله مواردی بود که برای اولین بار در دولت سیزدهم اتفاق افتاد به صورت ۱۰۰ درصدی بیمه اجتماعی زنان روستایی دارای سه فرزند همچنین بیمه بارداری تا پایان شیردهی و بیمه سلامت کودکان را محقق کردیم.

جایگاه زنان در دولت سیزدهم ارتقا یافت

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور شهید اضافه کرد: انتصاب زنان متخصص در شوراهای عالی به دستور شخص رئیس جمهور اتفاق افتاد و اختصاص یک درصد تکلیفی بودجه دستگاه‌ها و همینطور در سال دوم بودجه شرکت‌های زیر مجموعه آنها، اختصاص پست همتراز معاون وزیر و مدیر کل به مشاورین حوزه زنان دستگاه‌ها که پیش از این پست را نداشتند در دولت سیزدهم اتفاق افتاد.

خزعلی در ادامه به جایگاه زنان در دستگاه‌های اجرایی پرداخت و گفت: الزام مشارکت معاونین زنان در دستگاه‌های اجرایی به مشارکت در شوراهای اصلی تصمیم گیری، همینطور شوراهایی که در استانداری‌ها تشکیل می‌شود که در این دولت دفتر زنان وزارت کشور به مرکز امور بانوان ارتقا یافت.

وی خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم بسیاری از طرح‌ها و برنامه‌ها به صورت ویژه برای زنان اجرا شد و برای زنان سرپرست خانوار بسته‌های حمایتی پیش‌بینی شد، صندوق ضمانت برای زنان سرپرست خانوار فعال شد و برنامه‌هایی برای تحکیم خانواده مانند طرح نو همسران تصویب شد و آئین نامه آن ابلاغ شد و هم اکنون در دو استان در حال پیاده شدن است.

معاون امور زنان و خانواده دولت سیزدهم همچنین به طرح مسکن برای خانواده‌های صاحب فرزندان چهارقلو، اشاره کرد و افزود: زمین و مسکن برای خانواده‌های پرجمعیت اختصاص پیدا کرد. همینطور تسهیلات ویژه فرزندآوری و برنامه‌هایی که در ارتباط با جنبش تعهد به خانواده و رویداد ملی خانواده به صورت حمایتی از زوجین در دولت سیزدهم اجرا شد.

شدت نزول در جمعیت مقداری کاهش پیدا کرده است

خزعلی به شاخص‌های پیشرفت در حوزه زنان و خانواده در دولت سیزدهم پرداخت و ادامه داد: موضوع جمعیت یکی از شاخص‌های پیشرفت است؛ هرچند که این شاخص وضعیت نزولی به خود گرفته بود، شدت نزول در جمعیت مقداری کاهش پیدا کرده است.

وی به رشد چشمگیر زنان در دولت سیزدهم اشاره کرد و ادامه داد: پذیرفته شدگان ارشد و دکترا از گروه زنان داوطلب رشد چشمگیر داشتند و ۳۲۴ هزار به ۳۵۸ هزار پذیرفته شده رسیده است، پذیرفته شدگان مرد از ۲۶۷ هزار به ۲۶۲ هزار پذیرفته شده رسیده و روند کاهشی داشته پزشکان زن نیز از ۶۳ هزار به ۸۰ هزار پذیرفته شده افزایش یافتند گروه مردان این مسئله کند بوده است.

معاون امور زنان و خانواده دولت سیزدهم همچنین در رابطه با اعضای هیئت علمی و نسبت زنان و مرد در دولت سیزدهم اعلام کرد: اعضای هیئت علمی زن در کشور حدود ۸۰۰۰ نفر بودند که در دولت سیزدهم به ۱۰۵۰۰ نفر ارتقا یافتند در حالی که در گروه مردان این رقم از ۱۱۰۰۰ به ۱۱۸۰۰ نفر رسیده است. این‌ها را می‌گویم برای اینکه اتهاماتی که به دولت زده می‌شد، در عمل این‌طور نبوده است.

خزعلی به شرایط خوبی که برای سلامت زنان در دولت سیزدهم فراهم شده است اشاره کرد و افزود: سلامت زنان در دوره پیش از بارداری، بارداری و بعد از بارداری مورد توجه دولت بود که میزان ۳۸ درصدی سلامت را به ۵۰ درصد ارتقا دادیم و میزان مراقبت پس از بارداری از شاخص ۵۷ درصدی به ۶۷ ارتقا یافت.

معاون امور زنان و خانواده دولت سیزدهم زنان را پیشتاز معرفی کرد و گفت: شاخص‌های بسیاری در حوزه زنان وجود دارد. من از ذکر تک تک آنها پرهیز می‌کنم و می‌توان گفت که زنان نسبت به مردان پیشتاز بودند.

سال گذشته پدیده طلاق ۲/۷ درصد کاهش یافت

خزعلی همچنین در رابطه با آسیب‌های حوزه زنان و خانواده به موضوع طلاق اشاره کرد و گفت: به شدت طلاق در جامعه رو به افزایش بود و با سیاست‌هایی که گرفته شده است، شاهد این بودیم که در سال گذشته پدیده طلاق ۲/۷ درصد کاهش پیدا کرد و کودک همسری و ازدواج زود هنگام برای دختران ۱۵ سال ۳۳ درصد کاهش پیدا کرد و ازدواج دختران کمتر از ۱۸ سال ۲۵ درصد کاهش داشت.

وی به نرخ مشارکت زنان در فضای کسب و کار نیز پرداخت و ادامه داد: نرخ بیکاری کاهش پیدا کرده و نرخ کسب و کار زنان افزایش یافت. بیکاری در تحصیلکردگان زن ۲ درصد کاهش پیدا کرد و در زنان تحصیل نکرده، بیش از یک درصد کاهش یافت و کاهش نرخ بیکاری در زنان بیش از آقایان بود. در حوزه مشاغل خانگی شاهد هستید که مجوزها به سرعت صادر شد و ۸۰ درصد مشاغل خانگی به زنان اختصاص یافته است.

ادامه دارد…

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ