شبکه اجتماعی ایلان ماسک با ۹ شکایت حریم خصوصی مواجه شد

اقتصاد ایران: ایلان ماسک با ادعای استفاده‌ی بی‌اجازه از اطلاعات کاربران اتحادیه‌ی اروپا برای آموزش هوش مصنوعی خود با ۹ شکایت مبتنی‌بر حریم خصوصی مواجه شد.

بنابر گزارش noyb، شبکه اجتماعی ایکس که تحت مدیریت ایلان ماسک قرار دارد، با ۹ شکایت حریم خصوصی در اتحادیه اروپا مواجه شده است. این شکایات به‌دلیل استفاده از داده‌های کاربران ساکن کشورهای اتحادیه‌ی اروپا مانند ایرلند برای آموزش مدل هوش مصنوعی Grok  بدون کسب رضایت آن‌ها مطرح شده‌اند.

شبکه‌ی اجتماعی ایکس که پیش‌تر با نام توییتر شناخته می‌شد، به‌دلیل تغییرات گسترده‌ای که پس از خریداری آن توسط ایلان ماسک اعمال شد، همواره در مرکز توجه بوده؛ اما این بار، استفاده از داده‌های کاربران بدون رضایت آن‌ها، نگرانی‌هایی جدی را در مورد حریم خصوصی و امنیت اطلاعات کاربران به وجود آورده است.

مدل هوش مصنوعی Grok که توسط ایکس توسعه داده شده است، برای بهبود عملکرد خود نیاز به داده‌های گسترده‌ای دارد. این داده‌ها شامل اطلاعات شخصی کاربران مثل پیام‌ها، موقعیت مکانی، شماره تلفن، افراد مورد علاقه و تعاملات کاربران مثل لایک و کامنت در شبکه‌های اجتماعی است؛ اما استفاده از این داده‌ها بدون کسب رضایت کاربران، نقض آشکار قوانین حریم خصوصی اتحادیه‌ی اروپا محسوب می‌شود.

یکی از کشورهایی که به‌شدت به این موضوع واکنش نشان داده، ایرلند است. مقامات ایرلندی اعلام کرده‌اند که تحقیقات جامعی در این زمینه آغاز کرده‌اند و در صورت اثبات نقض قوانین، جریمه‌های سنگینی برای ایکس در نظر گرفته خواهد شد. چنین موضوعی می‌تواند تأثیراتی جدی بر آینده‌ی ایکس و همچنین سایر شرکت‌های فناوری داشته باشد که از داده‌های کاربران برای توسعه‌ی مدل‌های هوش مصنوعی خود استفاده می‌کنند.

مقالات مرتبط
  • مجری سابق CNN به‌دلیل لغوشدن برنامه‌اش از ایلان ماسک شکایت کرد
  • امید کردستانی پرونده‌ای ۲۰ میلیون دلاری علیه ایلان ماسک و ایکس به راه انداخت

بنابر نظر کارشناسان، بهترین روش استفاده از داده‌‌های کاربران برای توسعه‌ی هوش مصنوعی، استفاده از گزینه‌ای برای گرفتن مجوز از آن‌ها است. ماسک و تیم مدیریتی ایکس هنوز به طور رسمی به این شکایات واکنش نشان نداده‌اند؛ اما شکایت یادشده می‌تواند به بحرانی بزرگ برای ایکس تبدیل شود و اعتماد کاربران را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار دهد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ