این وعده اپل درباره macOS هنوز بعد از چهار سال محقق نشده است

اقتصاد ایران: اپل وعده داده بود یکی از مشکلات آزاردهنده‌ی سیستم‌عامل macOS Big Sur را رفع کند؛ اما پس‌ از گذشت ۴ سال هنوز این کار را انجام نداده است.

پس‌ از انتشار macOS Big Sur در سال ۲۰۲۰، اپل با قطعی گسترده‌ی سرورهایش مواجه شد. این قطعی سرویس‌های مختلفی ازجمله نصب macOS ،iMessage، Apple Pay و مهم‌تر از همه، سرویس notarization را تحت‌تأثیر قرار داد. با از کار افتادن سرویس مذکور، کاربران در اجرای اپلیکیشن‌ها با مشکلات جدی مواجه شدند. این موضوع نشان‌دهنده‌ی نقصی در نحوه‌ی مدیریت تأییدیه‌ی برنامه‌ها در سیستم‌عامل مک بود.

برای درک بهتر موضوع، بد نیست اشاره کنیم مک هنگام اجرای هر برنامه، چند بررسی امنیتی انجام می‌دهد که ازجمله می‌توان به تشخیص بدافزارها و تأیید اعتبار توسعه‌دهنده‌ای که برنامه را امضاء کرده است، اشاره کرد. این بررسی‌ها که با نام App Notarization شناخته می‌شوند، با هدف حفظ امنیت کاربران طراحی شده‌اند.

به‌طور معمول، اگر از مک خود به‌صورت آفلاین استفاده می‌کنید، در صورت موفقیت‌آمیز نبودن بررسی‌های App Notarization، برنامه به‌صورت عادی اجرا می‌شود. در زمان قطعی سرورها، سیستم‌عامل مک به‌جای اعلام خطا همچنان تلاش می‌کرد با سرورها ارتباط برقرار کند. این موضوع باعث می‌شد اجرای برنامه‌ها با تأخیر قابل‌ توجهی همراه شود.

وعده‌های بربادرفته‌ی اپل

به‌نوشته‌ی 9to5Mac، پس از مشکلات قطعی سرورهای اپل، این شرکت برای رفع مشکل از ارائه‌ی قابلیت برای غیرفعال‌سازی کامل بررسی‌های آنلاین notarization خبر داد و قرار بود این تغییرات از سال ۲۰۲۱ اعمال شوند.

اپل ابتدا بهبودهای مرتبط با notarization را به‌دلیل نگرانی‌های مرتبط با جمع‌آوری داده‌های برنامه‌های مورد استفاده‌ی کاربران معرفی کرد. این شرکت اطمینان داد که چنین فعالیتی انجام نمی‌شود. اپل در سند پشتیبانی خود، تغییرات آتی macOS را به‌شرح زیر اعلام کرد:

  • برای حفاظت بیشتر از حریم خصوصی، ما دیگر نشانی‌های IP مرتبط با بررسی‌های گواهینامه‌ی Developer ID را ثبت نمی‌کنیم و هرگونه نشانی IP جمع‌آوری‌شده را حذف خواهیم کرد.
  • پروتکل رمزگذاری جدید برای بررسی لغو گواهینامه‌ی Developer ID
  • حفاظت قوی در برابر خرابی سرو
  • امکان غیرفعال کردن بررسی‌های امنیتی notarization
  • حذف احتمالی این قابلیت

اپل برخی از تغییرات وعده‌داده‌شده مثل توقف جمع‌آوری نشانی‌های IP را عملیاتی کرد. این شرکت همچنین پروتکل رمزگذاری جدیدی برای بررسی گواهینامه‌ی Developer ID ارائه داد.

مقالات مرتبط:
  • به‌روزرسانی macOS 14.6 پشتیبانی از چند مانیتور را به مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی M3 اضافه کرد
  • چطور قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل را در آیفون و مک فعال کنیم؟

به‌هرحال، هنوز هیچ خبری درمورد تاریخ ارائه‌ی قابلیت غیرفعال‌سازی کامل بررسی‌های آنلاین notarization وجود ندارد. علاوه‌براین، تمامی ارجاعات به این قابلیت به‌طور کامل از سند پشتیبانی اپل حذف شدند.

توسعه‌دهنده‌ای به نام جف جانسون در وبلاگ خود توضیح می‌دهد: «ظاهراً اپل برنامه‌های خود را برای ارائه‌ی قابلیتی که امکان غیرفعال‌سازی بررسی آنلاین برنامه‌ها را فراهم می‌کند، کنار گذاشته، که اگر حقیقت داشته باشد، تأسف‌بار است.»

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ