آیا شورولت شبیه خودروسازان اروپایی‌ می‌شود؟

اقتصاد ایران: شورولت به‌عنوان اصلی‌ترین برند کمپانی جنرال‌موتورز محصولات اقتصادی، لوکس و اسپرت را به‌بازار عرضه می‌کند.

این خودروساز صاحب‌نام آمریکایی که محصولات تنومند و با دوام بالایی تولید می‌کند، حدود ۶ سالی است استراتژی مشابه خودروسازان اروپایی را در پیش گرفته تا بتواند با ارائه کراس‌اوورهای متعدد، سهم عمده‌ای از بازار جهانی را به‌خود اختصاص دهد. بر این اساس نسل سوم تراورس که به‌عنوان یک کراس‌اوور اس‌یووی فول‌سایز شناخته می‌شود در ۱۷ جولای سال ۲۰۲۳ میلادی به‌جهان معرفی شد. با ما همراه باشید تا نگاهی فنی به شورولت تراورس ۲۰۲۴ بیندازیم.

طراحی زیبا در قالب بدنه‌ای تنومند

شورولت برای نخستین‌بار سال ۲۰۰۸ میلادی به‌منظور گسترش سبد محصولاتش و ارائه یک مدل فانتزی‌تر از اس‌یووی فول‌سایز آفرودی خود یعنی تاهو، کراس‌اوور اس‌یووی فول‌سایزی به‌نام تراورس را به‌تولید رساند.

تراورس به‌حدی موفق ظاهر شد که پس از گذشت حدود یک دهه در سال ۲۰۱۷ میلادی نسل دوم آن با طراحی نوین و جدیدتر به‌بازارهای جهانی معرفی شد. تراورس از سال ۲۰۱۸ میلادی تا اواخر ژوئن سال جاری میلادی ۷۸۹ هزار و ۷۴۵ دستگاه فروش داشته است.

این خودرو تنها در سال ۲۰۲۳ میلادی ۱۱۶ هزار و ۱۳۶ دستگاه فروش داشته است. بر این اساس طراحان کمپانی شورولت با استفاده از اِلِمان‌های زبان جدید طراحی این خودروساز، تراورس جدید را طوری طراحی کرده‌اند که با ترند روز طراحی خودرو هماهنگ بوده و البته استایل زیبا و اسپرتی نیز داشته باشد.

۱۷ جولای سال ۲۰۲۳ میلادی بود که نسل سوم تراورس معرفی شد. این اس‌یووی کراس‌اوور فول‌سایز شورولت بر مبنای پلت‌فرم جدید GM C۱XX-۲ (که نسل جدیدی از پلت‌فرم‌های جنرال‌موتورز است)، شکل گرفته است.

تراورس همواره رقیب سرسختی برای تویوتا فوررانر به حساب ‌آمده و طراحان شورولت همواره تلاش کرده‌اند به‌بهترین شکل ممکن بدنه خوش‌تراشی برای این خودرو فراهم کنند. بر این اساس این خودرو از نظر ابعاد و اندازه نسبت به‌نسل دوم خود کمی با رشد همراه بوده است.

تراورس نسل سوم با فاصله محوری ۳۰۷۰ میلی‌متری، طول ۵۲۳۵ میلی‌متری، عرض ۲۰۲۲ میلی‌متری و قامت ۱۷۶۸ میلی‌متری، فضایی جادارتر و راحت‌تر را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. با نگاهی به‌پروفیل این خودرو شاهد یک پوزه و اورهنگ‌های نسبتا بلند هستیم که با خطوط تیز منقطع (که گل‌گیرهای عقب را کمی عضلانی جلوه می‌دهند) جلب‌توجه می‌کند. استفاده از سطوح منحنی روی درهای خودرو و امتداد خط تیز روی گل‌گیرهای جلو، استایل سنگینی به‌لحاظ بصری به این تراورس نسل چهارم می‌بخشند.

ناگفته نماند که طراحان شورولت در نسل چهارم فرمت ستون D را با یک طراحی بسیار زیبای شیشه‌ای پوشش داده‌اند که این نوع طراحی، جذابیت این خودرو را دوچندان می‌کند. همچنین استفاده از رینگ‌های ۲۲ اینچی آلومینیومی (در نسخه RS) حس و حال اسپرت‌تری در تراورس نسل چهارم ایجاد می‌کند.

کابین پیشرفته و با کیفیت

پس از باز کردن درِ جلو، شاهد یک طراحی کابین زیبا، مینیمال و بسیار مدرن در این خودرو هستیم. طراحی کلیت داشبورد مینیمال و ساده است و دریچه‌های مستطیل‌شکل بزرگ افقی در بخش میانی داشبورد و دو دریچه مستطیل‌شکل افقی در طرفین داشبورد، با کلیت داشبورد هارمونی خوبی دارند.

آیا شورولت شبیه خودروسازان اروپایی‌ می‌شود؟

ناگفته نماند که یک نمایشگر یکپارچه بزرگ در کابین این خودرو تعبیه شده که دارای یک نمایشگر ۱۱ اینچی برای کلاستر (مجموعه پشت آمپر) و یک نمایشگر ۱۷.۷ اینچی افقی برای سیستم اطلاعات-سرگرمی است. نمایشگر ۱۷.۷ اینچی به‌حدی باکیفیت و با گرافیک بالا طراحی شده که گویی با یک لپ‌تاپ حرفه‌ای مواجه هستید. برای افزایش جذابیت طراحی داخلی، برای نمایشگر ۱۷.۷ اینچی یک دکمه روتاری برای تنظیم حجم صدا نیز تعبیه شده که در اوج کلاسیک بودن، زیباست.

دکمه‌های پیانویی در زیر دریچه‌های مستطیل‌شکل افقی میانی به‌همراه دو دکمه روتاری برای سیستم تهویه‌مطبوع، فضای داخلی را بسیار جذاب جلوه می‌دهد. طراحی غربیلک‌فرمان دی-کات جدید شورولت به‌همراه دو پدال شیفتر درپشت فرمان و صندلی‌‎های اسپرت جلو، رانندگی با این کراس‌اوور اس‌یووی فول‌سایز را هیجان‌انگیزتر می‌کنند.

طراحی دکوراتیو طرح فیبرکربن با ۸ رنگ متنوع، سقف بزرگ پانورامیک و همچنین نورپردازی LED نواری داخلی به‌همراه استفاده از متریال چرم ناپا، فضای داخلی تراورس را کاملا دلنشین جلوه می‌دهد. به‌لطف جانمایی صحیح لوازم داخلی مانند طراحی دسته‌دنده در پشت فرمان، کنسول مرکزی و جالیوانی‌های بزرگ و کول باکس، کابین این خودرو بسیار جادار به‌نظر می‌رسد.

طراحان کمپانی شورولت سعی کرده‌اند از متریال باکیفیت مانند پلاستیک نرم Soft Touch برای قسمت بالایی داشبورد و رودری‌ها استفاده کنند. از مهم‌ترین امکانات رفاهی و ایمنی تراورس می‌توان به: کروزکنترل تطبیقی، ۸ ایربگ، دوربین ۳۶۰ درجه با حالت سه‌بعدی، سیستم پیشگیری از برخورد از جلو و عقب، سیستم فوق پیشرفته کمکی رانندگی (موسوم به سوپر کروزر) مبتنی بر سطح دو خودران، سیستم کمکی پیشرفته پارک، سیستم هشدار انحراف از مسیر، سیستم ترمز اضطراری خودکار، سیستم هشدار خواب‌آلودگی راننده، سیستم پایش نقاط کور به‌همراه شناسایی عابر پیاده، سیستم کمکی آغاز حرکت در سربالایی و سرپایینی، سیستم ارتباط کاربری شورولت One Star، صندلی ۸ نفره برای دو تریم LS و LT و صندلی ۷ نفره برای تریم‌های LT، RS و Z۷۱، رینگ ۲۲ اینچی برای نسخه RS و ۲۰ اینچی برای نسخه LS و رینگ‌های ۱۸ اینچی برای تریم‌های LT و Z۷۱، سیستم تهویه‌مطبوع اتوماتیک دوگانه به‌همراه کانال‌های مجزا برای ردیف دوم و سوم و گرم‌کن و سردکن صندلی‌ها و سقف سانروف پانورامیک و نشانگر فشار باد تایرها اشاره کرد.

شورولت تراورس در چهار تریم LS، LT، RS و Z۷۱ به‌بازار عرضه می‌شود.

زیر کاپوت تراورس چه خبر است؟

زیر کاپوت نسبتا کشیده تراورس یک پیشرانه قدرتمند جا خوش کرده است که توان و گشتاور بالایی را فراهم می‌آورد. در حقیقت شورولت تراورس در دو نسخه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ هیبرید برای بازار چین و یک نسخه ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری مجهز به‌فناوری سیستم پرخوران توربوشارژ برای بازار آمریکای شمالی و برخی بازارهای اروپا در نظر گرفته شده است.

آیا شورولت شبیه خودروسازان اروپایی‌ می‌شود؟

شورولت تراورس نسخه ایالات‌متحده و کانادا در زیر کاپوت خود یک موتور ۴ سیلندر خطی ۲.۵ لیتری مزین به‌فناوری توربوشارژ و پاشش سوخت مستقیم داخل سیلندرها را جا داده که این موتور موسوم به LK۰ است.

پیشرانه LK۰ با توجه به‌سیستم تایمینگ متغیر هوشمند سوپاپ‌ها، سیستم پاشش سوخت مستقیم داخل سیلندرها، سیستم فوق هوشمند مدیریت جرقه‌زنی، نسبت تراکم ۱۰.۵ به یک، سایز قطر پیستون ۹۲.۲۵ میلی‌متری و سایز کورس پیستون ۱۰۲ میلی‌متری می‌تواند قدرت و گشتاور بالایی تولید کند.

حداکثر توان خروجی از این موتور به ۳۲۸ اسب‌بخار قدرت در دور ۵۸۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور خروجی از آن به ۴۴۲ نیوتون‌متر در دور ۵۲۵۰ آرپی‌ام‌ می‌رسد. این توان و گشتاور به‌کمک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونیک به‌چهار چرخ منتقل می‌شود.

در هر چهار نسخه سیستم AWD یا همان چهارچرخ‌محرک وجود دارد و همچنین قابلیت انتخاب سیستم‌های چهارچرخ‌محرک AWD، محور عقب محرک RWD و محور جلو محرک FWD نیز وجود دارد. جالب است بدانید که این خودرو دارای سیستم قفل دیفرانسیل الکترونیکی و محدودکننده لغزش دیفرانسیل است.

این سیستم دارای کلاچ‌های چند صفحه‌ای با مکانیزم کنترلگر الکترونیکی است. همچنین سازه شاسی و بدنه این خودرو تمام‌آلومینیوم بوده و ساختار سیستم تعلیق آن از متریال آلومینیوم دایکستینگ ساخته شده که وزن خالص این اس‌یووی کراس‌اوور فول‌سایز را به ۲۱۷۷ کیلوگرم می‌رساند.

باتوجه به‌چنین وزنی، این خودرو ظرف ۷ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت می‌رسد. اگر خواهان تجربه سرعت نهایی تراورس هستید، لازم است حالت رانندگی اسپرت پلاس را انتخاب کنید تا به‌سرعت ۲۳۵ کیلومتر برساعت برسید.

آیا شورولت شبیه خودروسازان اروپایی‌ می‌شود؟

سواری نرم و هندلینگ نسبتا ضعیف

به‌لطف استفاده از ساختار سیستم تعلیق دابل‌ویشبون در محور جلو (تمام قطعات سیستم تعلیق دایکستینگ از متریال آلومینیوم است) و استفاده از ساختار فایو لینک (پنج اتصالی) با دامپرهای هیدرولیکی قابل تنظیم در محور عقب، سواری نرم و راحتی را در این خودرو تجربه می‌کنید.

در نظر داشته باشید که اس‌یووی کراس‌اوورهای فول‌سایز، به‌دلیل ارتفاع نسبتا زیاد از سطح زمین، سواری خشک و نه‌چندان جالبی دارند. البته این خودرو به‌لطف ساختار جدید دایکستینگ با سیستم تعلیق کارآمد، سواری نرم و باکیفیتی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

همچنین سایز تایرهای ۵۵/۲۵۵ با رینگ‌های ۲۰ اینچی در نسخه‌های RS و LS و سایز تایرهای ۶۵/۲۵۵ با رینگ‌های ۱۸ اینچی در نسخه‌های LT و Z۷۱ و استفاده از تایرهای سفارشی کمپانی بریجستون در ایجاد این سواری نرم، اثرگذار است. از طرفی هندلینگ این خودرو به‌دلیل مرکز ثقل نسبتا بالا و توزیع وزن ۵۹ به ۴۱ کمی کم‌فرمان بوده که به‌لطف فرمان الکتریکی، عملکرد بهتری از این سیستم مشاهده می‌شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ