دادگاهی برای بررسی فروش اطلاعات مالکان خودرو

اقتصاد ایران: تمام خودروها درحال حرکت به سوی اینترنتی شدن و برقی‌شدن هستند. این شیوه که امروزه در تمام شرکت‌ها رواج یافته، با چاشنی هوش‌مصنوعی نیز همراه شده است. استفاده از این اینترنت و AI باعث می‌شود شرکت‌های خودروسازی رفتار و برخورد کاربران  با خودرویشان را مورد بررسی قرار دهند و از آن داده‌ها برای توسعه‌های بعدی استفاده کنند.

همان‌طور که بسیاری از کاربران آشنا به زمینه فناوری نگران بودند، از ابتدای این مسیر امکان سوءاستفاده از این داده‌ها وجود داشت تا اینکه سرانجام گزارشی از مجله نیویورک‌تایمز منتشر شد و نشان داد این اقدام توسط شرکت‌های خودروسازی انجام شده است. حال برندهای جنرال‌موتوز، هوندا و هیوندای به فروش اطلاعات کاربران خود متهم شدند.

کاهش ریسک بیمه به قیمت افزایش احتمال هک کاربران

بر پایه این گزارش که از طرف یک سناتور آمریکایی به کمسیون تجارت فدرال این کشور ارسال شده است، خودروسازان داده‌های یادشده را به قیمتی ناچیز به شرکت سوم‌شخص فروخته‌اند. نویسنده نامه، سناتور وایندن روی سه خودروسازی هوندا، جنرال‌موتورز و هیوندای که داده‌هایشان را به مجموعه «وریسک» فروخته‌اند؛ تمرکز می‌کند. وریسک نیز داده‌های دریافتی‌اش را به شرکت‌های بیمه‌کننده تحویل داده است تا نرخ ریسک را با آن تطبیق بدهند.

نکته ‌تعجب‌برانگیزتر این ماجرا، مبلغ بسیار کمی است که خودروسازان در ازای فروش این داده‌ها دریافت کرده‌اند. وریسک برای دسترسی به داده‌های بیش‌از چهارسال ۹۷هزار خودرو هوندا تنها مبلغ ۲۵,۹۲۰ دلار را به این شرکت پرداخت کرده است؛ یعنی ۲۶‌سنت به‌ازای هر خودرو! هیوندای کره‌ای برای فروش داده‌های بیش‌از یک‌میلیون خودرویش طی ۶ سال مبلغ یک‌میلیون دلار را دریافت کرده است و جنرال‌موتورز هم از ارائه رقم دریافتی‌اش، خودداری کرده است. سناتور آمریکایی مطمئن است تاکنون داده‌های بیش‌از ۸میلیون خودرو به فروش رسیده است.

او در نامه‌اش می‌نویسد: «شرکت‌ها نباید داده‌های آمریکایی‌ها را بدون اجازه آن‌ها بفروشند. واقعا تحقیرآمیز است که خودروسازان محصولاتشان را به ارزش ده‌ها هزار دلار به فروش برسانند و سپس چنددلار هم از فروش اطلاعات شخصی مشتریانشان به دست بیاورند.»

هرچند پیش از فروش اطلاعات شخصی از مشتریان شرکت‌های هوندا و جنرال‌موتورز نظرسنجی شده بوده است اما وایدن این امر را فریب‌کارانه می‌داند. در سوی دیگر، تمام خودروهای هیوندای که به اینترنت متصل می‌شدند، داده‌های خود را در اختیار مجموعه وریسک قرار داده‌اند.

تنها خبر خوشحال‌کننده این است که مجموعه وریسک کار خود را یک‌ماه بیشتر ادامه نداد؛ اما با این شرایط هم سناتورهای آمریکایی خواستار تحقیقات بیشتر FTC در حوزه دسترسی و استفاده از داده‌های شخصی کاربران هستند. آیا این سیاست فروش داده‌ها، مختص شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات رایگان نیست.

اختلال‌ به قیمت جان مسافران

حتی اگر این اطلاعات توسط خودروسازان و شرکای آنها هم افشا نشود، باز هم باید درنظر داشت مسیرهای دیگری هم برای نفوذ و اخذ این اطلاعات وجود دارد.

خودروهای امروزی می‌توانند به برنامه‌های موسیقی محبوب رانندگان متصل شده یا احتمال حادثه در نقاط کور را هشدار دهند. قطعا چنین ویژگی‌هایی شگفت‌انگیز هستند اما درعین‌حال نگرانی‌های امنیتی و ایمنی جدیدی نیز در پی دارند که ما هنوز در ابتدای راه فهمیدن آن‌ها هستیم. تکنولوژی‌های ارزانی وجود دارند که باعث سرقت خودروهای لوکس در چند ثانیه می‌شوند و حتی خودروسازان نیز می‌توانند داده‌های زیادی را از مالکان خودروها به دست آورند. حالا هم خبر می‌رسد محققان روش جدیدی را برای هک سیستم راداری خودروها پیدا کرده‌اند.

مهندسان دانشگاه دوک فهمیده‌اند امکان هک سیستم رادار خودرو وجود دارد به‌گونه‌ای که آن را فریب می‌دهند و این سیستم به اشتباه می‌افتد. مهندسان این دانشگاه با روش هک خود باعث می‌شوند وسیله‌نقلیه دیگر نزدیک شده به خودرو هک‌شده پنهان شود.

به گفته محققان، هیچ خودرویی از پارامترهای رادار یکسانی سود نمی‌برد اما سیستم جدید هک می‌تواند آن‌ها را در کمتر از یک‌ثانیه تشخیص دهد. زمانی که این سیستم پارامترها را تشخیص داد امکان ارسال سیگنال به سیستم رادار قربانی برای فریب دادنش وجود خواهد داشت. مهندسان این تحقیق را روی سیستم‌های رادار واقعی خودروهایی که با سرعت‌های بالا در بزرگراه حرکت می‌کردند، انجام دادند.

این فرآیند هم در یک خودرو درحال حرکت و هم در خودرو پارک‌شده در کنار خیابان بررسی شد. سیستم هک موردبحث می‌تواند باعث شود خودرو تصور کند خودرو دیگری به‌صورت ناگهانی مسیر خود را تغییر می‌دهد. از آنجاکه خودروسازان ویژگی‌های کمک‌راننده زیادی را بر اساس رادار توسعه داده‌اند، بنابراین امکان هک و فریب آن‌ها می‌تواند باعث تصادف یا دیگر حملات در آینده شود. میروسلاو پاجیک، مدیر این پروژه می‌گوید سیستم هک جدید می‌تواند باعث عملکرد اشتباه همچون کروزکنترل تطبیقی شود.

این سیستم باعث می‌شود خودرویتان باور کند خودرو جلویی درحال افزایش سرعت است درحالی‌که در واقعیت چنین چیزی رخ نمی‌دهد. این سناریوها خطرناک به‌نظر می‌رسند. پس باید به آنها توجه داشت.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ