صربستان غرب را به تلاش برای سرنگونی دولت خود متهم کرد

اقتصاد ایران: رئیس جمهور صربستان اعتراضات گسترده علیه طرح استخراج لیتیوم در کشورش را جنگ ترکیبی به رهبری قدرت‌های غربی توصیف کرد که هدف آن سرنگونی دولت او است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از "ان‌تی‌وی"، روز گذشته در صربستان، ده ها هزار نفر علیه پروژه استخراج لیتیوم به خیابان ها آمدند. رئیس جمهور ووچیچ از سرکوب شدید معترضان توسط نیروهای امنیتی خبر داده و این اعتراضات را جنگ ترکیبی توسط قدرت های غربی توصیف کرد که هدف آن سرنگونی دولت او است.

به این ترتیب "الکساندر ووچیچ"، رئیس‌جمهور صربستان، اعتراض‌ها به پروژه‌ای که برای استخراج لیتیوم در این کشور انجام می‌شود را محکوم کرد. ووچیچ گفت که تظاهرکنندگان بخشی از یک جنگ هیبریدی تحت حمایت غرب علیه دولت او بودند. وی اعلام کرد که با تظاهرکنندگانی که روز شنبه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای پایتخت را مسدود کرده‌اند، برخورد سخت خواهد کرد.

در یکی از بزرگترین تظاهرات سال های اخیر، ده‌ها هزار نفر در بلگراد در اعتراض به استخراج لیتیوم در صربستان تجمع کردند. برخی از تظاهرکنندگان بعداً مسیرهای دو ایستگاه قطار را مسدود کردند و برای مدت کوتاهی حمل و نقل یک جاده اصلی را فلج کردند. پلیس ضد شورش معترضان را به زور از ساختمان ایستگاه خارج کرد. ایویکا داچیچ، وزیر کشور صربستان گفت که 14 نفر برای بازجویی برده شدند. به گفته وی پلیس در حال تلاش برای شناسایی همه مجرمانی است که باید متهم شوند.

ووچیچ به خبرنگاران گفت که اگرچه اعتراض اصلی دموکراتیک بود، اما انسداد حمل و نقل در بزرگراه به منزله "ترور اقلیت علیه اکثریت" بود. وی تاکید کرد: این بخشی از رویکرد ترکیبی برای سرنگونی دولت است. او گفت: ما همه چیز را با جزئیات می دانستیم. ما نظم را در کشور بدون خشونت تضمین کردیم.

ووچیچ هفته گذشته گفت که سرویس‌های اطلاعاتی روسیه به او هشدار داده بودند که ناآرامی‌های جمعی و کودتا در صربستان توسط قدرت‌های غربی نامشخصی آماده می‌شوند که به دنبال برکناری او از قدرت هستند. مقامات دولتی و رسانه‌های تحت کنترل دولت صربستان تبلیغات گسترده‌ای را علیه تظاهرات روز شنبه به راه انداختند و آن را با قیام میدانی در کی یف، پایتخت اوکراین مقایسه کردند که به برکناری ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور وقت حامی روسیه در سال 2014 انجامید. سازمان دهندگان تظاهرات بلگراد بارها این اتهامات را رد کردند.

در هفته‌های اخیر، اعتراضاتی در سراسر صربستان علیه طرح دولت برای دادن مجوز استخراج لیتیوم در دره‌ای سرسبز در غرب این کشور صورت گرفته است. این پروژه در سال 2022 پس از تظاهرات گسترده ای که پل ها و جاده های مهم را نیز مسدود کردند، رها شد. با این حال، با توجه به توافق اولیه در مورد مواد خام حیاتی که دولت صربستان با اتحادیه اروپا امضا کرد، این طرح ماه گذشته مجددا مورد بازبینی قرار گرفت.

ووچیچ گفت تا دو سال آینده هیچ استخراج معدن لیتیوم در صربستان وجود نخواهد داشت در حالی که همه خطرات بررسی می شوند. وی ظاهراً سعی داشت منتقدان را راضی کند. رئیس جمهور صربستان همچنین پیشنهاد برگزاری همه پرسی در مورد این موضوع را داد - اگرچه مخالفان این پروژه بعید به نظر می رسد که موافق باشند، زیرا ووچیچ مکررا به دستکاری در انتخابات به نفع خود متهم شده است.

روز شنبه ده‌ها هزار نفر در بلگراد علیه طرح برنامه ریزی شده استخراج لیتیوم در صربستان تظاهرات کردند. کارشناسان محیط زیست این امر را به شدت برای مردم و طبیعت مضر می دانند. به دنبال فراخوان چندین انجمن حفاظت از محیط زیست، تظاهرکنندگان در میدان مرکزی پایتخت صربستان تجمع کرده و شعارهایی را ضد این پروژه سر دادند.

برخی از معترضان همچنین ریل های دو ایستگاه قطار در پایتخت صربستان را اشغال کردند و تردد قطار در آنجا را مسدود کردند.

در همین حال، ایویکا داچیچ، وزیر کشور صربستان این محاصره را نقض جدی نظم و آرامش عمومی توصیف کرد. وی از اتهامات جنایی و اداری علیه معترضان خبر داد.

در چند روز گذشته افراد زیادی در بیش از 40 شهر صربستان علیه این پروژه تظاهرات کردند.

بزرگترین ذخایر لیتیوم اروپا در دره جادار در غرب صربستان قرار دارد. این مواد اولیه برای تولید خودروهای الکتریکی مهم است. در ژوئیه سال جاری، بلگراد پس از توقف موقت تولید لیتیوم دو سال قبل و تحت فشار طرفداران محیط زیست، مجددا به تولید لیتیوم چراغ سبز نشان داد.

دولت صربستان در 19 ژوئیه در بلگراد، با حضور ماروس سفکوویچ، نایب رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان اعلامیه ای را امضا کرد که قصد دارد تولید این فلز سبک را که در سراسر جهان بسیار مورد توجه است در دره جادار فراهم کند. آلمان و اتحادیه اروپا می خواهند از این پروژه برای کاهش وابستگی خود به چین استفاده کنند.

فعالان محیط زیست و گروه های مخالف در صربستان انتقاد می کنند که این پروژه صدمات جبران ناپذیری به محیط زیست وارد می کند، اما سود کمی برای شهروندان این کشور به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ