بررسی صلاحیت عراقچی در کمیسیون امنیت ملی

اقتصاد ایران: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی برنامه‌ها و صلاحیت سید عباس عراقچی گزینه پیشنهادی وزارت امور خارجه، تشکیل جلسه داد.

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از دقایقی پیش به منظور بررسی برنامه‌ها و صلاحیت گزینه پیشنهادی وزارت امور خارجه با حضور سید عباس عراقچی آغاز شد.

ابراهیم رضایی در تشریح جلسه صبح امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: امروز اولین جلسه کمیسیون برای بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی با حضور عباس عراقچی، وزیر پیشنهادی امور خارجه برگزار شد.

وی ادامه داد: عراقچی به تشریح برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود پرداخت و خلاصه‌ای از سوابق و زندگی‌نامه‌اش را ارائه کرد و همچنین به سوالات نمایندگان پاسخ داد.

وی تصریح کرد: عراقچی در کمیسیون گفت که خود را سرباز امام و رهبری می‌داند و سعی کرده در این مسیر پابرجا بماند. وی اشاره‌ای به سوابق خود در سپاه پاسداران و حضور در بخش‌های مختلف وزارت امور خارجه داشت و توضیح داد که نزدیک به ۴۰ سال در عرصه سیاست خارجی فعالیت داشته است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: عراقچی در این جلسه تاکید داشت که وارد گروه‌بندی‌ها نشده و نمی‌شود و با همه وزرای خارجی از دوره‌های قبل کار کرده و همچنین اشاره‌ای داشت که مشاور شهید امیرعبداللهیان بوده و همچنین در دولت شهید رئیسی به عنوان مشاور وزیر فعالیت داشت.

رضایی افزود: عنوان برنامه‌های عراقچی «سیاست خارجی فراگیر، فعال و اثرگذار» بیان شد و وزیر پیشنهادی خارجه به اصول راهنمای سیاست خارجی اشاره کرد که برگرفته از قانون اساسی، تدابیر امام و رهبری انقلاب مبنی بر عزت، حکمت و مصلحت، سیاست‌های کلان در حوزه روابط خارجی و بین‌الملل، اسناد بالادستی، سند و چشم‌انداز، برنامه هفتم، مصوبات مجلس شورای اسلامی، بیانیه گام دوم انقلاب و دیدگاه رئیس جمهور و دولت است.

وی ادامه داد: در بحث تأمین منافع ملی، عراقچی یکی از برنامه‌های خود را دیپلماسی اقتصادی دانست، یعنی سیاست خارجی بر مدار پیشرفت اقتصادی کشور باشد و تاکید داشت که باید سیاست خارجی در خدمت پیشرفت اقتصاد و توسعه کشور باشد. عراقچی معتقد به دیپلماسی اقتصادی درون‌زا و برون‌گرا و متکی به دانش و فناوری است.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت: محور بعدی برنامه وزیر پیشنهادی خارجه اولویت دادن به همسایگان است و عراقچی گفت که دولت شهید رئیسی در این زمینه با قدرت فعالیت می‌کرد و ما این راه را ادامه می‌دهیم، همچنین از ظرفیت سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و گسترش میدان دیپلماسی و استفاده از ظرفیت‌های آفریقا، آمریکای لاتین و شرق آسیا بهره می‌گیریم.

رضایی با اشاره به اینکه اولویت دادن به چین و روسیه هم به عنوان اولویت‌های کاری وزیر پیشنهادی امور خارجه مطرح شد، اظهار کرد: دیدگاه عراقچی درباره اروپا این بود که در بحث اروپا قائل به تعامل عزت‌مندانه و فرصت محور از موضع برابر و بر مبنای اقدام متقابل است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: درباره آمریکا هم اعلام کرد که نمی‌توان با آمریکا رفع تخاصم کرد، اما باید آن را مدیریت کرد و از ظرفیت‌های سیاست خارجی در خنثی‌سازی و بی‌اثر کردن تحریم‌ها و کوشش برای رفع تحریم‌ها استفاده کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ