موکب‌های اربعین دانش بنیانی می‌شوند

اقتصاد ایران: برای دومین سال دستاوردهای دانش بنیان های ایرانی در پیاده روی اربعین ۱۴۰۳ در خدمت زائران اباعبدالله به کار گرفته می شوند و موکب ها و مسیر پیاده روی اربعین رنگ و بوی دانش بنیانی می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، با نزدیک شدن به اربعین حسینی و برگزاری پیاده روی اربعین که از آن به عنوان یکی از مدنی‌ترین رویدادهای جهان یاد می‌شود، دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با این رویداد جهانی خود را آماده پذیرایی از عاشقان اباعبدالله می‌کنند. پیمایشی طولانی که نهادهای مردمی، نهادها و سازمان‌های دولتی و … برای خدمت به مردم از جان و دل مایه می‌گذارند و هر که هرچه دارد، در میدان می‌گذارد تا بلکه قدمی در مسیر حسین (ع) برداشته باشد.

برای نخستین بار سال گذشته، پیش از برگزاری پیاده روی اربعین، رویدادی با عنوان «همکاری فناورانه در خدمت‌رسانی به زائران اربعین» به همت صندوق نوآوری و با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد و در آن رویداد نیازها و ضرورت‌هایی که در مسیر پیاده‌روی اربعین وجود داشت، احصا شد تا شرکت‌های دانش‌بنیان متناسب با این نیازها، به ارائه دستاوردها و فناوری‌های خود پرداختند. (لینک گزارش).

سال گذشته محصولات دانش بنیان ایرانی که به همت فناوران و محققان داخل کشور، طراحی و تولید شده بود در مسیر راهپیمایی اربعین و به منظور خدمت به زائران استفاده شد که البته چندان پررنگ نبود و صندوق نوآوری هم این موضوع را تأیید می‌کند چرا که زمان برگزاری رویداد دیر هنگام و نزدیک به مراسم راهپیمایی اربعین بود و تعداد و حجم قراردادها محدود بود و از طرفی بسیاری از مواکب به کشور عراق رفته و یا خریدهای خود را انجام داده بودند.

امسال اما دومین رویداد اربعین کمی زودتر از سال گذشته برگزار شد که در آن ۳۵ شرکت دانش‌بنیان و ۱۵ شرکت فناور و خلاق در حوزه‌های بهداشت و درمان، ارتباطات و فناوری اطلاعات، حمل و نقل و لجستیک، بیمه و صنایع خلاق و فرهنگی، به معرفی دستاوردها و محصولات خود در راستای خدمت‌رسانی به زوار اربعین حسینی پرداختند.

سیاوش ملکی فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره رویداد امسال و تفاهم نامه‌های منعقد شده بیشتر توضیح داد و گفت: در صندوق نوآوری و شکوفایی تلاش بر این است با فراهم کردن شرایط مناسب، از ظرفیت، خدمات و محصولات شرکت‌های دانش بنیان در صنایع مختلف کشور چه در بخش دولتی و چه بخش خصوصی و چه در صنایع استفاده شود. یکی از این حوزه‌ها که تلاش کردیم شرکت‌های دانش بنیان را بسیج کنیم، «اربعین» است. سال گذشته در اولین رویداد با همکاری فعالان مردمی اربعین، نیازهای هیأت‌ها و مواکب را شناسایی کردیم.

تفاهم نامه مواکب اربعین با دانش بنیان‌ها / خرید تجهیزات پخت غذا و ویلچر دانش بنیان

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: سال ۱۴۰۲ نمایشگاهی از ۵۰ شرکت دانش بنیان و فناور و خلاق در صندوق برگزار شد و امسال دومین رویداد را با حضور ۵۰ شرکت دانش بنیان و فناور برگزار کردیم که البته از نظر خدماتی با شرکت‌های دانش بنیان سال گذشته متفاوت بود. امسال تعداد بیشتری از نمایندگان مواکب‌ها از خدمات و محصولات دانش بنیان‌ها بازدید کردند.

وی افزود: محصول یکی از شرکت‌های دانش بنیان حاضر در رویداد امسال، تجهیزات پخت غذا بود که حدود ۷۰ درصد مصرف آب را کاهش می‌داد و در همین رابطه یکی از مواکب دو محصول شرکت دانش‌بنیان شامل خط پخت اتوماتیک برنج و دیگ ۵۰۰ لیتری دوجداره خورشت‌پز به ارزش دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان را برای خدمت‌رسانی به زائرین مراسم پیاده‌روی اربعین خریداری کرد. خط پخت اتوماتیک دو پاتیل این شرکت محصولی مناسب برای آشپزخانه رستوران‌ها و سازمان‌هایی است که ظرفیت پخت آنها ۳۵۰۰ تا ۱۰۵۰۰ پرس را شامل می‌شود. این دستگاه تنها با اشغال فضای حدود ۱۸ متر مربع، سرعت و ظرفیت پخت را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

موکب‌های اربعین دانش بنیانی می‌شوند

ملکی فر همچنین به امضای تفاهم نامه خرید ویلچر دانش بنیان به ارزش حدود ۱۰ میلیارد تومانی برای پیاده روی اربعین اشاره کرد و گفت: گروهی از هیأت‌ها و مواکب خواستار تعداد زیادی ویلچر فوق سبک بودند که فکر می‌کنم عدد تفاهم میان دانش بنیان‌ها و مواکب، حدود ۱۰ میلیارد تومان بود. حداقل ۳ شرکت دانش بنیان در رویداد امسال اربعین، در حوزه توانیابی و توانبخشی، ویلچرهای فوق سبکی تولید می‌کردند. این ویلچرها به معلولان و جانبازان کمک می‌کند راحت تر در پیاده روی اربعین شرکت کنند. سال گذشته شاهد بودیم که یک بانوی قطع نخاع توانست به کمک تجهیزات یک شرکت برای اولین بار در پیاده روی اربعین حضور یابد و به آرزوی خود برسد.

اعطای تسهیلات ویژه صندوق نوآوری به هیأت‌ها و مواکب / کاهش نرخ تسهیلات

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی درباره تسهیلات صندوق در این رویداد توضیح داد و گفت: تسهیلاتی که صندوق ارائه می‌دهد، لیزینگ یا فروش اقساطی است. در تسهیلات لیزینگ اگر فرد حقیقی-حقوقی و یا سازمانی یک محصول دانش بنیان بخواهد به خریداران به اندازه ۷۰ تا ۸۰ درصد ارزش کالا وام می‌دهیم. نرخ تسهیلات لیزینگ در حالت عادی ۲۰ و ۲۳ درصد و ۲۴ ماهه است ولی به دنبال این هستیم که این تسهیلات را به هیأت‌ها و مواکب با نرخ ۱۲ درصد و ۳ ساله (۳۶ ماهه) ارائه دهیم.

پکیج آب‌شیرین‌کن ثابت و قابل حمل، ویلچر سبک‌وزن الیاف کربن، دستگاه اکسیژن‌ساز خانگی، ویلچر برقی با بدنه آلومینیومی، اسپری ضد میکروبی، مشعل زباله‌سوز سیار، دستگاه یخ‌ساز حبه‌ای، سامانه ردیاب تلفن همراه سرقتی یا مفقودی، پلتفرم گردشگری ارتباط مترجم با مسافر، قرص‌های ضدعفونی‌کننده آب، تجهیزات سرمایشی، ثبت آنلاین مسیر تردد و سامانه آفلاین و آنلاین ثبت موقعیت کاربر و مکان‌یابی از جمله محصولات و فناوری‌هایی هستند که توسط این ۵۰ شرکت دانش‌بنیان، فناور و خلاق در رویداد «معرفی محصولات و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای خدمت‌رسانی به زوار اربعین حسینی» معرفی و ارائه شد.

در نوشتار زیر برخی محصولات دانش بنیان قابل عرضه در مسیر پیاده روی اربعین معرفی شده است؛

آب شیرین کن ثابت و قابل حمل با قابلیت نصب در کانتینر ۲۰ فوت

فرزان نیک پور مدیر عامل شرکت دانش بنیان دانش پژوهان درباره مختصات و ویژگی‌های پکیج آب شیرین کن ثابت و قابل حمل به خبرنگار مهر توضیح داد و گفت: تکنولوژی آب شیرین کن‌های حرارتی و غشایی تا آنجایی که مقدور بوده، توسط متخصصان این شرکت بومی سازی شده و بخش عمده طراحی و ساخت نهایی شیرین کن غشایی در حال انجام است.

وی ضمن بیان این توضیح که تکنولوژی‌های غشایی RO/NF دارای بیشترین کاربرد در تأمین آب و نمک زدایی هستند، خاطرنشان کرد: روش آب شیرین کن حرارتی بر مبنای تبخیر و چگالش آب در چندین مرحله در شرایط خلأ انجام می‌شود. به دلیل دمای پایین عملیاتی و طراحی عالی، استفاده از این روش به ویژه برای واحدهای تولید همزمان در میان روش‌های حرارتی دیگر در حال رشد است.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به ساخت پکیج آب شیرین کن‌های قابل حمل و ثابت و نصب آن در مناطق محروم و مناطق صنعتی گفت: اغلب پروژه‌های ما در مقیاس بزرگ صنعتی بوده ولی پروژه‌های کوچک‌تر زا در مناطق محروم به خصوص سیستان و بلوچستان، زاهدان و خوزستان اجرایی کرده ایم. آب شیرین کن‌های قابل حمل در کانتینر قرار می‌گیرند و در هر محلی که نیاز باشد، قابل نصب است. این دستگاه‌ها آب را از نظر املاح و هم از نظر حذف مواد آلی و میکروبی در لحظه تصفیه می‌کند و به کیفیت مطلوب آب شرب می‌رساند. در پروژه خوزستان با استفاده از آب شیرین کن‌های ثابت از آب چاه، آب‌های سطحی و رودخانه آب شرب تولید کردیم و ۳۵۰ هزار لیتر در روز آب تصفیه می‌کرد.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به اینکه آب شیرین کن قابل حمل این شرکت قابلیت استفاده در اربعین را دارد، گفت: این محصول در کانتینر ۲۰ یا ۴۰ فوت نصب می‌شود و به محض اینکه آب وارد دستگاه می‌شود، با زدودن املاح، آب قابل شرب خارج خواهد شد. قیمت آب شیرین کن‌های تولیدی این شرکت قابل رقابت با کشور اسپانیا است. اسپانیا یکی از تولیدکنندگان و دارای دانش فنی این محصول بوده اما محصولات ما ۲۰ درصد ارزان‌تر از نمونه اسپانیایی است.

موکب‌های اربعین دانش بنیانی می‌شوند

ساخت ویلچرهای فوق سبک با فناوری پیشرفته الیاف کربن

یکی دیگر از شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه تجهیزات پیشرفته پزشکی و توانبخشی، اولین ویلچر الیاف کربنی در ایران، موسوم به «کربوران» را طراحی و ساخته است. این مدل ویلچر سبک‌وزن ساخته شده و در آن از فناوری پیشرفته الیاف کربن استفاده شده است. وزن کل این محصول در حدود ۸.۵ کیلوگرم بوده و براساس مختصات ارائه شده توسط شرکت دانش بنیان آوا یکتا سامانه نوین، قدرت مانور و رانش این ویلچر قابل مقایسه با نمونه‌های روز موجود در بازار اروپا و آمریکا است.

استفاده از ویلچر وزن پایین باعث می‌شود که فرد توان‌یاب یا همراه ایشان (که معمولاً خانواده ایشان هستند) با مشکلات کمتری از منظر جابجایی ویلچر در فضاهای مختلف و همچنین انتقال ویلچر به درون خودرو و یا بیرون از آن مواجه باشند، این ویلچر قابل عرضه در عرض‌های مختلف از ۳۶ الی ۴۵ سانتی متر، با پشتی کوتاه و بلند بوده و نوع سینی بغل و همچنین رنگ محصول توسط کاربر قابل انتخاب است، عمق نشیمن و زاویه پشتی به‌عنوان مهم‌ترین پارامترها در تعیین تعادل و راحتی کاربر قابل تغییر هستند و متناسب با شرایط تنظیم می‌شوند.

از مهمترین مزایای ویلچرهای کربنی سبک بودن آن است که در حال حاضر وزن این ویلچرها در سطح بازار جهانی از بازه ۷ کیلوگرم هست تا ۱۰ کیلوگرم که تقریباً نصف وزن سایر ویلچرها مرسوم در بازار را دارد. از دیگر قابلیت‌های الیاف کربن که در ویلچرهای کربنی به کار رفته مقاومت بالای این الیاف هست که در برابر همه نوع شرایط آب و هوای و برخوردها مقاومت دارد.

موکب‌های اربعین دانش بنیانی می‌شوند

یک شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه محصولات بهداشتی و سلامت در آستانه اربعین حسینی، تولید محصولات بهداشتی ویژه راهپیمایان اربعین را با هدف حفظ سلامت و کمک به شرکت کنندگان در این مراسم در دستور کار خود قرار داده است. بیتا مهروی مدیرعامل شرکت دانش بنیان نانوفناوری کیان گستر درخصوص محصولات ویژه اربعین حسینی شرکت گفت: در پیاده روی اربعین به دلیل تماس طولانی مدت پوست با رطوبت و گرما منجر به سائیدگی پوست، عرق‌سوز شدن و التهاب پوست می‌شود. در راستای حل این چالش، ما اقدام به تولید پودری کردیم که دارای خاصیت آنتی باکتریال، جذب رطوبت مازاد، خنک کردن پوست و حفظ لطافت و رطوبت پوست، کاهش درد و التهاب، کاهش‌تعرق در نواحی‌ای مانندزیر بغل و کشاله ران و خوشبوکنندگی کفش است.

تولید اسپری ضدتعریق و صابون تسکین دهنده سوزش و خارش التهابات

به گفته این فعال فناور، اسپری ضد تعریق نیز از دیگر محصولات کاربردی جهت رفع نیاز زائران در اربعین حسینی است که بدون ایجاد سردرد، آبرسان، خنک کننده و کمک به جلوگیری از گرما زدگی می‌کند. همچنین صابون‌های خمیری حاوی کالاندولا از دیگر محصولات به شمار می‌رود که این صابون‌ها دارای خاصیت ضد التهاب، تسکین دهنده سوزش و خارش التهابات، اگزما و خشکی‌های پوست هستند که طبق باز خوردی که از زائران در سالهای گذشته گرفتیم به این نتیجه رسیدیم یکی از الزامات در اربعین حسینی است.

مهروی، پودر رفع خستگی و گرفتگی عضلات را که به دلیل داشتن سولفات منیزیم، خاصیت رفع گرفتگی عضلات را دارد از دیگر محصولات اربعینی خواند و افزود: این پودر سبب نرمی و لطافت پوست، تسکین دهنده عضلات، رفع استرس، خستگی و تأثیر بر روی جریان خون می‌شود همچنین خاصیت آروماتراپی دارد.

ردیابی گوشی و لپ تاپ سرقتی و یا مفقود شده

یک شرکت دانش بنیان در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات که در رویداد امسال اربعین حضور داشت، خدماتی را در بستر آنلاین ارائه می‌دهد که یکی از این خدمت ردیابی گوشی و لپ تاپ سرقتی و یا مفقود شده است که در مسیر راهپیمایی اربعین می‌تواند کاربرد زیادی داشته باشد. شرکت ساینا پردازش گسترش شرق در سال ۱۳۹۴ با هدف ارائه خدمات در بستر آنلاین تأسیس شده و با سه محصول محوری همیاب ۲۴، ساد ۲۴ و بامَن ۲۴ در حال فعالیت است.

همیاب ۲۴ سامانه دانش بنیان استعلام و ردیابی گوشی، تبلت و لپ‌تاپ سرقتی / مفقودی در کشور است؛ این سامانه با حمایت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و با همکاری اپراتورهای مخابراتی، اصناف و کلانتری‌ها، در خصوص تسهیل و تسریع فرآیند ردیابی، بستری مناسب فراهم کرده است.

ساد ۲۴، سامانه فعال در حوزه اعلام سرقت و استعلام چک‌های بانکی در کشور بوده که با هدف پیشگیری از جعل و کلاهبرداری چک‌های سرقتی / مفقودی راه اندازی شده است. بامَن ۲۴ یکی دیگر از دستاوردهای این شرکت است که در زمینه خرید شارژ، بسته اینترنت و پرداخت قبوض (آب، برق، گاز و سایر) فعالیت خود را آغاز کرده است. این سرویس با قالب پنل فروشگاه، وب سایت و اپلیکیشن خدمات خود را در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد.

موکب‌های اربعین دانش بنیانی می‌شوند

پویش همسفر اربعین راه اندازی شد / استفاده از ظرفیت خالی خودروهای شخصی

یک شرکت دانش بنیان پویشی با نام «همسفر اربعین» و با هدف استفاده از ظرفیت خالی خودروهای شخصی به راه انداخته است که در آن رانندگان خودروهای شخصی که صندلی خالی دارند ثبت نام می‌کنند و زوار دیگری را که نتوانستند از ناوگان‌های حمل و نقل موجود استفاده کنند با خود همراه می‌کنند. در این بستر مسافرانی که قصد استفاده از این ظرفیت صندلی‌های خالی را دارند نیز باید ثبت نام کنند، در نهایت رانندگان و مسافران هم مسیر و با شرایط مشابه به یکدیگر معرفی می‌شوند همچنین امکانی فراهم شده است و رانندگان باید فرایند احراز هویت را طی کنند احراز هویت هم به صورت پیامکی و هم به صورت تصویری و با استفاده از به روز ترین امکانات هوش مصنوعی در مدت کمتر از چهار ساعت انجام می‌شود.

ساخت اسپری استنشاق دهانی ضدویروس آنفولانزا و کرونا

شرکت دانش بنیان نفس زیست فارمد، اقدام به تولید کپسول استنشاقی تیوتروپیوم (ضدآسم و گشایش دهنده برونش) کرده است که این دارو تنها برای استنشاق دهانی بوده و پودر خشک داخل کپسول تنها از طریق دستگاه ویژه استنشاق پودر مصرف می‌شود. همین شرکت اسپری بینی با تام کلدانیز پلاس را به بازار عرضه کرده است. این اسپری برطرف کننده علائم سرماخوردگی خشکی و احتقان بینی است. این اسپری باعث از بین بردن ویروس‌ها، تسکین علائم سرماخوردگی و کاهش طول دوره سرماخوردگی، بهبود تنفس، کاهش تورم بینی و از بین بردن مواد آلرژی زا و آلاینده‌های مخاط بینی می‌شود. این اسپری حاوی ترکیب طبیعی مشتق از جلبک دریایی قرمز و همچنین زایلیتول و دارای فعالیت ضدویروسی از جمله انفولانزا، رینوویروس ها و کرونا ویروس است.

دانش بنیان‌ها مشعل زباله سوز پلاسمایی ساختند / بی خطر برای محیط زیست

«مشعل زباله سوز پلاسمایی» محصول دیگری است که یک شرکت دانش بنیان آن را در رویداد اربعین ۱۴۰۳ ارائه کرده است. مشعل‌های پلاسمای گرمبا جریان مستقیم زباله‌ها بدون نیاز به حتی تفکیک به داخل راکتور منتقل شده و با تعدادی مشعل پلاسمایی مستقیماً تبدیل به گازی به نام سینگس (SynGas or ,Gas Synthetic) می‌شوند. مواد مذاب فلزات و خاکسترهای مهار شده به صورت جامد (Slag) که دیگر خطری برای محیط زیست ندارند از هیدروکربن‌ها جدا می‌شوند.

علی موحدی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پارسیان موحد در خصوص این محصول دانش‌بنیان گفت: در استان‌هایی که با تراکم جمعیت بالایی روبرو هستند، به‌ویژه استان‌های شمالی کشور که در ایام مختلف سال، پذیرای حجم بالایی از مسافران هستند، حجم بالایی از زباله تولید می‌شود که جمع‌آوری و امحای آنها، یکی از چالش‌های مهم محسوب شده و در صورت عدم رسیدگی به موقع، می‌تواند مشکلات زیست‌محیطی زیادی در منطقه ایجاد کند.

وی افزود: محصولی که طراحی کرده‌ایم، دستگاه زباله‌سوز سیار است که با بهره‌گیری از فناوری پلاسما، می‌تواند در سطح شهرها و حتی نوار ساحلی حرکت کرده و زباله‌های موجود در مسیر را درحال حرکت امحا کند. این دستگاه به دلیل برخورداری از مشعل‌های پلاسمایی هیچ مشکل زیست محیطی ایجاد نمی‌کند.

موحدی خاطر نشان کرد: مشعل پلاسمایی توسط برق مستقیمی که دریافت می‌کند، باعث شکست مولکولی زباله و تبدیل آن به گاز هیدروژن می‌شود. گاز تولیدی نیز توسط مشعل دوم دستگاه، سوخته و در نهایت هیچ آلاینده‌ای برجای نمی‌ماند. در حال حاضر این طرح نمونه مشابهی در کشور ندارد و کشورهای محدودی از جمله روسیه و کانادا در زمینه ساخت دستگاه زباله‌سوز سیار فعالیت می‌کنند.

موکب‌های اربعین دانش بنیانی می‌شوند

اکسیژن سازهای خانگی با دریافت اکسیژن خالص ۹۴ درصدی

شرکت دانش بنیان دیگری که در زمینه طراحی و تولید دستگاه‌های اکسیژن ساز خانگی، آمبولانسی، بیمارستانی صحرایی و بیمارستانی فعالیت دارد، اکسیژن ساز خانگی در ظرفیت‌های ۵ و ۸ و ۱۰ لیتری ساخته و به بازار عرضه کرده است. اکسیژن‌سازهای خانگی (تغلیظ کننده اکسیژن) این شرکت، طی فرآیندی بدون نیاز به شارژ اکسیژن یا هر محرک دیگری، اکسیژن خالص بالای ۹۴ درصدی را با دریافت هوای محیط تولید می‌کند. این اکسیژن ساز تمامی استانداردهای لازم برای تولید محصول و تضمین کیفیت محصول را اخذ کرده است.

با توجه به حضور افراد سالمند و یا بیماران نیازمند به اکسیژن در شرایط خاص در مسیر پیاده روی اربعین این محصول می‌تواند کاربرد زیادی داشته باشد.

این محصول دانش بنیان دارای ویژگی‌هایی چون صدای بسیار کم، امکان کارکرد ۲۴ ساعته، دارای LCD بزرگ، مانیتور همزمان میزان خلوص اکسیژن خروجی با استفاده از سنسور اکسیژن، دارای ۳ لایه فیلتر مجزا و همچنین فیلتر آنتی باکتریال که از ورود ناخالصی و باکتری‌ها ممانعت می‌کند، دارای برد هوشمند و آلارم خودکار برای حرارت بالا، فشار کم یا زیاد، قطع برق و افت خلوص اکسیژن، دارای سیستم زمان سنج جهت تنظیم خاموش شدن خودکار دستگاه، دارای سیستم ذخیره اطلاعات کارکردی دارای فشار خروجی بالا (جهت استفاده از شلنگ‌های با طول‌های بیشتر) است.

موکب‌های اربعین دانش بنیانی می‌شوند

یک شرکت دانش بنیان با «آزمون تست میکروبی»، این توانایی را دارد که آلودگی میکروبی و شیمیایی مواد غذایی اولیه حین تولید و محصولات نهایی غذایی ارائه شده به زائرین پیاده روی اربعین را با هدف جلوگیری از مسمومیت غذایی و بیماری‌های منتقله از غذا به صورت اپیدمی بررسی کند. مجتبی محمدزاده مدیر عامل این شرکت دانش بنیان در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره این محصول دانش بنیان توضیح داد و گفت: ما دو نوع تست داریم که یک نوع تست بیوشیمیایی است و آلودگی مواد غذایی طی یک تا دو ساعت مشخص می‌شود. نوع دیگر تست‌ها طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت مشخص می‌کنند که مواد غذایی اولیه که قرار است در مرحله پخت قرار بگیرند، قابل استفاده هستند یا خیر.

مقابله با حمله احتمالی بیوتروریستی با محصول دانش بنیان‌ها / تشخیص آلودگی غذا در زمان کوتاه

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان افزود: به دلیل گرمای هوا، احتمال آلودگی و فساد پذیری مواد غذایی در مسیر پیاده روی اربعین زیاد است و حتی با توجه به حمله بیوتروریستی (پخش کردن ویروس، باکتری، میکروب یا دیگر عوامل بیماری زا و سمی که موجب بروز بیماری و مرگ در میان انسان‌ها و.. می‌شود)، بررسی آلودگی مواد غذایی و وسایل ابزار سطوح و دست کارکنان تهیه مواد غذایی به منظور جلوگیری از انتقال الودگی از سطوح و دست کارکنان به مواد غذایی در حین تهیه حائز اهمیت است.

اسپری طبیعی ضد میکروبی (ویروس، باکتری و قارچ) یکی دیگر از محصولات دانش بنیانی است که در رویداد فناورانه اربعین عرضه شده بود. با توجه به جمعیت انبوه در مسیر پیاده روی اربعین، شیوع بیماری‌های ویروسی مانند آنفلوانزا و … شایع است و این اسپری آنتی میکروب به دلیل اثربخشی بالا و طبیعی بودن مواد موثره می‌تواند برای درمان و جلوگیری از بیماری‌هایی با عوامل ویروسی و باکتریایی مثل سرماخوردگی و التهابات گلو مؤثر باشد. این اسپری باعث افزایش سیستن ایمنی بدن و برطرف کننده التهابات و زبری گلو بوده و عوارض جانبی و سمیت بر روی سلول‌های سالم (به دلیل تست‌های عدم سمیت سلولی و استنشاقی آن) ندارد.

به گزارش مهر، هرچند که تجربه زمان برگزاری نخستین رویداد همکاری فناورانه در خدمت‌رسانی به زائران اربعین در سال ۱۴۰۲ نشان داد که این رویداد باید با فاصله بیشتری تا اربعین برگزار شود اما باز هم رویداد ۱۴۰۳ در بازه زمانی خوبی برگزار نشد و به نظر می‌رسد باید حداقل چندین ماه مانده به اربعین این رویداد برگزار شود تا مواکب و هیأت‌ها بتوانند بهتر از ظرفیت و خدمات شرکت‌های دانش بنیان بهره بگیرند. در همین رابطه آنطور که مسئولان صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام کرده اند، نمایشگاه فناورانه اربعین ۱۴۰۴ قرار است در مهرماه سال جاری برگزار شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ