قیمت مصوب بلیت اتوبوس از تهران تا نجف ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است

اقتصاد ایران: با توجه به فرارسیدن ایام اربعین و افزایش تعداد زائرانی که به سمت کربلا حرکت می‌کنند، اقدامات ویژه‌ای برای تسهیل و مدیریت تردد زائران و جلوگیری از گرانفروشی بلیت‌های وسایل حمل‌ونقل عمومی در حال انجام است. در ادامه این موضوع را بررسی می کنیم.

ممنوعیت فروش بلیت چارتری در بازه زمانی اربعین

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و پایانه‌های مسافری شهر تهران با بیان اینکه در پایانه‌های غرب، جنوب و تا حدودی پایانه بیهقی از یک‌ماه قبل اقدامات عمرانی و مقدماتی لازم برای سفر زائران اربعین حسینی انجام شده است، گفت: پایانه‌هایی را تا مرز مهران و خسروی در نظر گرفته‌ایم.

پویا علیمردانی ادامه داد: قیمت بلیت اتوبوس از تهران تا نجف ۲میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. وی با بیان اینکه پیش بینی می‌کنیم از هفته آتی شاهد افزایش مسافرت‌ها باشیم، تاکید کرد: از پایانه غرب، حرکت اتوبوس از تهران به نجف را خواهیم داشت که قیمت درنظر گرفته شده برای آن ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. قیمت بلیت از تهران تا مرز مهران یک‌میلیون تومان خواهد بود. البته قرار است پروازهای اربعین از ۲۴مردادماه به صورت رسمی آغاز شوند.

پیش‌فروش بلیت پروازها با قیمت مصوب نیز به این شرح است: بلیت رفت‌وبرگشت از تهران به نجف و بغداد ۱۰‌میلیون تومان و از مشهد به فرودگاه‌های نجف و بغداد نیز ۱۲ میلیون تومان عرضه شود. ازسوی‌دیگر سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور از ممنوعیت فروش بلیت چارتری در بازه زمانی اربعین خبر داد و اعلام کرد: همه قراردادهای چارتری بین شرکت‌های هواپیمایی و چارترکنندگان در بازه زمانی اربعین به حالت تعلیق درآمده و فروش و صدور بلیت اربعین توسط چارترکنندگان ممنوع است.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی نیز به سوداگران بازار فروش بلیت پروازهای اربعین تذکر جدی داد و گفت: با گرانفروشان بلیت پروازهای اربعین قاطعانه برخورد خواهد شد. هیچ شرکت هواپیمایی بدون مجوز سازمان هواپیمایی کشور حق فروش بلیت را ندارد و ضمن نظارت کامل بر بازار فروش با سوداگران برخورد جدی می‌شود.

مقصود اسعدی‌سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز با اشاره به اینکه از شنبه ۲۰مردادماه، تمام ایرلاین‌ها فروش بلیت پروازهای اربعین را آغاز می‌کنند، ادامه داد: ۴۰۰هزار صندلی به صورت رفت و برگشت برای برقراری پروازهای اربعین در نظر گرفته شده که فروش بلیت آنها توسط ۱۸ شرکت هواپیمایی انجام می‌شود، البته شرکت‌های هوایی طی همین هفته به مرور و به محض دریافت مجوز فرآیند فروش بلیت را آغاز می‌کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: بلیت پروازهای اربعین به صورت یکپارچه به فروش نخواهند رسید، بلکه به تدریج در درگاه‌های فروش در اختیار زائران قرار می‌گیرند. با توجه به افزایش دمای هوا و کمبود بلیت سایر ناوگان‌ها از جمله اتوبوس و قطار، پیش‌بینی می‌شود بسیاری از مسافران از ناوگان هوایی برای سفر زیارتی اربعین خود استفاده کنند؛ بنابراین انتظار می‌رود روند فروش بلیت پروازهای اربعین هفته بهبود یابد تا زائران بتوانند بلیت خریداری کنند.

سخنگوی سازمان هواپیمایی نیز گفت: اگر عوامل فروش بلیت پروازهای اربعین در بازه زمانی ۲۴مرداد تا ۹ شهریورماه نرخ مصوب را رعایت نکنند با لغو مجوز یا معرفی به سازمان تعزیرات حکومتی مواجه می‌شوند.

توجه به راست‌فرمان بودن اتوبوس‌های پاکستانی

به عقیده برخی کارشناسان با توجه به افزایش فعالیت‌های حمل‌ونقل اتوبوس‌های پاکستانی در ایام اربعین، بررسی نکات ایمنی و نظارتی در این زمینه ضروری است. یکی از مسائل مهم، راست‌فرمان بودن این اتوبوس‌هاست که به طور خاص نیاز به توجه و بررسی دارد.

در بسیاری از کشورها ازجمله پاکستان، خودروها و اتوبوس‌ها با راست‌فرمان طراحی می‌شوند، در حالی که در ایران و بسیاری از کشورهای دیگر، رانندگی از سمت چپ صورت می‌گیرد. این تفاوت در طراحی و تنظیمات خودروها می‌تواند مشکلات جدی در تردد و ایمنی ایجاد کند، به ویژه زمانی که اتوبوس‌های راست‌فرمان در جاده‌هایی که رانندگی از سمت چپ در آن‌ها رایج است، حرکت می‌کنند.

در این ایام، اتوبوس‌های ویژه‌ای که برای جابه‌جایی زائران پاکستانی طراحی شده‌اند، به طور گسترده وارد کشور می‌شوند. این اتوبوس‌ها برای تامین راحتی و امنیت زائران، به طور منظم تحت بازرسی‌های دقیق قرار می‌گیرند. پلیس و نیروهای امنیتی مسئول نظارت بر تردد این اتوبوس‌ها هستند و به صورت شبانه‌روزی در حال کنترل تخلفات احتمالی، شرایط فنی و ایمنی و رعایت قوانین مربوطه هستند. همچنین، مسیرهای تردد به دقت بررسی و تنظیم شده‌اند تا از بروز مشکلات و ترافیک سنگین جلوگیری شود. هدف اصلی این اقدامات، فراهم آوردن شرایط ایمن و روان برای زائران و پیشگیری از هرگونه حادثه و نقص فنی است که ممکن است به سفر آنها آسیب بزند.

سردار سید تیمور حسینی رئیس پلیس راهور فراجا نیز در این باره گفت: تمام فعالیت‌های اتوبوس‌های پاکستانی با پلاک‌های خود صورت می‌پذیرد و تخلفات احتمالی به دقت کنترل و برای برخورد با آن‌ها ساز و کارهای مشخصی تعریف شده است. این اقدام به منظور تسهیل سفر زائران و نظارت دقیق بر فعالیت‌های حمل‌ونقل در ایام اربعین انجام می‌شود.

همچنین روز گذشته معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده ای خوزستان بیان کرد: زائران اربعین حسینی(ع) با مدیریت سفر خود، نسبت به تهیه بلیت برگشت اتوبوس اقدام کنند. وی افزود: زائران اربعین حسینی در صورت مشاهده تخلف می‌توانند موضوع را از طریق سامانه‌های «۱۴۱» و «راوی»، اطلاع‌رسانی و پیگیری کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ