10 امتیاز شاهین‌ پلاس در برابر رقبا

اقتصاد ایران: مصرف سوخت 7.1لیتری شاهین‌پلاس در 100 کیلومتر نشان از بهینه‌سازی مناسب موتور ME16 دارد

در بخش نخست بررسی مزایای رقابتی سدان کلاس C «شاهین‌پلاس» محصول گروه خودروسازی سایپا، به 5 مزیت این خودرو شامل «پیشرانه جدید ME16 با عملکرد و مصرف سوخت مناسب»، «ارائه نسخه اتوماتیک شش‌سرعته با گیربکس AT»، «امکانات رفاهی متعدد»، «تجهیزات و استانداردهای روز ایمنی» و «نمای بیرونی هماهنگ» آن پرداختیم. در ادامه این مطلب، نگاهی خواهیم داشت به دیگر امتیازاتی که این خودرو به پشتوانه آن‌ها قصد رقابت با دیگر محصولات موجود در بازار خودرو ایران را دارد.

کابین جادار و کاربردی

کابین شاهین‌پلاس، مشابه نسخه اتوماتیک CVT شاهین است. داشبورد این خودرو پلاس با طراحی افقی و خطوط ساده، حس وسعت را به کابین می‌بخشد. مواد به‌کاررفته در ساخت داشبورد و تریم داخلی شاهین‌پلاس، اگرچه از کیفیت متوسطی برخوردارند، اما تلاش شده است تا ظاهری مدرن و قابل قبول داشته باشند.

در تریم داخلی این خودرو از چرم مصنوعی استفاده شده است که علاوه بر افزایش جذابیت بصری، دوام بیشتری نسبت به پارچه دارد. صندلی‌های جلو شاهین‌پلاس با طراحی ارگونومیک، سعی در تامین راحتی راننده و سرنشین جلو دارند.

قابلیت تنظیم برقی صندلی راننده و وجود گرمکن برای صندلی‌های جلو، از امکانات جدیدی است که به این خودرو اضافه شده است و می‌تواند تجربه رانندگی را بهبود بخشد. فضای پای سرنشینان عقب شاهین‌پلاس با توجه به فاصله محوری 2650میلی‌متری، نسبتا مناسب به نظر می‌رسد و برای سفرهای طولانی راحتی قابل‌قبولی را فراهم می‌کند.

کنسول مرکزی این خودرو با طراحی ساده و کاربردی، دسترسی آسان به کنترلرهای اصلی را فراهم می‌کند. نمایشگر لمسی 10 اینچی با سیستم عامل اندروید، نقطه کانونی داشبورد شاهین‌پلاس است و امکانات سرگرمی و اطلاعاتی متنوعی را در اختیار سرنشینان قرار می دهد.

10 امتیاز شاهین‌ پلاس در برابر رقبا

فرمان چندمنظوره این خودرو با کلیدهای کنترلی متعدد، امکان کنترل بسیاری از عملکردهای آن را بدون برداشتن دست از فرمان فراهم می‌کند. سیستم تهویه اتوماتیک شاهین‌پلاس نیز قابلیت تنظیم دقیق دما را برای سرنشینان فراهم کرده و به بهبود آسایش حرارتی در کابین کمک می‌کند. صندوق عقب این خودرو نیز حدود ۴۲۰ لیتر فضا در اختیار وسایل و اسباب کاربران قرار داده که حجم آن برای مسافرت‌های خانوادگی قابل قبول و مناسب است.

قابلیت تا شدن صندلی‌های عقب هم می‌تواند به افزایش فضای بار در صورت نیاز کمک کند. نورپردازی داخلی شاهین‌پلاس با استفاده از چراغ‌های LED صورت گرفته است که علاوه بر زیبایی بصری، دید مناسبی را در شب برای سرنشینان فراهم می کند. وجود سانروف در این خودرو نیز علاوه بر افزایش حس فضا در کابین، امکان لذت بردن از هوای آزاد را برای سرنشینان فراهم می‌کند.

مصرف سوخت مناسب و قابلیت ارتقای استاندارد آلایندگی

مصرف سوخت 7.1 لیتری شاهین‌پلاس در 100 کیلومتر نشان از بهینه‌سازی مناسب موتور دارد که برای خودرویی با حجم باک 47 لیتر مناسب به نظر می‌رسد. علاوه بر بهره‌گیری موتور از فناوری زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های ورودی که به بهبود عملکرد و کاهش مصرف سوخت کمک می‌کند، عوامل دیگری نیز برای پایین‌آوردن مصرف سوخت این خودرو لحاظ شده‌اند؛ رینگ‌های آلومینیومی 15اینچی شاهین‌پلاس، با توجه به کلاس خودرو، بهبود راحتی سواری و مصرف سوخت، انتخابی منطقی به نظر می‌رسند.

همچنین از نظر آیرودینامیک، خطوط بدنه شاهین‌پلاس نسبتا روان طراحی شده‌اند که می‌تواند به کاهش مصرف سوخت و بهبود عملکرد در سرعت‌های بالا کمک کند. از سوی دیگر، برخورداری شاهین‌پلاس از موتور ME16 با استاندارد آلایندگی یورو5 و قابلیت ارتقا به یورو6) وضعیت این خودرو را از نظر تولید مواد آلاینده در شرایط مناسبی قرار می‌دهد و نشان از توجه سایپا به مسائل زیست‌محیطی دارد.

برخورداری سایپا از امتیاز پلت‌فرم اختصاصی

گروه خودروسازی سایپا، صاحب‌امتیاز پلت‌فرم SP100 محسوب می‌شود که مبتنی بر بن‌سازه نسل دوم تویوتا یاریس طراحی شده و درحال‌حاضر یکی از پلت‌فرم‌های‌ اختصاصی این خودروساز بزرگ ایرانی است. بر این اساس، دست سایپا برای توسعه آن باز بوده و توانسته است محصولات متنوعی مانند آریا و... را روی این پلت‌فرم طراحی کند که در نمایشگاه‌های تحول صنعت خودرو به نمایش درآمده و آینده به تولید و عرضه خواهند رسید.

شبکه خدمات پس از فروش گسترده سایپا

علاوه بر داخلی‌سازی گسترده شاهین‌پلاس و برخورداری از درصد بالای ساخت داخل که امکان تامین اغلب قطعات آن در داخل کشور را فراهم می‌کند، گستردگی شبکه خدمات پس از فروش سایپا، موجبات آسودگی خاطر مشتریان از دسترسی راحت و سریع به خدمات و قطعات این خودرو را فراهم می‌آورد.

تولید درازمدت و فروش نسبتا راحت در بازار کارکرده‌ها

معمولا در ایران، محصولات خودروسازان بزرگ به‌ویژه محصولاتی که مونتاژی نبوده و داخلی محسوب می‌شوند، مدت مدیدی روی خط تولید باقی می‌مانند.

درخصوص شاهین‌پلاس نیز با توجه به آن‌که نسخه پایه آن (شاهین G) از سال 1400 راهی بازار شده است و این نسخه نیز براساس تغییرات صد در صدی در موتور و گیربکس و برخی دیگر از تغییرات، خودرو جدیدی محسوب می‌شود، خیال خریدارانش راحت خواهد بود که به این زودی‌ها با خطر افت قیمت خودرو خود به‌واسطه توقف تولید مواجه نخواهند بود.

از سوی دیگر، معمولا در ایران، بازار دست‌دوم خودروهای داخلی، نسبت به نمونه‌های مونتاژی بهتر است و این خود نقطه قوت و مزیت دیگری برای خودروهایی مانند شاهین‌پلاس محسوب می‌شود.

عرضه نسخه هیبرید شاهین

شاهین‌ نیز مانند برخی خودروها که نسخه الکتریکال نیز دارند، یک خودرو آینده‌دار محسوب می‌شود، زیرا تولید نسخه هیبرید آن نیز در دستور کار است. گفتنی است؛ سایپا به همین منظور قراردادی با دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، برای طراحی و ساخت خودرو شاهین هیبرید با هدف کاهش آلایندگی و مصرف سوخت‌ منعقد کرده بود که این پروژه در سال گذشته با موفقیت به پایان رسید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ