طرح بصیرت عاشورایی در ۱۶ امامزاده و بقعه شاخص زنجان اجرا می‌شود

اقتصاد ایران: زنجان-مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان از اطعام ۳۰۰ هزار نفر از مردم در طول ماه محرم خبرداد و گفت: طرح بصیرت عاشورایی در ۱۶ امامزاده و بقعه شاخص استان اجرا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام مختار کرمی گفت: مردم استان زنجان با ارادت ویژه و خاص قلبی خود که به محضر خاندان عصمت و طهارت دارند باعث چهره شدن استان در کشور و منطقه به نام امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) شده اند و با نظم و ترتیب مثال زدنی خود و برپایی جدی، منظم و فاخر مجالس عزاداری و داشتن اساتید مداحی و شعرها و نوحه‌های عالی به شاخص و الگوی برپایی مجالس بزرگداشت اهل بیت (ع) تبدیل شده اند.

وی افزود: فرا رسیدن ماه محرم هر سال یک فرصت بسیار مناسب و خوب است برای برقراری یا محکم کردن ارتباط قلبی و عملی انسان با اهل بیت (ع) و مخصوصاً امام حسین (ع)، ایشان طبق فرمایشات متعدد پیامبر گرامی اسلام چراغ هدایت انسان‌ها است چون قیام ایشان و مقابله با ظلم و انحراف راه تشخیص حق و باطل هم در گذشته و هم در زمان فعلی است‌.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با بیان اینکه نگاه به عرصه جهانی به راحتی می‌توان تشخیص داد، گفت: کدام دولت‌ها در مسیر ظلم، نسل کشی، غارت و استثمار گام بر می‌دارند و کدام ملت‌ها و دولت‌ها تحت اشغالگری، ستم، تحریم یا استعمار قرار دارند و مقابل ظالمان قد علم کرده و در حال مقاومت هستند و مهم‌تر این است که طرف درست تاریخ یعنی طرف جبهه حق را تشخیص بدهیم و همان طرف بایستیم و تبلیغات و فضاسازی‌های خالی از حقیقت، ما را تحت تأثیر قرار ندهد و از سمت حق دور نکرده و دچار تردید نکند.

کرمی افزود: فعالیت‌ها و برنامه‌های مختلف ماه محرم در امامزادگان و بقاع متبرکه تحت عنوان سوگواره بصیرت عاشورایی سازمان اوقاف و امور خیریه اجرا می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: امسال این برنامه‌ها در ۱۶ امامزاده و بقعه متبرکه شاخص استان از جمله حسینیه و زینبیه اعظم، امامزاده ابراهیم (ع) شهر زنجان و امامزاده محمد (ع) حاج سیران در شهرستان زنجان، امامزادگان اسماعیل (ع)، زیدالکبیر (ع)، اسحاق (ع) و محمد (ع) در شهر ابهر، امامزادگان یعقوب (ع) در شهر صائین قلعه و اسحاق (ع) در شریف آباد شهرستان ابهر، امامزاده ابراهیم (ع) شهر سجاس و بقعه حضرت قیدارنبی (ع) در شهرستان خدابنده، امامزادگان طیب (ع) و جواد (ع) در شهرستان ایجرود، امامزادگان هاشم و عوف (ع) در شهر آببر شهرستان طارم و امامزاده ام البنین (س) در شهرستان سلطانیه برگزار شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با بیان اینکه در این مدت ۳۰۰ هزار پرس غذای نذری مثل برنج، عدسی، آش و حلیم در میان عزاداران، میهمانان و زائران از محل نذورات امامزادگان و کمک‌ها و نذورات مردمی درآمد موقوفات با نیات عزاداری به ارزش ۷۰ میلیارد ریال طبخ و توزیع شد، گفت: ۳۷ هزار بسته غذایی به ارزش ۳۰ میلیارد ریال طی اجرای طرح قرار دوازدهم مابین خانواده‌های کم برخوردار از محل فوق‌الذکر پخش شد. پیش بینی می‌کنیم ۵۰ میلیارد ریال از درآمدهای موقوفات با نیات عزاداری در طول ماه محرم و صفر و برگزاری موکب‌های اربعین صرف اجرای نیات واقفین عزیز شود.

کرمی افزود: در طول دهه اول ماه محرم ۸ مراسم شیرخوارگان حسینی (ع) برای مادران و بانوان حسینی ۶ مراسم احلی من العسل برای نوجوانان حسینی برپا شد و ۱۲ مبلغ اعزامی از سازمان اوقاف و امور خیریه همراه با ۱۵ مبلغ بومی اجرای برنامه‌های دینی و مذهبی فرهنگی مثل برپایی نمازهای جماعت در اوقات سه گانه، پاسخگویی به سوالات شرعی ارائه مشاوره‌های مذهبی و اجرای برنامه و مربیگری کلاس‌های آموزشی برای کودکان و نوجوانان از جمله قرآن کریم، احکام، زبان و ورزشی به تبلیغ و فعالیت دینی و فرهنگی پرداختند و تا پایان ماه صفر به فعالیت ادامه خواهند داد.

وی ادامه داد: نزدیک ۲۰۰ شب مجلس عزاداری در امامزادگان و بقاع شاخص در دهه اول و بعد از عاشورا برگزار شد و ۵۰ برنامه شاخص عزاداری علاوه بر این مجالس نیز برگزار شد که برآورد می‌شود جمعیتی بالغ بر دو سوم جمعیت مردم زنجان به تعداد بیش از ۶۵۰ هزار نفر در مراسمات امامزادگان و بقاع متبرکه شرکت کردند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با بیان اینکه بیش از ۵۰۰۰ خادم افتخاری مردمی همراه با خادمین رسمی با نظارت هیئت امنا و مدیران اجرایی کار آماده سازی، برپایی و نظم دهی مراسمات را برعهده داشتند، گفت: نماز ظهر عاشورا هم به یاد آخرین نماز امام حسین (ع) و یارانش با هدف ترویج فرهنگ اقامه نماز بویژه در اول وقت در ۱۵ امامزاده با حضور بیش از ۳۰ هزار نفر اقامه گردید.

کرمی افزود: همانند سال هراس گذشته دسته جات عزاداری متعدد مردمی از محلات، مساجد و تکایا شهرها و روستاهای دور و نزدیک، طبق سنت‌های دیرپای ایرانیان، در روز اول، هفتم و روزهای تاسوعا، عاشورا، یازدهم و دوازدهم محرم برای عرض تسلیت و انجام عزاداری در شهرها و روستاها به محضر امامزادگان عظیم الشان مشرف شدند و این خانه‌های اهل بیت در ایران را مقصد حرکت خود کردند که دسته جات عزاداران حسینیه و زینبیه اعظم زنجان، مساجد احمدیه، تکیه قائمیه، هیئت ثارالله و فاطمیون و اجتماع بزرگ عزاداران در بقعه قیدارنبی (ع) و امامزاده اسماعیل (ع) ابهر و تعزیه خوانی تکیه حسینی (ع) شهر ارمغانخانه و روستای رجعین را می‌توان از شاخص‌ترین‌ها در سطح استان، کشور و منطقه دانست.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: نذورات متعدد مردمی که نثار این مراسم‌ها می‌شود نشان از برآورده شدن حاجات ده‌ها هزار نفر از مردم سراسر استان، ایران و حتی برخی نقاط خارج از کشور است. هر سال میزان نذورات دسته‌های بزرگ عزاداری اعلام می‌شود اما خبری از برآورده شدن نذر و نیاز ده‌ها هزار نفر از مردم در مجالس عزاداری و گرامیداشت اهل بیت (ع) به دنیا مخابره نمی‌شود. مشکلاتی که با دستان گره گشای اهل بیت و اذن الهی حل می‌شوند اغلب گره‌هایی سخت و گاه کور است که دست عادی بشریت از باز کردن آن کم توان یا ناتوان است.

کرمی افزود: بیش از ۱۰۰۰ دقیقه برنامه از جمله پخش‌های زنده و برنامه‌های تولیدی از شبکه استانی اشراق و شبکه‌های کلی در این ایام پخش شد که از رسانه ملی و استانی که منعکس کننده نقش مردم در جامعه هستند و تمامی ارگان‌های کمک کننده مثل سپاه، بسیج، فرماندهی انتظامی راهنمایی و رانندگی، نیروهای حافظ امنیت، هلال احمر، ستاد مدیریت بحران و تک تک نهادهای دخیل تقدیر و تشکر می‌کنیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ