تنش آبی گریبانگیر استان فارس

اقتصاد ایران: شیراز- مدیرکل شرکت آب منطقه‌ای فارس با اشاره به کاهش ۱.۸ درصد بارندگی نسبت به سال گذشته، گفت: فارس در منطقه‌ای خشک و نیمه قرار دارد و با توجه به روند کاهش بارندگی استان در تنش آبی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، سیاوش بدری ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران درباره وضعیت بارندگی در سطح استان اظهار داشت: در سال آبی جاری که از ابتدای مهرماه آغاز می‌شود ۲۵۷ میلی‌متر بارش داشته‌ایم که نسبت به سال گذشته ۱.۸ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه نسبت به بلندمدت ۵۵ ساله نیز ۱۴.۶ درصد کاهش داریم، گفت: شهرستان سپیدان با ۵۹۴ میلی‌متر پر بارش ترین و فورگ داراب با ۱۲۷ میلی‌متر کم بارش ترین نقاط استان هستند.

بدری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حجم ذخیره آب سدهای استان گفت: ۲ میلیارد و ۹۶۶ میلیون مترمکعب ذخیره آب سدهای ماست که بیشترین میزان آب ذخیره شده پشت سدها مربوط به سد درودزن، سد ملاصدرا و سد سلمان فارسی است.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای فارس کاهش نزولات آسمانی، گرم شدن کره زمین و افزایش جمعیت را از جمله دلایل کم شدن منابع آبی عنوان کرد و افزود: در استان فارس ۹۰ درصد مصرف آب مربوط به کشاورزی، ۲ درصد صنعت و ۸ درصد شرب است و این نشان می‌دهد ما باید به سمت صنعتی شدن و مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی توجه کنیم که در این راستا نصب کنتورهای هوشمند بر چاه‌های مجاز جهت کنترل میزان برداشت آب را انجام داده‌ایم.

وی با بیان اینکه کاهش منابع آبی منجر به مرگ طبیعی زمین با ایجاد فرونشست می‌شود، گفت: در نقاط مختلف استان پدیده فرونشست قابل مشاهده است.

بدری همچنین با بیان اینکه پنج خط انتقال آب از دریا در کشور عملیات شیرین سازی را انجام می‌دهند، گفت: از این خطوط یک مورد مربوط به فارس است که سهم ۴۰۰ میلیون متر مکعبی استان از این خط تأمین می‌شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ