وابستگی ۱۰۰ درصدی به آب زیرزمینی در تربت جام

اقتصاد ایران: تربت جام- مدیر منابع آب تربت جام گفت: در شهرستان تربت جام آب‌های سطحی زیادی نداریم و صد درصد وابسته به منابع زیرزمینی است و نزولات آسمانی کمی داریم.

به گزارش خبرنگار مهر، یوسف اختری ظهر یکشنبه در نشست خبری اظهار کرد: میانگین بارش در تربت جام سالانه ۱۷۹ میلیمتر است و با نوسان بارندگی که داریم سال زراعی جاری ۸۵ میلیمتر بوده است.

مدیر منابع آب تربت جام بیان کرد: در این شهرستان آب‌های سطحی زیادی نداریم و صد درصد وابسته به منابع زیرزمینی است و نزولات آسمانی کمی داریم.

وی افزود: اولین مجوز حفر چاه عمیق در دهه چهل صادر شده و از مجموع ۱۱۲۰ حلقه چاه در دشت تربت جام و فریمان ۸۲۲ حلقه چاه متعلق به این شهرستان است که ۸۸ درصد چاه‌ها در حوزه کشاورزی و سه درصد در صنعت و مابقی در حوزه شرب استفاده می‌شود.

اختری با اشاره به روند کاهش افت سفره‌های زیر زمینی خاطر نشان کرد: مهمترین اقدام در کاهش سطح آب‌های زیرزمینی نصب کنتورهای هوشمنداست و روند افت سطح آب‌های زیرزمینی علی رغم کنترل و مدیریت چاه‌ها ادامه دارد و در ۷ سال گذشته سالانه چندین متر افت سفره آب چاه داشتیم و با مدیریتی که صورت گرفته اکنون به کمتر از یک متر رسیده است و راه زیادی برای کنترل دشت جام داریم و با تلاش کارشناسان منابع آب روند کاهش آب‌های زیرزمینی امیدوار کننده است.

مدیر منابع آب تربت جام با اشاره به مطالبه مردم و مدیران ادامه داد: امرار معاش ۵۰ درصد از جمعیت ۲۶۰ هزار نفری تربت جام وابسته به کشاورزی است که همگان باید در حفظ و حراست از منابع تلاش کنند.

وی با اشاره به وجود ۲ هزار و ۳۲۰ کیلومتر رودخانه و مسیل بیان کرد: سال قبل ۷ کیلومتر از رودخانه‌ها لایروبی و ۱۵ کیلومتر بازگشایی و رفع تصرف شد و خوشبختانه خسارت جمعیتی در اثر جاری شدن سیلاب نداشتیم.

کشف ۵ درصد انشعابات غیرمجاز

در ادامه مرتضی اشراقی، مدیر امور آب و فاضلاب تربت جام گفت: از مجموع انشعابات و ۱۵۰ روستا تحت پوشش آبفا و ۱۳۷ روستا تحت پوشش مستقیم آبفا قرار دارند و مابقی خودگردان هستند.

مدیر امور آب و فاضلاب تربت جام افزود: تأمین آب شرب شهرستان از طریق ۸۰ حلقه چاه ،۱۴ چشمه و ۴ رشته قنات با ۹۹ ذخیره آب و ۳۰ ایستگاه پمپاژ تأمین می‌شود.

وی با اشاره به کشف ۵ درصد انشعابات غیرمجاز بیان کرد: در حوزه مدیریت آب شرب سه شاخص تولید و توزیع، مصرف و توقع با مدیریت آبفا انجام می‌گیرد.

اشراقی گفت: متأسفانه مردم از شرب برای دام، باغ و باغچه استفاده می‌کنند که از حوزه آب منطقه‌ای جداست.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ