تشدید خطر فرونشست زمین با کشت دوم برنج در مازندران

اقتصاد ایران: ساری- مدیرعامل آب منطقه ای مازندران گفت: کشت دوم برنج و برداشت بی رویه خطر فرونشست زمین را در استان تشدید می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، حیدر داودیان ظهر یکشنبه در گفت وگو با خبرنگاران با عنوان آمار منابع آب‌های سطحی استان حدود ۴ میلیارد مترمکعب است، افزود: میزان مصرف سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون مکعب است اما به دلیل تغییر اقلیم باید آب‌های سطحی را مدیریت کنیم.

وی ایجاد مخازن آبی را از برنامه‌ها ذکر کرد و گفت: سفره‌های آبی زیرزمینی با رویه کنونی دچار برداشت‌های بی رویه شده که ناشی از کشت دوم است.

داودیان یادآور شد کشت دوم برنج به معنای برداشت از مخازن زیرزمینی آبی است و حجم آب‌های زیرزمینی ۱.۵ میلیارد مترمکعب تخمین زده می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران گفت: اگر حمایت‌ها نبود استان دچار چالش خاصی می‌شد که مدیریت کردن شرایط سخت می‌شد، افزود: با حمایت رسانه‌ها سال خشک سال قبل سپری شد.

وی با عنوان اینکه سال قبل تنها ۴۷ میلیون مترمکعب آب در مخزن سد شهید رجایی وجود داشت و با آن فصل کشاورزی را شروع کردیم، ادامه داد: کشاورزان خود را با شرایط وفق دادند.

مدیرعامل منطقه‌ای مازندران تصریح کرد: در سد شهید رجایی نیز از ۱۴۲ میلیون مترمکعب حجم مخزن، ۲۶ میلیون مترمکعب آب ذخیره داشتیم که نوید یک سال بسیار سخت در حوزه مرکزی و رودخانه هراز بود.

وی ادامه داد: در سال گذشته در برخی مواقع شاهد کاهش ۵۰ درصدی آورد رودخانه بودیم و با کمک همگی سال قبل را سپری کردیم.

مدیرعامل منطقه‌ای مازندران ادامه داد: در سال قبل حدود ۱۰ هزار هکتار از اراضی به دلیل کم آبی دچار آسیب شدند و در سال جدید وضعیت بسیار خوب است و میانگین بارندگی بیش از ۶۴۰ میلی متر که فراتر از میانگین است و سال نرمالی را داشتیم.

وی افزود: در آورد رودخانه‌ها با چالش و کاهش روبرو هستیم که ناشی از تغییر اقلیم سال‌های اخیر است و توسعه در بالادست رودخانه‌ها نیز از دیگر مسائل است.

داودیان افزود: برداشت بی رویه آب‌های زیرزمینی سیب فرونشست زمین می‌شود و امکان برگشت منابع وجود ندارد.

داودیان یادآور شد: آمارها نشان می‌دهد تا زمانی که به کشت دوم نمی رسیم سفره‌های ما دچار مشکل نمی‌شود اما به محض کشت دوم سفره‌های آبی افت و این مسأله خطر فرونشست زمین را تشدید می‌کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ