پتانسیل بالای تبخیر آب در روزهای گرم سال

اقتصاد ایران: رییس موسسه تحقیقات آب گفت: تبخیر آب در روزهای گرم سال در نواحی مجاور مرزهای آبی از پتانسیل بالایی برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، محمدرضا کاویانپور رئیس مؤسسه تحقیقات آب کشور با اشاره به افزایش بی سابقه دمای هوا در جهان و ایران به موضوع تبخیر منابع آبی کشور در پی این رخداد طبیعی پرداخت و گفت: تبخیر آب در روزهای گرم سال در نواحی مجاور مرزهای آبی از پتانسیل بالایی برخوردار است که همین مساله موجب می‌شود شهروندان ساکن در این مناطق، گرمای بیشتری را در این روزها احساس کنند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تأثیر افزایش دمای هوا بر میزان تبخیر منابع آبی کشور، افزود: بی‌تردید در پی گرمای بی‌سابقه دمای هوای کشور، درصد تبخیر منابع آبی به شدت افزایش می‌یابد، اما این امر متأثر از پارامترهای دیگری چون وزش باد، شدت تابش خورشید و غیره نیز هست.

رئیس مؤسسه تحقیقات آب کشور به کارایی سدهای کشور اشاره و اضافه کرد: از آنجایی که ماهیت احداث سدها به منظور تأمین آب شرب، کشاورزی، محیط زیست و تولید برق دارای اهمیت است، با در نظر گرفتن روند تغییرات اقلیمی موضوع ذخیره‌سازی آب در مخازن سدهای کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کاویانپور تاکید کرد: اگر در سال‌های اخیر به ویژه سال جاری، مدیریت مناسب منابع آبی کشور صورت نگرفته بود، بی‌تردید کشور در تابستان امسال و در گرمای ۴۰ و ۵۰ درجه هوای کشور با مشکلات بسیار زیادی در حوزه تأمین آب روبرو می‌شد.

وی با بیان اینکه نقش سدها در مقابله با تغییر اقلیم بسیار حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه با مدیریت کارآمد صورت گرفته تا جای ممکن منابع حاصل از بارندگی‌ها در مخازن سدهای کشور ذخیره شد و در کنار جلوگیری از وقوع سیلاب و وارد شدن خسارات بی‌شمار، تأمین آب مورد نیاز همه بخش‌ها را میسر کرد.

گفتنی است در سال‌های اخیر به دلیل گرمایش زمین ذخایر برفی کشور کاهش یافته و تبدیل به سیلاب‌های فصلی شده است، بر این اساس وجود سدها باعث ذخیره این منابع آبی و بهره‌برداری از آن در فصول گرم شده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ