زهرا بهروز آذر معاون زنان و خانواده دولت چهاردهم کیست؟

اقتصاد ایران: نگاهی به سوابق اجرایی و مرور برخی مواضع زهرا بهروز آذر معاون زنان و خانواده دولت چهاردهم در ایام انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم طیبه مجردیان: مسعود پزشکیان، رئیس جمهور کشورمان دیروز20 مرداد 1403 در حکمی، زهرا بهروز آذر را به سمت معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده منصوب کرد. زهرا بهروز آذر، فعال سیاسی اصلاح طلب متولد 1360 در تهران است.

پزشکیان در حکم انتصاب خانم «زهرا بهروز آذر» به عنوان معاون امور زنان و خانواده، تصریح کرده، امید است با اتکال به خداوند متعال و در چارچوب قانون اساسی، اهداف سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری (مدظله العالی) با رعایت منشور اخلاقی کارگزاران دولت چهاردهم و تعامل با هیئت محترم وزیران در تحقق اهداف دولت و حل مشکلات کشور مجدانه بکوشید.

سابقه حضور در شهرداری تهران به عنوان مدیرکل امور بانوان و تجربه کار در نهاد‌های مدنی حوزه زنان و پژوهش در حوزه کارآفرینی اجتماعی از جمله سوابق اجرایی و علمی زهرا بهروز آذر است.

بهروز آذر در دوره مدیریت پیروز حناچی بر شهرداری تهران، مدیر کل امور بانوان شهرداری تهران بود. پیشتر فاطمه راکعی مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران بود که از سوی محمدعلی نجفی، نخستین شهردار دوره پنجم مدیریت شهری تهران به این سمت منصوب شده بود. پس از نجفی، سید محمد علی افشانی شهردار تهران شد که با اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان از این مسئولیت کنار رفت و حناچی به جای او انتخاب شد.

وی قبل از سمت مدیر کلی امور بانوان شهرداریبه مدت یک سال رئیس مرکز آمار و رصد شهری تهران بود و در انتخابات شوراهای اسلامی سال 1400 نیز در لیست اصلاح‌طلبان قرار داشت.

بهروزآذر و دیگر نمایندگان معاونت زنان ستاد مسعود پزشکیان در ایام انتخابات عدالت جنسیتی را به عنوان یکی از کلان‌ترین و جامع‌ترین برنامه‌های کارگروه معاونت زنان عنوان کردند.

در همین راستا برخی اظهارات و مواضعی که وی قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به عنوان نماینده معاونت زنان ستاد آقای پزشکیان در نشست‌های انتخاباتی و مصاحبه‌ها داشتند مرور می‌کنیم:

ما صدای زنانی که دلخوریشان را با نیامدن پای صندوق رأی نشان دادند، شنیدیم

زهرا بهروز آذر در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره عدم مشارکت بخشی از مردم در دور اول انتخابات به ویژه توسط زنان گفت: خیلی مواقع زنان متوجه می‌شوند حقوق اولیه آن‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرد. برخوردهایی که در این مدت با زنان شده آن‌ها را رنج داده و ناراحت هستند و این دلخوری خودشان را با نیامدن پای صندوق‎های رأی نشان دادند. ما در ستاد آقای پزشکیان این صدای زنان را شنیدیم، امیدوارم بقیه هم شنیده باشند. شاید واژه مناسبی نباشد اما واقعیت این است که افراد سرشناس با انتخابات قهر کردند و احساس می‌کنند در مقاطعی تنها ماندند.

وی در همین نشست با بیان اینکه قبل از کاندیداتوری آقای پزشکیان برای شرکت در انتخابات مردد بوده خطاب به کسانی که نمی‌خواهند در انتخابات شرکت کنند گفت: تلاش می‌کنیم به این گروه از جامعه بگوییم که ما صدای شما را شنیدیم، درک می‌کنیم، می‌فهمیم، به آن‌ها حق می‌دهیم، با آن‌ها همدل هستیم، شاید خودمان هم قبل از مشخص شدن نامزدی آقای پزشکیان با آن‌ها هم‌مسیر بودیم فقط شاید ما کمی زودتر توانستیم حس امید پیدا کنیم و به مسیر مسعود پزشکیان پیوستیم.

پیگیری پروژه عدالت جنسیتی برنامه اصلی است

زهرا بهروز آذر در مصاحبه‌های خود رفع تبعیض و پیگیری پروژه عدالت جنسیتی را به عنوان برنامه اصلی معاونت زنان دولت چهاردهم معرفی کرده‌ است.

نگاه کرامت‌مدار رئیس‌جمهور به زنان

وی در مصاحبه‌ای دیگر درباره نقطه شاخص نگاه مسعود پزشکیان به زنان عنوان کرد: آقای پزشکیان معتقدند هر موجودی قبل از اینکه جنسیتش معنا پیدا کند انسان آفریده شده است. انسان قدرت انتخاب، عقل، توان تصمیم‌گیری و اختیار دارد و با همین ویژگی ها به اشرف مخلوقات تبدیل می‌شود. بعد از اینکه انسان بودن او را به رسمیت می‌شناسیم یک لایه پایین‌تر می‌آییم و می‌گوییم این انسان دو نوع زن و مرد دارد و خداوند این دو را با همه تفاوت‌هایی که به لحاظ فیزیولوژیک برایشان قرار داده آفریده برای اینکه در نهایت بتوانند یک خانواده را تشکیل بدهند و بتوانند کنار هم کامل شوند و با هم جامعه را بسازند. این به نظر من نقطه شاخص نگاه آقای پزشکیان است.

گشت ارشاد جواب نمی‌دهد

بهروزآذر در مصاحبه‌ای دیگر پس از مناظره فرهنگی اجتماعی نامزدهای ریاست جمهوری در رابطه با حجاب و گشت ارشاد خاطرنشان کرد: زنان ما چه هم‌پوشش من باشند و چه هم‌پوشش من نباشند از این موقعیتی که بسیاری از خواهرانشان یا دوستانشان و کسانی که با آنها زیست می‌کنند دارند که دچار بی‌توجهی، طرد و یا آزار می‌شوند ناراحت هستند و من فکر هیچ کس به لحاظ اخلاقی و اسلامی از این قضیه خوشحال نیست. به نظر می‌رسد این مسئله یکی از مطالبات مهمی است که در مسئله زنان وجود دارد و باید به آن توجه کرد اما اینکه راه حل آن چیست؟ بخشی از آن را خود آقای پزشکیان فرمودند که من تلاشم را می‌کنم تا این مسئله را حل کنم و قطعاً سعی می‌کند به این شکل ادامه پیدا نکند حتی از یک تعبیر استفاده کردند با این عنوان که من نوری در این موضوع نمی‌بینم و این در حقیقت سیاهی است. به نظر من این تعبیر بسیار قشنگی بود چون نشان می‌داد در این فرآیندی که دارد طی می‌شود باید به خروجی و اثر آن توجه شود چون خیلی از دوستان خیرخواه هستند اما به اثر کار خودشان نگاه نمی‌کنند. به نظر من اثر این کار در این مدت نتیجه معکوس داشته است. و الآن زمان بسیار خوبی برای بازبینی و اصلاح است.

ضرورت حضور زنان در عرصه‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری

بهروزآذر در ارتباط با تعیین نظام مسائل زنان به ضرورت حضور زنان در عرصه‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری اشاره کرد و خاطرنشان کرد: ما به عنوان کسانی که در عرصه سیاست گذاری کار می‌کنیم چه در عرصه اجرایی و چه در عرصه قانون گذاری باید این را به رسمیت بشناسیم که مسئله زنان با مسئله مردان متفاوت است و نفس داشتن نگرش جنسیتی برای حل مسئله اجتماعی زنان یک زمینه اولیه است. در گام دوم باید اجازه بدهند زنان خودشان وارد عرصه‌های سیاست گذاری چه عرصه تصمیم سازی و چه تصمیم‌گیری شوند تا بتوانند تجربه زیسته خود را منتقل کنند.

پتانسیل استفاده از ظرفیت  زنان در حل مسائل اجتماعی

وی درباره پتانسیل استفاده از ظرفیت  زنان در حل مسائل اجتماعی عنوان کرد: زنان نه تنها نماینده جنس خودشان هستند و می توانند مطالبات زنان را نمایندگی کنند بلکه به واسطه مادر بودن مطالبه مسائل فرزندانشان را هم دارند یعنی می تواند به خاطر جایگاه مادری خود نمایندگی مطالبات فرزندانش و حتی همسر و در کل خانواده را هم داشته باشد.

خانه‌داری یا اشتغال خارج از خانه برای زنان یک انتخاب در توافق با خانواده است

بهروز آذر با بیان اختیار زنان در انتخاب خانه‌داری یا اشتغال خارج از خانه و وظیفه دولت در این راستا گفت:به نظر من این انتخاب خود زن هست که می‌خواهد شاغل باشد یا خانه‌دار. اول باید به این انتخاب احترام بگذاریم. دولت هم در تمام شئون باید تلاش کند به زنان کمک کند در انتخاب خودشان بهترین باشند.

مهدکودک ادارات و سازمان‌ها یکی از قول‌های آقای پزشکیان به جامعه زنان

وی درباره راهکارهای بهبود شغل در دولت آینده پزشکیان عنوان کرد: اشتغال در حیطه مسائل زندگی خود زنان و خانواده آنها است و اگر خانمی تصمیم به اشتغال یا کسب و کار خانگی دارد، مهمترین هسته برای حل مسئله در درجه اول خود خانواده است. اما اگر خانواده متفق بر این تصمیم باشد در ادامه می‌توان برای موضوع اشتغال زنان تصمیم گرفت. یکی از قول‌هایی آقای پزشکیان، نگهداری کودکان مادران شاغل در محل کار است تا بخشی از فشار مضاعفی که به آنها در زندگی وارد می‌شود، کاهش پیدا کند.

کارآفرینی بهترین گزینه انتخاب شغلی برای بانوان است

بهروز آذر با اشاره به کارآفرینی به عنوان بهترین گزینه انتخاب شغلی برای بانوان اظهار داشت: زنان نیمی از جمعیت فعال کشور هستند و به همین نسبت نه تنها در تحصیلات بلکه در ایده‌پردازی و فعالیت‌های اجتماعی همانند آقایان موفق بوده‌اند؛ اما متاسفانه فرصت‌های شغلی کمتری به آن‌ها اختصاص پیدا کرده‌است، کمااینکه توانسته‌اند به خوبی به این فرصتها دست پیدا کنند. لذا می‌بایست برنامه‌های تخصصی برای ترویج و توسعه کارآفرینی بانوان تدوین شود اما کارآفرینی مدل موفقی از انتخاب شغلی است که به بانوان کمک می‌کند تا در جایگاه یک مادر، یک همسر و حتی فرزند در نقش‌های مختلفی که در خانواده و جامعه دارند، بیشتر بدرخشند. چراکه فرصت‌هایی که کارآفرینی برای آن‌ها فراهم می‌کند، با این نقش‌ها منافاتی نداشته و همین عامل سبب موفقیت بیشتر آن‌ها می‌شود.

تبعیض مثبت سی درصدی می‌تواند اثرگذار باشد

زهرا بهروز آذر در ارتباط با سهم زنان از مناصب اجرایی با طرح مسئله تبعیض سی درصدی گفت: یکی از مصادیق عدالت جنسیتی افزایش سهم زنان در مناصب اجرایی کشور است ما چهل و سه سال بعد از انقلاب گام های بزرگی در حوزه آموزش و پرورش و تحصیلات تکمیلی زنان برداشتیم. در مسئله ورود زنان به دانشگاه و حضورشان به عنوان نیروهای متخصص سطح عالی داریم. همین الان در نظام سلامت تقریب دوسوم پزشکانی که فعالیت می‌کنند خانم هستند و این یک دستاورد خیلی بزرگ است. نکته مهمی که وجود دارد ما این همه سال روی توانمندسازی زنان در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی زنان کار کردیم و الان زمان برداشت است. من فکر می‌کنم آقای پزشکیان اگر بخواهند شایسته سالاری هم کنند تعداد خانم‌هایی که بتوانند وارد پست‌های وزارت شوند کم نیستند. برای معاون وزیر که فکر می‌کنم بیش از پنجاه درصد دستشان باز باشد. فرزندان دهه شصت ما در حال حاضر چهل سال به بالا هستند اینها فرزندان خود انقلاب هستند که در این سیستم رشد کردند. حالا ما نمی‌خواهیم بگوییم آقای پزشکیان پنجاه درصد کرسی‌ها را به خانم ها بدهند ولی حداقل تبعیض مثبت سی درصدی می‌تواند کمک کند برای اینکه زنان با حضورشان کیفیت تصمیم‌گیری را بالا ببرند چون با تنوع نگاهی که وارد کابینه می‌کنند علاوه بر اینکه نماینده صداهای خاموش هستند می‌توانند روی کیفیت تصمیم‌گیری‌ها و نرم‌تر شدن آن اثرگذار باشند.

انتهای پیام/

 

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ