«تمرچین» میزبان زائران اربعین حسینی/کاهش هزینه های تردد به کربلا

اقتصاد ایران: ارومیه - فرماندار پیرانشهر با اشاره به میزبانی زائران اربعین حسینی در پایانه مرزی تمرچین در آذربایجان غربی گفت: امسال هزینه های تردد از این پایانه مرزی به کربلای معلی کاهش یافته است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- سکینه اسمی: مرز تمرچین تنها مرز آذربایجان غربی با عراق، به سبب زیرساخت‌های ارتباطی مناسب، تعدد گیت‌های خروجی و مدت زمان کوتاه عبور از مرز و البته آب و هوای ملایم، مزیت‌های نسبی متعددی نسبت به مرزهای دیگر ایران و عراق دارد، امسال سومین سال آماده میزبانی از زائران اربعین حسینی است.

زائران متردد از مرز تمرچین، در اولین شهر زیارتی مسیر خود، به سامرا و کاظمین مشرف می‌شوند، شهرستان مرزی پیرانشهر در جنوب آذربایجان غربی و ۱۴۵ کیلومتری ارومیه واقع شده و آب و هوای مساعد استان مهمترین مزیت برای مسافران داخلی و خارجی برای سفر به کربلاست.

مرز تمرچین در آذربایجان غربی تنها مرز رسمی آذربایجان غربی با شمال عراق بوده و در شهرستان پیرانشهر در جنوب استان قرار دارد، امسال برای سومین سال مرز تمرچین، ضمن کاهش مسافت و زمان سفر و حتی کاهش هزینه برای زائران عتبات عالیات، می‌تواند مقدمات عبور جمع کثیری از زائران استان‌های شمال غرب کشور و حتی زائران کشورهایی چون ترکیه و جمهوری آذربایجان و کشورهای همسایه را فراهم کند.

برای اطلاع از آخرین زیرساخت‌ها و وضعیت پایانه مرزی تمرچین گفت و گویی با فرماندار پیرانشهر انجام داده ایم که در ذیل می‌خوانید.

«تمرچین» میزبان زائران اربعین حسینی/کاهش هزینه های تردد به کربلا

کاهش هزینه‌های تردد زائران از مرز تمرچین به کربلا

فرماندار پیرانشهر در خصوص آخرین وضعیت این پایانه مرزی برای تردد زائران پایانه مرز تمرچین گفت: هم اکنون تمام زیرساخت‌های لازم برای تسهیل تردد زائران اربعین حسینی در این پایانه مرزی فراهم شده است.

خضر کاک درویشی با بیان اینکه امسال برای سومین سال میزبان تردد زائران اربعین حسینی از پایانه مرزی تمرچین هستیم، اظهار کرد: در سال‌های گذشته، زائران باید طی چند مرحله از تمرچین به کربلا مشرف می‌شدند، امسال شاهد تردد یکسره زوار از مرز تمرچین و حاج عمران به سمت کربلا هستیم و همچنین تدابیری اندیشیده شده که در مسیر بازگشت نیز از کربلا به حاج عمران مسیر مستقیم پیش بینی شود.

فرماندار پیرانشهر در خصوص هزینه‌های ترد از پایانه مرزی تمرچین نیز افزود: امسال بر اساس برنامه ریزی های انجام شده و تأمین ناوگان مورد نیاز در سوی مرز شاهد کاهش هزینه‌های تردد زائران نسبت به سال گذشته هستیم.

کاک درویشی با اشاره به اینکه پارکینگ‌های این شهرستان آمادگی پذیرش بیش از ۵۰ هزار دستگاه خودرو زائران در ایام اربعین حسینی را دارند، ادامه داد: این ظرفیت در پارکینگ‌های کارخانه‌قند، پادگان جلدیان، میدان تیر و مرز تمرچین ایجاد شده است و در صورت نیاز بیشتر از این نیز ظرفیت لازم را داریم.

«تمرچین» میزبان زائران اربعین حسینی/کاهش هزینه های تردد به کربلا

زمان ایستایی زائران در پایانه مرزی تمرچین کمتر از ۲ دقیقه است

فرماندار پیرانشهر با اشاره به اینکه پارکینگ مورد نظر در ۱۴ کیلومتری پایانه مرزی تمرچین واقع شده است، گفت: برای انتقال زائران از پارکینگ به سمت پایانه مرزی ناوگان مورد نیاز پیش شده است و زائران به راحتی می‌توانند از سمت پارکینگ به پایانه مرزی تردد کنند.

کاک درویشی با بیان اینکه هم اکنون ۳۸ گیت در پایانه مرزی تمرچین فعال است، عنوان کرد: پیش بینی افزایش گیت های تردد زائران در این پایانه مرزی به ۴۲ الی ۴۳ گیت انجام شده است.

فرماندار پیرانشهر زمان ایستایی در پایانه مرزی تمرچین را در زمان تردد زائران اربعین حسینی را کمتر از دو دقیقه عنوان کرد و افزود: همچنین در حاج عمران مرز مقابل پایانه مرز تمرچین نیز تعداد گیت ها برابر و حتی بیشتر از گیت های سمت کشورمان هست و زائران با کمترین زمان ایستایی می‌توانند تردد کنند.

«تمرچین» میزبان زائران اربعین حسینی/کاهش هزینه های تردد به کربلا

زمینه تأمین ارز مورد نیاز زائران در پایانه مرز تمرچین فراهم شده است

کاک درویشی با اشاره به استقرار باجه‌های بانکی در پایانه مرز تمرچین افزود: زئران می‌توانند ارز مورد نیاز خود را از باجه بانک عامل که در پایانه مرزی تمرچین مستقر هست تأمین کنند و همچنین سایر بانک‌ها نیز در تمرچین باجه‌هایی دارند تا کارهای بانکی زائران را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در پایانه مرزی تمرچین سرویس‌های بهداشتی، درمانگاه‌های بهداشتی و درمانی برای خدمات رسانی به زائران در مرز تعبیه شده و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

فرماندار پیرانشهر با اشاره به استقرار نیروهای درمانی، هلال احمر، تأمین اجتماعی و سایر نهادهای درمانی، امدادی بیمه و خدمات رسانی در پایانه مرزی تمرچین عنوان کرد: همچنین خدمات اینترنتی از سوی ایرانسل و همراه اول به همراه اینترنت رایگان در خود پایانه مرزی تمرچین فراهم شده است.

«تمرچین» میزبان زائران اربعین حسینی/کاهش هزینه های تردد به کربلا

موکب‌های اسکان، تغذیه و خدمات دهی به زائران اربعین در تمرچین فراهم شده است

وی در خصوص خدمات دهی مواکب در پایانه مرزی تمرچین نیز افزود: به تعداد کافی موکب برای تyذیه، اسکان و خدمات دهی در خود پایانه مرز تمرچین، داخل شهر پیرانشهر و مسیرهای منتهی به مرز تمرچین مستقر شده و هم اکنون آماده خدمات دهی به زائران هستند.

کاک درویشی با اشاره به تردد اولین کاروان زائران خارجی از کشور ترکیه به کربلا از طربق مرز تمرچین، گفت: زمینه تردد زائران کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان، روسیه و نیز کشورهای همسایه از مرز تمرچین فراهم شده و همانند سال‌های گذشته شاهد تردد زئران خارجی نیز هستیم و خدمات دهی از جمله اسکان، تغذیه برای زائران انجام می‌گیرد.

وی از استقرار بزرگترین موکب اهل سنت در پایانه مرزی تمرچین همانند سال گذشته نیز خبر داد و گفت: این موکب به اسم شهدای امنیت در داخل شهر پیرانشهر و پایانه مرزی از سوی مردم اهل سنت پیرانشهر برای خدمات دهی اسکان، تغذیه برای زائران فعالیت می‌کند.

«تمرچین» میزبان زائران اربعین حسینی/کاهش هزینه های تردد به کربلا

افزایش تردد زائران اربعین حسینی از مرز تمرچین نسبت به سال گذشته

فرماندار پیرانشهر با بیان اینکه تردد از پایانه مرز تمرچین در روزهای اخیر نشان دهنده افزایش استقبال زائران از این پایانه مرزی است، گفت: سال گذشته شاهد ورود و خروج ۱۳۲ هزار نفر از این پایانه مرزی در ایام اربعین حسینی بودیم امسال پیش بینی می‌شود شاهد افزایش تردد باشیم.

کاک درویشی با اشاره به گرمای هوا در سایر پایانه مرزی برای تردد زائران اربعین حسینی گفت: آب و هوای مناسب و خنک بودن پایانه مرزی تمرچین می‌تواند انتخاب خوبی برای تردد زائران اربعین حسینی در سال جاری باشد.

وی با اشاره به فعالیت ۲۴ ساعته پایانه مرزی تمرچین، گفت: زائران با توجه به گرمای هوا می‌توانند با توجه به آب و هوای مناسب، زیرساخت‌های لازم، ایستایی کمتر این پایانه مرزی را امسال برای تردد انتخاب کنند.

مرزتمرچین در نقطه صفر مرزی آذربایجان غربی به عنوان مسیر به صرفه و کوتاه برای زائران اربعین حسینی شمال غرب کشور و کشورهای همسایه در حال استقبال برای پذیرش زائران است.

امسال نیز در کنار مرزهای مهران، شلمچه و چذابه، مرز خسروی، مرز تمرچین در شهرستان پیرانشهر آذربایجان غربی برای استقبال و تردد زائران اربعین حسینی به خصوص از استان‌های شمال غرب کشور و نیز زائرانی از استان‌های کشورهای همسایه در نظر گرفته شده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ