جزئیات پخش آثار نمایش‌خانگی در نمایشگاه «رصتا»

اقتصاد ایران: سعید مقیسه در کنار پرداختن به جزئیات برگزاری سومین نمایشگاه «رصتا» به انتقادی درباره نمایش برخی آثار نمایش‌خانگی که خانوادگی نیست، پاسخ داد.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری سومین نمایشگاه ملی «رصتا» در حالی برگزار شد که قرار است این نمایشگاه امسال زودتر از دو سالِ گذشته در اواخر فصل تابستان برگزار شود.

سعید مقیسه رئیس ساترا در این نشست اعلام کرد: سومین دوره نمایشگاه رصتا از 26 تا 29 شهریور ماه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود که روز 26 شهریورماه ساعت 10 صبح افتتاحیه مراسم خواهد بود.

اما درباره جزئیات نمایشگاه او ابتدا درباره اهداف این نمایشگاه صحبت کرد و گفت: یکی از اهداف اصلی نمایشگاه «رصتا» از ابتدای شروع تاکنون هم‌افزایی بین سکوها، حمایت‌های مادی و معنوی از سکوها و شناخت سکوها و ایجاد فرصت برای توسعه آنها بوده است. همچنین جلب حمایت‌های دولتی، ارتباط با متخصصان رسانه، شناسایی ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل زنجیره ارزش آفرینی رسانه‌ها و اطلاع رسانی از آخرین دستاوردهای حوزه از دیگر اهداف این نمایشگاه خواهد بود.

مقیسه اعتقاد دارد که جریان‌سازی و بسترسازی برای محتوای سالم و مفید، فضای رقابتی سالم، تبیین افکار عمومی نسبت به حقوق کاربران و بازاریابی و بازارسازی از دیگر اهدافی است که در نمایشگاه پیگیری می‌شود.

او همچنین به رویدادهای نمایشگاه و حضور نهادها در سومین دوره «رصتا» اشاره کرد و افزود: برخی شرکت‌های مرتبط، خود سکوها، بخش‌هایی از صداوسیما، بخش‌هایی از سازمان تبلیغات اسلامی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. اما درباره رویدادها باید به این نکته اشاره کنم که نشست‌های سازمانی صداوسیما، نشست‌های کمیسیون‌های «رصتا»، نشست‌های شورای راهبری هوش مصنوعی صداوسیما و نشست‌هایی برای مردم در این نمایشگاه برگزار می‌شود.

مقیسه در ادامه صحبت‌های خودش از اتفاق ویژه امسال در نمایشگاه پرده‌برداری کرد و گفت: امسال برخی آثار تولید شده توسط سکوها یا آثاری که هنوز منتشر نشده‌اند و یا پرطرفدار بوده‌اند نمایه‌ها و سکانس‌های ویژه آن در نمایشگاه نمایش داده خواهند شد که در این دوره رخ می‌دهد.

وی در توضیح این اکران‌ها گفت: این اکران‌ها می‌تواند فرصتی باشد به عنوان تبلیغ که اثری دیده شود و بقیه قسمت‌های سریال در سکوها دیده شود. در این اکران‌ها، سکانس‌ها یا نماهای کلی از یک سریال و بخش زیادی از داستان دیده می‌شود که اکران بلندتری از یک تیزر است. حتی آثار پرمخاطبی که قبلاً منتشر شده است اینجا هم می‌توانند نمایش داده شوند تا هم جذب مخاطب شود و هم گزیده‌ای از آثار همه سکوها به نمایش در آید. مردم اینجا می‌توانند، متوجه شوند که تولیدات دیگر سکوها چه خواهد بود؟

او همچنین به دستاوردهای نمایشگاه‌های قبل اشاره کرد و گفت: قسمتی از تصمیم‌گیری‌ها در طول سال نتیجه برگزاری این نمایشگاه‌ها است اما قسمت مهم دستاوردها آشنایی فعالان سکوها با خودشان است.

مقیسه درباره نبود برخی سکوها در دوره‌های قبل و آیا در این دوره برخی سکوهای مطرح حضور خواهند داشت، عنوان کرد: حضور در نمایشگاه برای برخی نه مزیّت است نه تبلیغ چون روش‌های تبلیغاتی آنها به گونه‌ای دیگر است و شاید شناخته شده هستند. حضور در نمایشگاه اجباری نیست بلکه یک فرصت است. از طرفی حدود 50 سکو هستند که به هر دلیلی حداقل‌های لازم را ندارند و حضور آنها در نمایشگاه کمکی به معرفی‌شان نمی‌کند. لیست بلندبالای سکوها همه قابل معرفی به مردم نیستند اما سکوهای پرمخاطب دعوت شده‌اند و هرکسی تمایل به حضور داشته باشد این امکان فراهم می‌شود.

رئیس ساترا در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم درباره بخش بین‌الملل نمایشگاه «رصتا» و اینکه آیا در این دوره شاهد حضور نمایندگانی از شرکت‌های وی‌او‌دی خارجی خواهیم بود یا خیر، تأکید کرد: ما بخش بین‌الملل داریم و در این جایگاه، دوستان‌مان فعالیت‌های بین‌المللی ساترا را اعلام خواهند کرد که در دنیا چه تنظیم‌گری بین‌المللی اتفاق می‌افتد اما فکر نمی‌کنم حضورشان در نمایشگاه برای کاربران و مردمِ بازدیدکننده جذابیتی داشته باشد و مفید واقع شود. البته به مقدماتی هم نیاز دارد که دعوت از شرکت‌های خارجی نداریم و برای سال‌های آتی باید ببینیم برای نمایشگاه و مردم مفید باشد حتماً این کار را هم خواهیم کرد. اما جایگاه عملکرد ساترا در بخش بین‌الملل را در نمایشگاه داریم.

او درباره برنامه‌ریزی برای حضور هنرمندان در نمایشگاه «رصتا» تأکید کرد: سال قبل هم شاهد حضور هنرمندان بودیم اما امسال پرشورتر اتفاق خواهد افتاد. دعوت‌هایی شده و باز هم دعوت می‌شوند. احتمالاً همزمان با اکران آثار نمایش‌خانگی، شاهد حضور عوامل و بازیگران و هنرمندان آثار هم خواهیم بود. یکی از جذابیت‌های این اتفاق همین خواهد بود و یکی هم در مجمع رصتا، اتحادیه رصتا و کانون تهیه‌کنندگان این اتفاق رقم می‌خورد. به دنبال آن هستیم بازدیدکنندگان هم از مباحث تئوری بهره ببرند و هم خود آثار و پخش این آثار به شناخت بهتر سکوهای نمایشی هم کمک خواهد کرد.

مقیسه با اشاره به اینکه قبول ندارم ساترا از تنظیم‌گری درآمده است در پاسخ به انتقادی درباره نبود تنظیم‌گری روی برخی پلتفرم‌ها و آثار تصریح کرد:  اینکه ساترا از تنظیم‌گری درآمده است، قبول ندارم. همه عملکرد ساترا نشان می‌دهد بیش از نظارت فعالیت‌های مربوط به تنظیم گری را دارد.حرکت‌های نمایشی اگرچه ممکن است ابعاد رسانه‌ای داشته باشد اما آنچه برای کشور توسعه پایدار را به ارمغان می‌آورد این است که تنظیم‌گری به گونه‌ای باشد که محتوای سالم در سکوها وجود داشته باشد. همه محتوای در حال انتشار در ساترا حتماً از ساترا مجوز ندارد و این تفاوت مهم تلویزیون با فضای مجازی است.

او خاطرنشان کرد: تنظیم گری به این معنا نیست که ذره‌ای از ارزش‌های خانوادگی و اسلامی کوتاه بیاییم. تنظیم گری ساترا فقط به معنای نظارت نیست و ابعاد اقتصادی و اجتماعی و حقوقی هم دارد. اینکه فردی را که در فضای مجازی خطایی کرده است از زندگی ساقط کنیم نشان دهنده اقتدار ساترا است؟ مثلاً اگر یک پلتفرم را ببندیم نشان دهنده این اقتدار است؟ حتماً اینطور نیست. اگر کسی بخواهد این نوع نگاه را داشته باشد باید صداوسیما ببیند که حتی آنجا هم محتوای شبکه نمایش با شبکه کودک و دیگر شبکه‌ها به اقتضای هر شبکه است.

مقیسه همچنین تأکید کرد: آسیب‌ها بیش از شبکه نمایش خانگی در شبکه‌های اجتماعی است که هم در دسترس است و هم افرادی با یک ایمیل فیک می‌توانند محتوایی را قرار دهند.ما پای این محتواها نمی‌نشینیم که مجوز ندارند و حتماً هم پای بسیاری از این محتواها نشستن را مضر می‌دانیم؛ در واقع ساترا پای محتوایی که مجوز داده حتماً خواهد بود. ما دنبال روشی بوده‌ایم و هستیم که خودکنترلی به واسطه بالا بردن سواد رسانه‌ای اتفاق بیفتد که بازاری پایدار را رقم می‌زند. چرا که اگر کودک را در فضایِ صداوسیما هم بدون کنترل، رها کنیم خارج از محتوایِ خودش را تماشا کند دچار مشکل خواهد شد چه برسد به فضای‌‌مجازی! در واقع باید با کنترل و ارتقای سواد رسانه‌ای در زمینه مصرف رسانه‌ای چه رادیو، تلویزیون و چه نمایش‌خانگی و فضای‌مجازی قدم برداریم.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ