امکان بهره وری ۱۰۰ میلیارد دلاری در حوزه انرژی

اقتصاد ایران: مدیرعامل پژوهشگاه نیرو گفت: نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار در حوزه انرژی در حوزه‌های مختلف نفت، گاز، فرآورده‌های نفتی و برق قابلیت مدیریت وجود دارد اما متاسفانه آن را از دست می‌دهیم.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مجید عمیدپور، مدیرعامل پژوهشگاه نیرو در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ظرفیت‌های مختلف برای جلوگیری از هدررفت انرژی و تعیین اقتصاد برق شناسایی شده و طرح‌های مختلفی را در این حوزه ارائه داده‌ایم.

وی افزود: مدیریت حوزه انرژی در بخش‌های یارانه و جلوگیری از اتلاف انرژی می‌تواند صورت بگیرد.

مدیرعامل پژوهشگاه نیرو با بیان اینکه 35 تا 40 میلیارد دلار در حوزه یارانه انرژی هزینه می‌شود، گفت: نزدیک به 100 میلیارد دلار در حوزه انرژی در حوزه‌های مختلف نفت، گاز، فرآورده‌های نفتی و برق قابلیت مدیریت وجود دارد اما متاسفانه آن را از دست می‌دهیم.

وی ادامه داد: در پژوهشگاه نیرو طرح‌های مختلفی را در نظر گرفته‌ایم تا بتوانیم بهینه‌سازی انرژی را محقق کنیم. در این راستا صندوق بهینه‌سازی به عنوان یک پروژه جامع با همکاری ساتبا کلید خورده است.

وی افزود: طرح‌های متعددی را در این حوزه‌ آماده کرده‌ایم که اگر زیرساخت‌های آن ایجاد شود می‌توانیم سناریوهای مختلفی که به منظور جلوگیری از هدررفت انرژی تدوین شده است را اجرایی کنیم.

عمیدپور با تاکید بر این‌که برای افزایش بهره‌وری انرژی نیازمند سرمایه‌ گذاری هستیم، گفت: در حوزه تجدیدپذیرها یک عقب‌ماندگی تاریخی داریم به همین دلیل پژوهشگاه برنامه‌های متعددی را در این حوزه تدوین کرده‌ است.

وی ادامه داد: طبق برآوردهای صورت گرفته طی سال‌های آینده انرژی‌های فسیلی توجیه‌پذیر نیستند لذا رویکردهای توسعه تجدیدپذیر باید در دستور کار قرار گیرد.

عمیدپور با بیان اینکه در سال‌های گذشته اعتقادی بر این مسائل وجود نداشت، به همین دلیل از برنامه‌های حوزه تجدیدپذیر عقب ماندیم، گفت: این در حالی است که پتانسیل‌های زیادی در حوزه تجدیدپذیر در ایران وجود دارد لذا نیازمند یک تلاش چند برابری برای توسعه تجدیدپذیرها و بهره‌وری انرژی هستیم.

وی افزود: باید بتوانیم توسعه تجدیدپذیرها را در برنامه‌های کلان کشور اجرایی کنیم.

رئیس پژوهشگاه نیرو اذعان داشت: یکی دیگر از اقداماتی که پژوهشگاه نیرو روی آن متمرکز است توسعه زیست‌بوم علم و فناوری بوده که این موضوع را نیز به صورت جدی با بیش از 100 شرکت دانش بنیان دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه حکمرانی انرژی گفت: پژوهشکده‌ای را در این زمینه راه‌اندازی کرده‌ایم که در حوزه حکمرانی انرژی فعال و بسته‌های سیاستی در این بخش آماده شده است که این موضوع می‌تواند اوضاع صنعت برق را سروسامان بخشد.

به گفته عمیدپور به دنبال این هستیم که کل نیروگاه‌های کشور را وارد مرکز پایش کنیم که به صورت آنلاین بتوانیم نظارت در فعالیت نیروگاه‌ها داشته باشیم. سالانه حوادثی در صنعت برق رخ می‌دهد که از این طریق می‌توانیم مانع این حوادث شویم.

وی با اشاره به مشکلات صنعت برق در حوزه اقتصاد اظهار کرد: اگر با همین شرایط فعلی ادامه دهیم افرادی که مسئولیت اجرایی دارند همچنان با چالش‌ها مواجه هستند ضمن این‌که آینده صنعت برق نیز تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد؛ در این راستا برنامه‌ای را تدوین و در آن اعلام کرده‌ایم که در افق 1420 صنعت برق چه سیاست‌هایی را باید دنبال کند.

رئیس پژوهشگاه نیرو خاطرنشان کرد: در حال حاضر دنیا در دوره گذر انرژی قرار دارد؛ ظرف یک و دو دهه آینده چهره انرژی در دنیا تغییر می‌کند لذا ما باید بدانیم که در زمینه هوشمندسازی شبکه برق هوش مصنوعی و برقی سازی چه اقداماتی را باید انجام دهیم.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ