بانک مرکزی: بیش از ۲۵ میلیارد دلار ارز مورد نیاز واردات تامین شد

اقتصاد ایران: بانک مرکزی از ابتدای فروردین تا ۱۷ مرداد ماه ۱۴۰۳، ۲۵ میلیارد و ۳۶۹ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، بانک مرکزی از اول فروردین ماه تا ۱۷ مرداد ماه ۱۴۰۳، ۲۵ میلیارد و ۳۶۹ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تأمین کرده است.

1

در این مدت برای کالاهای اساسی و دارو ۵ میلیارد و ۶۷۲ میلیون دلار، برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۱۳ میلیارد و ۶۵۸ میلیون دلار و برای خدمات ۵۴۱ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات ۵ میلیارد و ۴۹۸ میلیون دلار تأمین ارز صورت گرفت.

2

بر اساس این گزارش بانک مرکزی برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۴ میلیارد و ۴۶۴ میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی یک میلیارد و ۲۰۸ میلیون دلار و در مجموع ۵ میلیارد و ۶۷۲ میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز با نرخ ۲۸,۵۰۰ تومان با هدف حمایت از مصرف کنندگان و دسترسی اقشار جامعه به کالاهای ضروری با قیمت ارزان‌تر پرداخت شد.

این گزارش حاکی است تأمین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو» معادل یک میلیارد و ۹۸۷ میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل یک میلیارد و ۷۰۸ میلیون دلار، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل یک میلیارد و ۱۲۶ میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل یک میلیارد و ۲۱۲ میلیون دلار و «منسوجات و پوشاک» معادل ۷۰۲ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه‌های صنایع همچنین به ترتیب یک میلیارد و ۲۱۱ میلیون دلار ،۱۹۷، ۸۸۴، ۹۶۳ و ۴۰ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز ۱۷ مرداد ماه سال جاری دریافت کردند.

علاوه بر این گروه‌ها، شش میلیارد و ۹۲۳ میلیون دلار ارز نیمایی و دو میلیارد و ۲۰۳ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.

4

در این گزارش آمده است میانگین موزون نرخ ارز یک ماهه منتهی به ۲۰ مرداد ماه، ۴۰ هزار و ۱۶ تومان برای دلار، ۴۳ هزار و ۷۱۴ تومان برای یورو، ۱۰ هزار و ۸۹۶ تومان برای درهم و ۵ هزار و ۵۸۴ تومان برای یوآن، ۴۴۴ تومان برای روبل و ۱ هزار و ۱۹۳ تومان برای لیر محاسبه شده است.

5

گفتنی است، در روز ۲۰ مرداد ماه ۱۴۰۳ در تالار اسکناس ارز مرکز مبادله ایران، دلار با نرخ ۴۸ هزار و ۶۰۷ تومان، یورو با نرخ ۵۳ هزار و ۱۰۰ تومان، درهم با نرخ ۱۳ هزار و ۲۳۵ تومان و ۱۰۰ دینار نیز عراق با نرخ ۳ هزار و ۶۷۱ تومان مورد مبادله قرار گرفت. به همین ترتیب تالار حواله ارز، شاهد مبادله دلار با نرخ ۴۴ هزار و ۵۹۴ تومان، یورو با نرخ ۴۸ هزار ۷۱۶ تومان و درهم با نرخ ۱۲ هزار و ۱۴۲ تومان بود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ