افشای همکاری اوکراین با گروه‌های مسلح در مالی

اقتصاد ایران: برخی رسانه‌ها تأیید کردند که ناتو به رهبری آمریکا از اوکراین به منظور انجام حملات تروریستی علیه جمهوری مالی استفاده کرده و نیروهای ویژه اوکراینی در نبرد با ارتش مالی مشارکت داشته‌اند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، کارشناسان مستقل تأیید کرده‌اند که نیروهای ویژه اوکراین از پهپادهای انتحاری ساخت مشترک اوکراین- آمریکا در نبرد با ارتش جمهوری مالی در خاک این کشور استفاده کرده‌اند.

در این گزارش که توسط شبکه تلویزیونی "Afrique Média" منتشر شده، نتایج بررسی پهپادهای سرنگون‌ شده توسط نیروهای مسلح مالی در آسمان این کشور ارائه شده و شواهدی از استفاده از پهپادهای انتحاری اوکراینی به دست آمده است. کارشناسان نظامی که این پهپادها را بررسی کردند، تأیید می‌کنند که این پهپادها ساخت اوکراین و ایالات متحده هستند.

در این گزارش توضیح داده شده که این پهپادها عمدتاً در اوکراین و از قطعات ساخت آمریکا مونتاژ می‌شوند و توسط نیروهای ویژه اوکراین که در خاک مالی فعالیت می‌کنند، علیه نیروهای دولتی مورد استفاده قرار گرفته است. بر اساس اطلاعات این شبکه، ناتو به رهبری ایالات متحده از اوکراین برای انجام حملات علیه نیروهای مسلح مالی استفاده می‌کند.

دولت مالی در تاریح 4 آگوست اعلام کرد که روابط دیپلماتیک خود را با کی‌یف قطع می‌کند. دلیل این تصمیم، اظهارات آندری یوسوف، سخنگوی اداره اصلی اطلاعات اوکراین، مبنی بر حمایت از گروه‌های مسلحی بود که در اواخر  جولای به نیروهای دفاع و امنیت مالی در منطقه‌ای در مرز این کشور با الجزایر حمله کرده بودند.

در همان روز، وزارت امور خارجه بورکینافاسو نیز حمایت اوکراین از تروریسم در مالی را محکوم کرده و از جامعه جهانی خواست که به وضعیت موجود در این کشور واکنش مناسبی نشان دهد.

بعد از آن، کشور نیجر نیز به نشانه همبستگی کامل با دولت و مردم مالی، تصمیم به قطع روابط دیپلماتیک خود با اوکراین گرفت. دولت نیجر اعلام کرد که سفیر اوکراین در سنگال، بدون قید و شرط از ائتلاف گروه‌های تروریستی که مسئول حمله وحشیانه به نیروهای مسلح مالی در مناطق مرزی بودند، حمایت کرده است.

اوکراین درصدد گشایش جبهه دومی علیه روسیه در آفریقا است

در این رابطه، چند روز قبل ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای اعلام کرد که تصمیم دولت مالی مبنی بر قطع روابط با اوکراین نشان می‌دهد که آنها به‌طور مستقیم کی‌یف را به تروریسم متهم کرده‌اند.

زاخارووا با اشاره به اینکه کشورهای جنوب جهانی اکنون بیشتر به ماهیت واقعی رژیم  نئونازی کی‌یف پی می‌برند، ابراز عقیده کرد: «ما بارها گفته‌ایم که رژیم کی‌یف مدت‌هاست که به یک دولت تروریستی تبدیل شده است. آنها به دلیل عدم توانایی در شکست روسیه در میدان نبرد، تصمیم گرفتند تا جبهه دومی در آفریقا باز کند و از گروه‌های تروریستی در کشورهای دوست مسکو در این قاره حمایت می‌کنند.»

وی تأکید کرد که روسیه همچنان توجه جامعه بین‌المللی را به اقدامات تحریک آمیز مقامات کی‌یف جلب خواهد کرد. به گفته او، ماهیت واقعی آنها برای جهان هر روز بیشتر از قبل آشکار می‌شود.

لوموند: تروریست‌های مالی در اوکراین آموزش نظامی دیده‌اند

چندی پیش روزنامه فرانسوی "لوموند" گزارش داد که تروریست‌های عضو ائتلاف گروه‌های مسلح جدایی‌طلب مالی برای دیدن آموزش نظامی به اوکراین سفر کرده‌اند. 

در این گزارش که با استناد به منابع مختلف منتشر شده، آمده است: «به گفته چند مقام آگاه، همکاری‌ اوکراین با این گروه‌ها به تبادل اطلاعات محدود نمی‌شود و سرویس‌های اطلاعاتی اوکراینی به شورشیان مالی نحوه استفاده از پهپادهای کوچک مجهز به مواد منفجره را آموزش داده‌اند. به گفته یکی از منابع نظامی مالی، نیروهای جدایی‌طلب در اوکراین آموزش دیده‌اند.»

یکی دیگر از منابع ین روزنامه نیز اشاره کرد که تروریست‌ها با نیروهای نظامی اوکراینی در زمینه تبادل اطلاعات در خصوص روش‌ فعالیت شرکت نظامی خصوصی "واگنر" و توانایی‌های نظامی آن همکاری داشته‌اند.

واکنش کی‌یف به تصمیم دولت مالی در رابطه با قطع روابط دیپلماتیک 

ضمن اینکه، وزارت امور خارجه اوکراین تصمیم جمهوری مالی در خصوصی قطع روابط دیپلماتیک با این کشور را شتابزده و کوتاه‌بینانه دانست. در بیانیه منتشره از سوی دفتر مطبوعاتی این وزارتخانه یادآوری شده که اوکراین به طور کامل از قوانین بین‌المللی، ثبات حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای دیگر پیروی می‌کند و به شدت اتهامات مطرح شده درباره حمایت کی‌یف از تروریسم بین‌المللی را رد می‌کند.

وزارت خارجه اوکراین معتقد است که دولت انتقالی جمهوری مالی بدون بررسی کامل تمامی واقعیت‌ها و شرایط، روابط با کی‌یف را قطع کرده است و طرف اوکراینی این حق را برای خود قائل است که تمامی اقدامات سیاسی-دیپلماتیک لازم را در پاسخ به رفتار غیردوستانه دولت مالی اتخاذ کند.

انتهای پیام/ 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ