نوجوانانی که زیرسایه قرآن قدکشیدند/تربیت حفاظ در دارالتحفیظ سنندج

اقتصاد ایران: سنندج_کردستان با داشتن دارالتحفیظ شبانه روزی در شهر سنندج این روزها محل پرورش نوجوانان حافظ قرآن کریم است که از شهرها و روستاهای کردستان در این مرکز مشغول یادگیری کلام الهی هستند.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: الطاف الهی و معجزات قرآن بسیار زیاد است و گام در راه قرآن نهادن یکی از بزرگترین الطافی است که خداوند می‌تواند به هر کسی ببخشد، بی شک خداوند قلبی را که قرآن را در خود جای داده باشد عذاب نمی‌دهد و بهترین هدایت‌گر و یاری‌گر هر فرد هم قطعاً و تا همیشه قرآن است که خداوند به عنوان هدیه‌ای ماندگار به آدمی می‌بخشد.

امروزه مشکل جوانان و نوجوانان در دنیای غرق در تحجر و تجمل که تنها ابزار و وسیله آنها فقط گوشی است این است که میزان استماع قرآنی آن‌ها کم است.

متأسفانه نقش کمرنگ قرآن در زندگی روزمره باعث شده که کودکان و نوجوانان در سنین کم کمتر با این آیات روشنی بخش آشنا و ملموس شوند.

نوجوانانی که زیرسایه قرآن قدکشیدند/تربیت حفاظ در دارالتحفیظ سنندج

قرآن یک ارثیه و یادگاری ارزشمند از زمان پیامبر (ص) است که اگر در سینه ما بماند می‌تواند راه و عمل زندگی حسنه را به ما آموزش دهد و تأثیرات ارزشمند آن در زندگی ما نمود عینی می‌یابد.

در هدایت نسل جوان همان گونه که باید به سلیقه‌ها و علاقه‌های آنان توجه کرد و امر رشد و تربیت آنان را با مقتضیات ذات و جوهره‌شان هماهنگ ساخت، باید از ایجاد شخصیت کاذب و توقع بی‌جا هم پرهیز کرد.

جایگاه حافظان قرآن علاوه بر خداوند در میان مردم و جامعه هم حائز اهمیت است زیرا کسی که با قرآن مأنوس است، چنانکه قرآن را با تأنی و توجه به معانی آن حفظ کند، به مرور زمان معانی در جان و جسم او نفوذ کرده و تمامی اعمال و رفتار او را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

دارالتحفیظ امام جزری سنندج امروز یکی از مراکز تخصصی حفظ قرآن کریم در استان کردستان است که مرکز عشاق زیادی بوده که عاشقانه راه قرآن را برگزیدند.

خبرگزاری مهر با چند نفر از نوجوانان و جوانان حاضر در این مرکز شبانه روزی که حافظان آیات نور هستند به گفت‌وگو نشسته که متن زیر بخشی از این گفت‌وگوها است.

آغازی برای حفظ کلام الهی

سعدی خانی دانشجوی فوق لیسانس حسابداری دانشگاه کردستان و مهندسی مواد دانشگاه بوعلی سینا در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان کرد: به تازگی راه و روش زندگی را در مسیر قرآنی یافته و شروع به حفظ آیات الهی کردم که توانستم در این مدت یک جز را حفظ کنم.

نوجوانانی که زیرسایه قرآن قدکشیدند/تربیت حفاظ در دارالتحفیظ سنندج

وی عنوان کرد: در استعدادهای درخشان همزمان با تحصیل شروع به حفظ قرآن کردم که امیدوارم خداوند توفیق تکمیل راه را نصیب من کند.

خانی بیان کرد: ابتدا با تفسیر شروع کردم اما برای من جالب بود که تفسیری که می‌خوانم بدون استفاده از مصحف بتوانم آیه آن را در سینه تطبیق دهم.

جوان حافظ قرآن کریم کردستانی عنوان کرد: مشوق اصلی برای حافظ شدن توفیق الهی است که نصیب فرد می‌شود و او را به این راه هدایت می‌کند.

این حافظ قرآن کریم گفت: من در شهرستان دیواندره بودم و متأسفانه جایی برای حفظ نبود ولی در نهایت خداوند این توفیق را به من عطا کرد تا در مسیر درست قرار بگیرم و به تنها مرکز تخصصی حفظ قرآن کریم در استان کردستان در شهر سنندج آمدم.

وی یادآور شد: توفیق الهی به نحوی است که اگر بخواهد نور هدایت را در دل هر کس قرار دهد مطمئناً نور در دل او روشن شده و به هیچ وجه خاموش نمی‌شود تا به سر مقصد اصلی برسد.

مصمم به حفظ کل قرآن کریم هستم

لاوان تجا دیگر حافظ قرآن و نوجوان ۱۳ ساله مریوانی که در مرکز تخصصی حفظ قرآن دارالتحفیظ شهرک پردیس سنندج مشغول حفظ است در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان کرد: کلاس هفتم بوده و حدود ۲۰ جز از قرآن کریم را حفظ کردم و برای حفظ قرآن کریم مصمم هستم.

وی عنوان کرد: ابتدا در مریوان کار حفظ قرآن را شروع کردم اما پیشرفت چندانی نداشتم و بعد از پرس و جو در نهایت به مرکز شبانه روزی دارالتحفیظ سنندج آمدم.

نوجوانانی که زیرسایه قرآن قدکشیدند/تربیت حفاظ در دارالتحفیظ سنندج

حافظ نوجوان قرآن کریم مریوانی اذعان کرد: من در خانواده قرآنی بزرگ شدم پسر خاله من هم چند جز را در همین مرکز حفظ کرده است.

وی گفت: حفظ قرآن علاوه بر اینکه معنویت و آرامش را درون فرد افزایش می‌دهد، باعث پیشرفت تحصیلی و افزایش علاقه و ترغیب به خواندن و بیشتر شدن تلاش و کوشش برای تحقق اهداف می‌شود.

وی افزود: حفظ و اتمام کار حفظ قرآن پایان کار نیست و ختم قرآن در حقیقت شروع مسیر بندگی است و من هم علاوه بر تشکر از خانواده‌ام که مشوق من بودند مایل به ادامه این مسیر و رسیدن به مربی قرآن هستم که امیدوارم خداوند توفیق آن را نصیب من کند.

حفظ قرآن سختی و مشقت‌ها را آسان می‌کند

دیار احمدی دیگر نوجوان حافظ اهل دهگلان هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان کرد: ۱۳ سال سن دارم و توفیق حفظ ۸ جز از قرآن کریم را دارم، در راه حفظ قرآن سختی و مشقت‌ها آسان می‌شود و با وجود اینکه از خانواده‌ام دور هستم جایگزین بهتر آن برای من بودن در محفل قرآن است.

وی اذعان کرد: قرآن برخی سختی‌ها را برای من به شخصه شیرین کرده و این دوری را حس نمی‌کنم.

حافظ نوجوان قرآن کریم ادامه داد: قبل از آمدن به اینجا وضع درسی من زیاد جالب نبود اما بعد از آمدن به این محفل علاوه بر بهتر شدن درس قرآن، موقعیت تحصیلی من بهتر شد و معتقدم هر دو مکمل یکدیگر هستند و قرآن موجب ترقی تحصیلی من شده است.

وی تصریح کرد: قبلاً هم در اوقات فراغت تمایل به قرآن خواندن داشتم و خوشبختانه این مسیر منور را در نهایت انتخاب کردم.

نوجوانانی که زیرسایه قرآن قدکشیدند/تربیت حفاظ در دارالتحفیظ سنندج

احمدی یادآور شد: ایمان دارم بعد از اتمام حفظ قرآن زندگی من دوباره شروع می‌شود و برای من به معنی تولد دوباره است و برای مربی قرآنی شدن تلاش خواهم کرد.

وی خاطرنشان کرد: خانواده من در روستا زندگی می‌کنند و من به تشویق پسر روحانی مسجد روستای محل سکونت خود که او هم در اینجا مشغول حفظ آیات قرآن است به شهر سنندج آمدم.

حافظ نوجوان قرآن کریم بیان کرد: اینجا خانه حفظ است و من به دلیل علاقه‌ای که داشتم در اینجا ماندم و کمی در ابتدا دلتنگی کردم اما بعد که با قرآن عجین شدم هم دلگرمی یافتم و هم دلتنگی را از یاد بردم.

دیار ادامه داد: من در روستا با خواهر و مادر و مادربزرگم زندگی می‌کردم و پدرم فوت شده است و خواهرم هم در مسجد روستا مشغول روانخوانی قرآن است.

وی افزود: مادر و دایی من در تشویق و حمایت از من برای آمدن به این مرکز تلاش زیادی کردند و من از اینکه آنها هدایت واقعی را به من نشان دادند از آنها سپاسگزارم و مدیون لطفشان هستم.

نوجوانانی که زیرسایه قرآن قدکشیدند/تربیت حفاظ در دارالتحفیظ سنندج

در مرکز دارالتحفیظ سنندج تلاش شده که با تمام توان جوانان و نوجوانان و حتی کودکان به مسیر درست هدایت شوند و تاکنون چندین نفر موفق به حفظ کامل قرآن و چندین نفر هم در آستانه حفظ هستند.

در این مرکز تخصصی شبانه روز که واقع در شهرک پردیس سنندج است، به صورت شبانه روزی ۳۰ حافظ در حال آموزش هستند و روزانه هم تعداد این حافظان به ۱۵۰ نفر می‌رسد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ