چرا سدسازی مخرب در منطقه دنا ادامه دارد؟

اقتصاد ایران: جمعی از مردم استان کهگیلویه‌ وبویراحمد با تجمع جلوی استانداری نسبت به مصوبه شورای‌عالی حفاظت محیط زیست کشور مبنی بر جدایی دنای شمالی از این استان اعتراض کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، معترضانی که روز شنبه 20 مردادماه جلوی استانداری جمع شده ‌بودند معتقدند که این مصوبه تیر خلاصی بر قلب دناست و هدف این اقدام رساندن هرچه بیشتر آب از آبگیر شمالی به سوی صنایع اصفهان است. نماینده مردم این استان در جمع تجمع‌کنندگان از نامه‌نگاری با دستگاه‌های مختلف و نهادهای امنیتی برای لغو مصوبه خبر می‌دهد و می‌گوید موضوع را در بهارستان دنبال خواهد کرد. ماجرا از جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست، روز 13 اردیبهشت‌ماه سال‌جاری آغاز شد.


جلسه‌ای که در آن با ارتقای منطقه حفاظت شده دنا (پادنا)، جدایی آن از کهگیلویه ‌وبویراحمد و واگذاری به اصفهان موافقت شد. یعنی قسمت شمالی رشته‌کوه‌های (دنا) که تا پیش از این (حدود 33سال) تحت مدیریت کامل کهگیلویه‌ وبویراحمد بود، حالا قرار است به سازمان محیط زیست اصفهان واگذار شود. چراکه از شمال‌شرقی به این استان متصل است. این واگذاری با انتشار نامه احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان رسانه‌ای شد و واکنش منفی فعالان حوزه محیط زیست کشور بویژه در استان کهگیلویه و بویراحمد را به دنبال داشت.


اسلام جاودان‌خرد، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه‌ و بویراحمد پیش از این در گفت‌وگو با «ایران» در مخالفت با این مصوبه به ذکر ایرادات حقوقی آن پرداخته و گفته بود: تعیین حیطه مدیریت استان‌ها، جزو وظایف شورای‌عالی حفاظت محیط‌زیست نیست. از دیگر ایرادات این است که استقرار صنایع حداقل باید ۱۰۰متر با منطقه حفاظت شده فاصله داشته باشد.

درحالی‌که سد ماندگان قراراست روی رودخانه ماربُر ساخته شود که بخش اعظم حوضه و مخزن آن داخل زیست‌کره دنا است. از دیگر مشکلات رعایت نکردن سلسله مراتب خاص برای ارتقا است. زیرا منطقه شکار ممنوع با ارتقا تبدیل به منطقه حفاظت شده می‌شود، اما منطقه حفاظت شده دنا با ارتقا باید «پارک ملی» شود. او دلیل این الحاق را مقدمه‌سازی برای ساخت سد ماندگان روی رودخانه ماربُر دانسته و گفته بود: پیش از این از اداره کل استان خواسته بودند تا نظر نهایی خود را درباره ساخت سد ماندگان و «خرسان 3» بدهد که با مخالفت کهگیلویه‌ وبویراحمد مواجه شده بود.


زیرا به اعتقاد کارشناسان محیط زیست، این سد تهدیدی جدی برای اکوسیستم طبیعی دنا و زاگرس خواهد بود. آنطور که از سخنان جاودان‌خرد پیداست این ماجرا با تغییر شدید شرایط آب و هوایی سرد و برفی در ارتفاعات دنا شروع می‌شود. زیرا احداث دو سد ماندگان و خرسان 3 در طرفین دنا باعث ایجاد شرایط جوی شرجی می‌شود و اکوسیستم غنی این منطقه را نابود می‌کند.


همین دلنگرانی‌ها باعث شد تا فعالان با انتقاد به مصوبه شورای‌عالی حفاظت محیط‌زیست، خواستار ابطال جدایی دنای شمالی از کهگیلویه ‌وبویراحمد شوند. محمد بهرامی، نماینده مردم بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی که در جمع معترضان حاضر بود به ایرنا گفت: لغو کامل این مصوبه را با جدیت در دستور کار قرار داده‌ایم و از راه قانونی این موضوع را تا حصول نتیجه نهایی پیگیری خواهیم کرد.


بهرامی با اشاره به اینکه نباید دنبال مقصر بگردیم و قرار است در کنار هم کمک کنیم، افزود: این مصوبه به درخواست مجموعه استان اصفهان بوده و کار انجام شده است. ولی این موضوع را پیگیری می‌کنم و مراحل قانونی برای جلوگیری از آن را طی خواهیم کرد. مرحله بعد اجرای این مصوبه با حضور نمایندگان استان خواهد بود.

این نماینده مجلس از مکاتبه با دستگاه‌های مختلف و دستگاه‌های امنیتی خبر داد و گفت: نگرانی و خواسته‌های بحق شما را همه شنیده‌اند. مردم ما در دامن دنا به دنیا آمده‌ و زندگی کرده‌اند و هویت این مردم از دناست. اجرای این مصوبه متوقف شده و مراحل قانونی جلوگیری از آن در حال طی شدن است.

مجموعه استانداری کهگیلویه و بویراحمد هم پای کار آمده. شاید بعضی‌ها دنبال سوء‌استفاده از این مسائل باشند.شرایط کشور ما خاص است پس به آرامش و امنیت کشور کمک کنید. این دومین بار است که فعالان محیط زیست استان برای لغو مصوبه تجمع می‌کنند و مصر هستند به هر طریقی جلوی اجرای آن گرفته شود.


یکی از معترضان به ایرنا گفت: دنا فروشی نیست و مردم این استان درباره جدایی دنای شمالی ساکت نمی‌مانند. دیگری افزود: اگر مافیایی پشت این موضوع نیست، چرا سدسازی‌های مخرب ادامه دارد؟ معترض دیگر گفت: تمدن این استان رو به فراموشی است اما مسئولان استانی از آن بی‌خبرند، تا جان در بدن داریم مانع اجرای آن می‌شویم.

فاجعه زیست محیطی

آیت‌الله سید نصیر حسینی، امام جمعه یاسوج هم در اعتراض به این مصوبه در خطبه‌های نماز جمعه گفت: هیچ‌گونه مشورتی با ما برای موضوع منطقه حفاظت شده دنا نشد. گرچه ضلع شمالی دنا از نظر جغرافیایی در منطقه سمیرم قرار دارد، اما فرزندان ما تاکنون از تمام دنا به خوبی حفاظت کرده‌اند و درخواست مدیریت واحد آن را داریم.


سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان قبلاً اعلام کرده بود: طبق برنامه تلاش کردیم سامانه تأمین آب از منابع داخلی جنوب استان موسوم به طرح ماندگان، اواخر اسفند سال‌جاری یا نهایتاً بهار ۱۴۰۴ وارد مدار کنیم وشهریور سال پیش توانستیم خط انتقال آب دریا را به اتمام برسانیم. سامانه انتقال آب از منابع جنوب استان اصفهان به حوضه زاینده‌رود با آورد سالانه ۲۸۰ میلیون مترمکعب تا بهار ۱۴۰۴ وارد مدار خواهد شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ