آیین‌نامه اجرایی قانون زکات ابلاغ شده است

اقتصاد ایران: اردبیل- رئیس شورای عالی زکات گفت: دولت سیزدهم آیین‌نامه اجرایی قانون زکات را به استان‌ها ابلاغ کرده تا زمینه و بستر عملیاتی شدن این قانون فراهم آید.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید حسن ربانی پیش از ظهر یکشنبه در جلسه شورای زکات استان اردبیل، اظهار کرد: از حضور ائمه جمعه، فرمانداران و سایر مسئولان و متولیان امر زکات قدردانی می‌کنیم که اهتمام جدی بر احیا و اقامه این فریضه واجب الهی دارند.

وی به عقب‌ماندگی‌ها در انجام این فریضه اشاره کرد و گفت: این عقب‌ماندگی‌ها از سال‌های گذشته به ما ارث رسیده و ما سعی می‌کنیم مرحله به مرحله این واجب فراموش شده را به نقطه عملیاتی و عینیت در مرحله اجرا برسانیم.

رئیس شورای عالی زکات کشور تصریح کرد: فریضه زکات علاوه بر بعد مادی، دارای ابعاد عبادی و اجتماعی است و شورای زکات در استان‌ها و شهرستان‌ها به ریاست نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه، استاندار و کمیته امداد و در شهرستان‌ها ائمه جمعه و فرمانداران در حال اجرا است که انتظار می‌رود پیشنهادات و ارائه طریق در این زمینه با انگیزه مضاعف انجام شده و به شورای عالی زکات ارسال شود.

آیت‌الله ربانی از اردبیل به عنوان دارالارشاد و دارالامان با مردمانی شایسته و معنوی در انجام فرایض دینی یاد کرد و افزود: ضرورت دارد جلسات شورای زکات به صورت فصلی برگزار شده و با آسیب‌شناسی دقیق نقاط ضعف و قوت برطرف شود.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: اگر این آسیب‌ها و نقاط کاستی رفع شود ما به راحتی می‌توانیم احیای زکات را به عنوان فریضه الهی شاهد باشیم.

وی در ادامه اضافه کرد: کمیته امداد مسؤولیت اصلی را در برگزاری جلسات دارد ولی انتظار می‌رود تشکیل جلسات و دستور جلسات ارائه شده با هماهنگی رئیس شورای زکات استان به نمایندگی ولی فقیه و امام جمعه مرکز استان باشد.

آیت‌الله ربانی بیان کرد: در احیای زکات باید خیرخواهی و فرهنگسازی به عنوان یک اصل اساسی مورد توجه قرار گیرد که در این باب از ظرفیت رسانه‌ها و مبلغان دینی و روحانیان باید بهره کامل را ببریم.

وی در ادامه یادآور شد: در کنار فرهنگسازی این فریضه الهی اعتمادسازی نیز بسیار مهم است چرا که اگر مردم ما به دست‌اندرکاران زکات اعتماد کنند، قطعاً در انجام این فریضه الهی ترغیب و تشویق می‌شوند.

آیت‌الله ربانی ساماندهی فعالان امر زکات و قرار دادن گزینه پرداخت زکات را در سامانه خرید گندم یادآور شد و تصریح کرد: در این زمینه انتظار می‌رود ایرادات و اشکالات برطرف شده و بهتر و راحت‌تر بتوان کشاورزان را به پرداخت زکات ترغیب و تشویق کرد.

وی گفت: ۱۲ سال پیش کانون زکات در مجلس تصویب شده بود اما تدوین آئین‌نامه آن به تأخیر افتاده بود که در دولت سیزدهم این آئین نامه ابلاغ شد تا در بستر همین امر بتوانیم زکات این فریضه واجب الهی را احیا و به شکل واقعی به نقطه عملیاتی برسانیم.

آیت‌الله ربانی افزود: مردم استان اردبیل با ریشه‌های اعتقادی قوی به عنوان دارالمؤمنان در پرداخت زکات جز استان‌های پیشرو محسوب می‌شوند و ما آمادگی داریم با رفع ایرادات و اشکالات در انجام این فریضه و همچنین ترغیب کشاورزان به پرداخت زکات شایسته و مناسب عمل کنیم.

رئیس شورای عالی زکات کشور خاطرنشان کرد: بحث زکات و ارزش و اهمیت آن در قالب برنامه‌های آموزشی و کتب درسی مد نظر و مورد توجه است که انتظار می‌رود با همکاری آموزش و پرورش در کتب درسی مقطع ابتدایی بتوان در این زمینه داستان‌ها و موضوعات مهم و اساسی را مورد یادآوری قرار داد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ