وزاری پیشنهادی دولت پزشکیان را بشناسید

اقتصاد ایران: نگاهی کلی به لیست وزاری پیشنهادی دولت چهاردهم نشان می‌دهد که آن‌ها لزوماً چهره‌های سیاسی و شاخص نیستند و نفوذ جریان‌های سیاسی به این سادگی علنی و نمایان نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، امروز لیست وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم طبق اصل ۱۳۰ قانون اساسی از سوی رئیس جمهور به مجلس ارسال شد تا مسیر قانونی تشکیل کابینه و رأی اعتماد طی شود.

اما این وزرای پیشنهادی چه کسانی هستند و چه سوابقی دارند؟ و چقدر شانش رأی اعتماد دارند و قرار است با چه میزان از رأی اعتماد بر سکان وزارتخانه‌ها و از آن مهم‌تر در مقام عضو هیئت دولت قرار بگیرند.

علیرضا کاظمی؛ وزارت آموزش و پرورش

علیرضا کاظمی تحصیل‌کرده حوزه و دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان است و پیش از اینکه در سال ۱۴۰۰ با حکم آیت‌الله رئیسی سرپرست وزارت آموزش و پرورش شود، معاون پرورشی و فرهنگی این وزارتخانه و قبل از آن مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی بوده است. او زمانی که وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم نتوانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد با اعتماد شهید رئیس سرپرست وزارت آموزش و پرورش شده بود.

ستار هاشمی؛ وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات

سید ستار هاشمی با تخصص در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و استاد جوان هوش مصنوعی و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز است. معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاون فناوری اطلاعات شرکت ارتباطات زیرساخت، مدیرکلی ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس، و معاون فناوری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از جمله سوابق هاشمی است. او همچنین رئیس هیئت مدیره شرکت ایرانسل بوده و در تأسیس انجمن هوش مصنوعی ایران نیز نقش داشته است. و به بهبود فرآیندهای مربوط به ثبت اسناد و توسعه فناوری‌های ارتباطی در ایران کمک کرده است.

حجت الاسلام سیداسماعیل خطیب؛ وزارت اطلاعات

خطیب بخش عمده‌ای از سوابق امنیتی خود را در سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گذرانده است. در سال ۱۴۰۰، اسماعیل خطیب به عنوان وزیر اطلاعات در دولت سیزدهم به ریاست شهید ابراهیم رئیسی منصوب شد. پیش از انتصاب به عنوان وزیر اطلاعات از سوی شهید آیت الله رئیسی، اسماعیل خطیب به عنوان تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) در قم فعالیت می‌کرد. سید اسماعیل خطیب در ۱۸ شهریور ۱۴۰۱ به دلیل انجام فعالیت سایبری علیه ایالات متحده آمریکا و متحدانش توسط وزارت خزانه داری آمریکا تحریم شد.

عبدالناصر همتی؛ وزارت امور اقتصادی و دارایی

عبدالناصر همتی دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است، او از سال ۱۳۸۰ رئیس هیئت مدیره بیمه اتکایی آسیایی بانکوک بود و از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۵ رئیس بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بوده است. همتی ۷ سال مدیرعامل بانک سینا بود. پس از آن در ۳ مرداد سال ۱۳۹۷ به پیشنهاد مسعود کرباسیان _وزیر امور اقتصادی و دارایی وقت_ با حکم دکتر حسن روحانی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی ایران منصوب شد. همتی در دوران ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی در سال ۱۳۷۷ پیشنهاد تأسیس صندوق ذخیره ارزی را داد که بعداً با نام حساب ذخیره ارزی بنیان شد، او همچنین طراحی و اجرای خصوصی سازی صنعت بیمه را در سال ۱۳۸۲ برعهده داشته است.

سید عباس عراقچی؛ وزارت امور خارجه

سید عباس عراقچی دیپلمات و سیاستمدار ایرانی است که از سال ۱۴۰۰ به‌عنوان دبیر شورای راهبردی روابط خارجی فعّالیت می‌کند. وی از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ سمت معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران را برعهده داشت. او همچنین از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ بوده که در وین حضور داشته است. سید عباس عراقچی نخستین مسئولیت خود را به عنوان کارشناس بخش بین الملل وزارت خارجه، در سال ۱۳۶۷ برعهده گرفت تا اینکه در سال ۱۳۷۳ اولین پست خود که سرپرستی نمایندگی ایران در سازمان کنفرانس اسلامی بود را گرفت. وی از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۲ به عنوان سفیر ایران در فنلاند مشغول به فعالیت شد و سپس در سال ۱۳۸۲ نیز به مدت یکسال رئیس اداره اول اروپای غربی وزارت خارجه بود. در سال ۱۳۸۴ و رسیدن منوچهر متکی به وزارت خارجه، عراقچی از سال ۸۴ تا ۸۶ معاون حقوقی و امور بین المللی وزارت خارجه شد. در سال ۱۳۸۶ به عنوان سفیر ایران در ژاپن، راهی توکیو شد در دولت حسن روحانی در سال ۱۳۹۲، وی در ابتدا مدتی را به عنوان سخنگوی وزارت امور خارجه به فعالیت کرد. سال ۱۳۹۲ از سوی محمد جواد ظریف، به عنوان معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه منصوب شد.

محمدرضا ظفرقندی؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

ظفرقندی فوق تخصص جراحی عروق و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران است. وی در حال حاضر دبیر کلی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران را بر عهده دارد. وی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، دبیر هیأت امنای دانشگاه علوم پزشکی تهران، عضو هیأت امنای مرکز ملی تحقیقات علوم پزشکی کشور، عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، عضو شورای عالی بیمه خدمات درمانی، مدیر گروه جراحی دانشگاه علوم پزشکی تهران، رئیس مرکز تحقیقات تروما و جراحی سینا، رئیس شورای عالی نظام پزشکی، رئیس انجمن جراحی عروق ایران و رئیس انجمن علمی ترومای ایران از جمله سوابق محمدرضا ظفرقندی است. او در دوران دفاع مقدس برای کمک به مصدومان جنگ به عنوان جراح داوطلب به جبهه جنگ ایران و عراق اعزام شد. پس از بازگشت از جنگ و اتمام دوره دستیاری جراحی در دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۱۳۶۸ به درجه استادیاری رسید.

احمد میدری؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

احمد میدری اقتصاددان ایرانی و معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده است. او نماینده آبادان در دوره ششم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بود. وی دارای دکترای تخصصی اقتصاد و کارشناسی ارشد توسعه و برنامه‌ریزی اقتصادی از دانشگاه تهران است.

غلامرضانوری قزلچه؛ وزارت جهادکشاورزی

غلامرضا نوری قزلجه از دهه هفتاد به استخدام وزارت جهاد کشاورزی درآمد و سابقه ۳۰ سال خدمت در این وزارتخانه را در مقاطع مدارج مختلف از کارشناسی تا مدیریت شهرستان را در کارنامه دارد، وی همچنین در دوره‌ای به عنوان قائم مقام و مشاور وزیر نیز سابقه خدمت در مجموعه جهاد کشاورزی را دارد.

امین حسین رحیمی؛ وزارت دادگستری

امین حسین رحیمی که گزینه پیشنهادی پزشکیان برای تصدی در وزارت دادگستری است در دولت شهید رئیسی هم وزیر دادگستری بود. پیش از این در مشاغل مختلف قضائی همچون معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه و مشاور رئیس قوه قضائیه حضور داشته است، همچنین نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی، دادستانی دیوان محاسبات کشور نیز از جمله مناسبی است که در کارنامه او به چشم می‌خورد.

امیر عزیز نصیرزاده؛ وزارت دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح

امیر عزیز نصیرزاده، پس از فارغ‌التحصیلی از دانشکده خلبانی نیروی هوایی ارتش، به گردان تاکتیکی هواپیمای «اف -۱۴» پیوست. او از اواسط جنگ ایران و عراق به‌عنوان خلبان جنگنده اف -۱۴ در چندین مأموریت هوایی شرکت داشت. نصیرزاده پس از جنگ در سمت‌هایی چون وابسته نظامی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا، مدیریت جنگ الکترونیکی معاونت عملیات نهاجا، معاونت اطلاعات نیروی هوایی، معاونت طرح و برنامه نهاجا، معاونت هماهنگ‌کننده نیروی هوایی (رئیس ستاد نیروی هوایی ارتش) و جانشینی فرمانده نیروی هوایی ارتش، فعالیت داشته‌است. وی در سال ۱۳۹۱ درجه سرتیپی دریافت کرد. طی حکمی از سوی مقام معظم رهبری به عنوان فرمانده نیروی هوایی منصوب شد هم‌اکنون به‌عنوان جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند. امیر نصیرزاده دارای نشان‌های «ورزش»، «ایثار»، «عالی»، «کارشناسی ارشد»، «دوره اول دانشکده افسری»، «دافوس»، «دوره دوم دانشکده افسری»، «دوره سوم دانشکده افسری» و «مقدماتی» است و علاوه بر این نشان‌ها، نشان «خلبانی جنگنده» را نیز بر سینه دارد.

فرزانه صادق مالواجرد؛ وزارت راه و شهرسازی

فرزانه صادق مالواجرد یک معمار و شهرساز ایرانی است که در حوزه‌های مدیریت شهری و سیاست‌گذاری مرتبط با معماری و شهرسازی فعالیت دارد. او به عنوان دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران فعالیت می‌کند. این شورا مسئول برنامه‌ریزی و نظارت بر توسعه شهری در ایران است و نقش مهمی در تعیین سیاست‌های معماری و شهرسازی در کشور ایفا می‌کند.

صادق مالواجرد دارای تجربه گسترده‌ای در حوزه‌های مرتبط با معماری و شهرسازی است و در پروژه‌های مختلف شهری و معماری نقش داشته است. او در دانشگاه‌های معتبر ایران تحصیل کرده و به عنوان یکی از متخصصان برجسته در این حوزه شناخته می‌شود.

محمد اتابک؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت

محمد اتابک، با داشتن سابقه مدیریت در پروژه‌های زیرساختی بزرگ و همچنین فعالیت در صنایع مختلف از جمله فولاد و معدن، در دوره‌ای معاون اقتصادی و مدیر عامل صنایع معدنی بنیاد مستضعفان بوده است.

حسین سیمایی صراف؛ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

سیمایی صراف، هم اکنون دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی است و دروس مختلف حقوق خصوصی و حقوق اسلامی را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تدریس می‌کند. وی همچنین وکیل پایه یک دادگستری و داور اتاق بازرگانی ایران نیز است. در سال ۱۳۹۲ به عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه انتخاب شد و در چهارمین دوره کتاب سال حوزه (حوزه‌های علمیه) حائز رتبه اول، پیش از این دبیر هیأت دولت در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی بوده و از دیگر سوابق وی می‌توان به معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مدیرکل دفتر حقوقی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نماینده وزارت عتف در کمیسیون ملی یونسکو نیز اشاره کرد.

سید عباس صالحی؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سیدعباس صالحی در دولت اول حسن روحانی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوران وزارت علی جنتی بود. حسن روحانی، بلافاصله پس از استعفای علی جنتی، سید عباس صالحی را به سرپرستی وزارت فرهنگ و ارشاد منصوب کرد. صالحی تا زمان اخذ رأی اعتماد از مجلس، سرپرست این وزاتخانه باقی ماند و با آغاز به کار دولت دوم حسن روحانی، از سوی حسن روحانی به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی و با رأی اعتماد از مجلس وزیر فرهنگ و ارشاد شد. عضو هیأت مدیره و هیأت امنای دفتر تبلیغات اسلامی، عضویت در شورای «مهندسی فرهنگی» عضو حقیقی شورای فرهنگ عمومی و مدیرمسئول و سردبیر برخی از نشریات علمی و فرهنگی کشور از جمله سوابق او است.

اسکندر مؤمنی؛ وزارت کشور

اسکندر مؤمنی، ریاست پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، عضویت سپاه پاسداران در زمان جنگ ایران و عراق و فرماندهی نیروی انتظامی خراسان را نیز در سوابق خود دارد. وی معاون عملیات ناجا و از بنیانگذاران پلیس ۱۱۰ کشور بود. او دارای دکترای امنیت ملی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی است. وی از سال ۱۳۹۷ تاکنون به‌عنوان مشاور رئیس‌جمهور و دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر فعالیت می‌کند.

محمدرضا صالحی امیری؛ وزارت میراث فرهنگی و گردشگری

سید رضا صالحی امیری، مشاغلی همچون رئیس کمیته اجتماعی شورای عالی امنیت ملی، عضو هیئت رئیسه مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، معاون بررسی‌های استراتژیک، عضو هیئت امنای مؤسسه مطالعات راهبردی، مشاور رئیس‌جمهور در دولت سید محمد خاتمی، عضو شورای اجتماعی کشور و عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت را در کارنامه خود دارد. از طرف روحانی به عنوان رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی منصوب شد. همچنین تصدی وزارت ارشاد را نیز بر عهده داشته است.

محسن پاک نژاد؛ وزارت نفت

محسن پاک‌نژاد، دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی برق از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. او از سال ۱۳۷۰ فعالیت خود را در وزارت نیرو آغاز کرد. مدیر طرح توسعه میادین گازی، مدیرکل نظارت بر صادرات مواد نفتی و بازرسی فنی وزارت نفت، عضو اصلی هیئت مدیره شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، مدیر برنامه‌ریزی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، عاون مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران، مدیرکل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی وزارت نفت، مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره شرکت بازرگانی نفت ایران (به‌اختصار شرکت نیکو)؛ معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور تولید، معاون وزیر نفت در نظارت بر منابع هیدروکربوری از جمله سوابق محسن پاک‌نژاد، است.

عباس علی آبادی؛ وزارت نیرو

عباس علی‌آبادی، وزیر صمت در دولت سیزدهم، سابقه کار در جهاد سازندگی، مشارکت در اجرا و مدیریت پروژه‌های نیروگاهی کرخه و کارون ۳، مدیریت‌عاملی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و معاونت وزیر نیرو در امور برق و انرژی را داراست. از جمله برنامه‌های او حین تصدی معاونت امور برق وزارت نیرو، استفاده از نیروگاه‌های تجدید پذیر، واقعی کردن قیمت برق و تکمیل نیروگاه‌های نیمه تمام بود. مدیرعاملی مپنا از جمله سوابق اوست. علی‌آبادی عضو حقیقی شورای برنامه ریزی و گسترش آموزش عالی کشور است.

احمد دنیامالی؛ وزارت ورزش و جوانان

احمد دنیا مالی سوابقی نظیر معاون فنی و زیر بنایی راه آهن جمهوری اسلامی، معاون فنی و مهندسی و عضو هیأت عامل سازمان بنادر و کشتیرانی کشور، معاون وزیر راه و ترابری و رئیس سازمان بنادر وکشتیرانی کشور، معاون فنی _ مهندسی شهرداری تهران، عضو هیأت مدیره مهندسین مشاور فجر و توسعه وابسته به جهاد دانشگاه، مؤسس و مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری توسعه صادرات بندر انزلی، اولین مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی بندرانزلی، ریاست فدراسیون قایقرانی ایران، عضو هیأت مدیره فدراسیون جهانی کانوئیگ (ICF)، معاونت فدراسیون جهانی دراگون بوت و ریاست هیأت مدیره باشگاه ملوان بندر انزلی را در کارنامه دارد.

براساس آئین نامه داخلی مجلس، نمایندگان یک هفته فرصت بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی را در کمیسیون‌های تخصصی دارند و بعد از آن مجلس باید در جلسات متوالی در صحن علنی وارد بررسی صلاحیت وزرا شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ