انجام ۶۶ مورد نمونه گیری جهت ارزیابی سلامت شیرخام درکرمان

اقتصاد ایران: کرمان- رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان گفت: از ابتدای سال تاکنون، ۶۶ مورد نمونه گیری از کارخانجات شیر، گاوداری‌های صنعتی و مراکز جمع آوری شیر کرمان برای ارزیابی سلامت شیر خام انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود زین الدینی صبح یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دامپزشکی وظیفه خطیری در زمینه تأمین غذای سالم از طریق نظارت بر کلیه مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی دارد.

وی افزود: تأمین امنیت غذایی، پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و صیانت از سرمایه‌های دامی از اقدامات کلیدی دامپزشکی برای تأمین سلامت مردم جامعه است.

زین الدینی سپس بیان کرد: براساس وظایف ذاتی برای کنترل و ارتقا سلامت شیرخام، برنامه‌های متعددی از سوی دامپزشکی انجام می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان ادامه داد: انجام پایش‌های فصلی و نمونه برداری از کارخانجات لبنی، مراکز جمع آوری شیر و خودروهای حمل شیر از مهمترین این برنامه‌ها محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: از ابتدای سال تاکنون ۶۶ مورد نمونه گیری از کارخانجات شیر، گاوداری‌های صنعتی و مراکز جمع آوری شیر برای رصد و پایش بیماری بروسلوز، آفلاتوکسین و بار میکروبی شیر خام انجام شده است.

زین الدینی افزود: هدف از اجرای این طرح، شناسایی نقاط بحرانی ناشی از مصرف شیر خام و فرآورده‌های حاصل از آن و در نتیجه ارتقا سلامت شیر خام است.

وی ادامه داد: همچنین آموزش‌های لازم برای بالا بردن سطح دانش، آگاهی واحدهای مورد پایش و همچنین ارائه راهکارهای اصولی و فنی برای کاهش مخاطرات شیر از دیگر اهداف این طرح است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان سپس تاکید کرد: بستنی تهیه شده از شیر نجوشیده و غیر پاستوریزه و پنیرهای محلی، در صورتی که از شیر غیر پاستوریزه تهیه شود از عوامل مهم انتقال دهنده بیماری تب مالت محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: یکی از متداول‌ترین راه‌های انتقال بیماری تب مالت از راه خوراکی و مصرف شیر خام تازه، غیر پاستوریزه و فراورده‌های آن است.

زین الدینی یادآور شد: به شهروندان توصیه می‌شود، حتی الامکان شیر را به صورت پاستوریزه مصرف کنند.

وی خاطرنشان کرد: شهروندان توجه داشته باشند، درصورت استفاده از شیر خام بایستی آن را حداقل به مدت ۳ تا ۵ دقیقه جوشانده و سپس مصرف کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان با اشاره به اینکه شیر یکی از فرآورده‌های پر مصرف در سفره خانوار است، گفت: باتوجه به اهمیت شیرخام به عنوان یک فرآورده خام دامی، از نظر بهداشت و سلامت نمونه گیری‌های کارشناسان واحد نظارت شبکه دامپزشکی کرمان، به صورت ادواری از مراکز مرتبط انجام می‌شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ