فروش خودروهای چینی در بازار داخلی افت کرد؛ جهش ۲۰ درصدی صادرات

اقتصاد ایران: فروش خودروهای چینی در بازار این کشور با وجود افزایش نرخ صادرات، روندی نزولی را تجربه کرد.

اتوبلاگ به نقل از انجمن خودروسازان چین اعلام کرد که فروش خودرو در این کشور در ماه جولای (تیر و مرداد) نسبت به سال قبل پنج درصد کاهش یافت؛ اما صادرات با افزایش حدود ۲۰ درصدی همراه بود؛ چراکه سازندگان خودروهای برقی چینی حضور خود در بازارهای جهانی را گسترش داده‌اند.

فروش خودروهای سواری به حدود دو میلیون دستگاه رسید که حدود ۱٫۶ میلیون دستگاه در داخل چین فروخته شده‌اند و این تعداد نسبت‌ به سال قبل ۱۰ درصد کاهش یافته است. کل صادرات خودروهای سواری بیش از ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد و به ۳۹۹٬۰۰۰ دستگاه رسید.

بیش از نیمی از کل خودروهای فروخته شده، از نوع برقی و پلاگین هیبریدی بودند. خودروسازان چینی صادرات خودروها را افزایش داده‌اند زیرا تقاضا در بازار داخلی کاهش یافته است؛ اما از سوی دیگر ایالات متحده و اتحادیه‌ی اروپا تعرفه‌ بر واردات خودروهای چینی را افزایش داده‌اند. تعدادی از کشورهای غربی معتقدند که یارانه‌های دولتی ارائه‌شده توسط دولت چین به خودروسازان این کشور برتری ناعادلانه‌ای در بازار می‌دهد.

وزارت بازرگانی چین اعلام کرد که تعرفه‌های موقت اعمال‌شده در اوایل جولای (تیر و مرداد) را به سازوکار حل اختلاف سازمان تجارت جهانی ارائه کرده: «رأی اولیه‌ی اتحادیه‌ی اروپا بی‌اساس و غیرقانونی است، قوانین سازمان تجارت جهانی را به‌شدت نقض می‌کند و به وضعیت کلی همکاری جهانی در مقابله با تغییرات آب و هوایی آسیب می‌رساند.»

وزارت بازرگانی چین در ادامه‌ی بیانیه‌اش می‌نویسد: «ما از اتحادیه‌ی اروپا می‌خواهیم که فوراً اقدامات نادرست خود را اصلاح کند و برای حفظ ثبات و همکاری اقتصادی و تجاری چین و اتحادیه‌ی اروپا و زنجیره‌ی تأمین صنعت خودروهای برقی همکاری کند.»

چین با هدف تقویت تقاضا و مقابله با کندشدن رشد اقتصادی خود و همچنین ترویج حمل‌ونقل پاک‌تر، مشوق‌هایی را برای تشویق مردم به تعویض خودروهای قدیمی بنزینی و دیزلی با خودروهای برقی ارائه می‌دهد.

در حالی که فروش کلی خودروها روندی نزولی به خود گرفته است، فروش خودروهای برقی چینی در ماه جولای (تیر و مرداد) نسبت‌ به سال قبل تقریباً ۳۰ درصد افزایش یافت و به حدود ۹۹۱٬۰۰۰ دستگاه رسید. از این تعداد، ۸۸۷٬۰۰۰ دستگاه در چین فروخته شد و ۱۰۰٬۳۰۰ دستگاه به خارج از چین صادر شد.

مقالات مرتبط
  • ظاهرا بازار خودروهای برقی چین روزبه‌روز بزرگ‌تر می‌شود
  • ترکیه تعرفه ۴۰ درصدی بر واردات خودروهای چینی اعمال کرد

فروش خودروسازان غیرچینی کاهش یافته که رقابت شدید قیمتی در بازار اشباع‌شده‌ی چین را نشان می‌دهد. سهم خودروسازان چینی در فروش خودرو به‌سرعت رشد می‌کند و به دو سوم کل فروش خودرو رسیده است.

اکثر خودروهای فروخته‌شده در چین در بازه‌ی زمانی ژانویه تا جولای (دی ۱۴۰۲ تا مرداد ۱۴۰۳) بین ۱۰۰٬۰۰۰ تا ۱۵۰٬۰۰۰ یوان (حدود ۱۴٬۰۰۰ تا ۲۰٬۰۰۰ دلار) قیمت داشتند. بیشترین حجم خودروهای برقی فروخته‌شده در بازه‌ی قیمتی ۱۵۰٬۰۰۰ تا ۲۰۰٬۰۰۰ یوان (۲۰٬۵۰۰ تا ۲۸٬۰۰۰ دلار) قرار داشتند.

چری، سایک موتور و جیلی هنوز خودروهای درون‌سوز بیشتری نسبت به سازندگان خودروهای برقی مانند BYD و تسلا صادر می‌کنند. بی‌وای‌دی در ماه گذشته ۳۱٬۰۰۰ خودرو برقی و هیبریدی صادر کرد و صادرات تسلا به ۲۸٬۰۰۰ دستگاه رسید. روسیه مقصد حجم زیادی از خودروهای صادراتی از چین بوده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ