تحولات اوکراین|لوکاشنکو: اجازه نمی‌دهیم بلاروس درگیر جنگ شود

اقتصاد ایران: در حالی‌که ۹۰۰ روز از آغاز جنگ می‌گذرد، از مهمترین رویدادها می‌توان به تلاش کی‌یف برای کشاندن بلاروس به درگیری نظامی، هشدار مینسک درباره پاسخ قاطع به هر اقدام تحریک آمیز، احضار سفیر اوکراین به وزارت خارجه بلاروس و اوضاع منطقه کورسک روسیه اشاره کرد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس روز شنبه طی سفری به منطقه مرزی اعلام کرد که مهم‌ترین وظیفه او در حال حاضر جلوگیری از شکل‌گیری هر نوع درگیری نظامی در این جمهوری است. او این اظهارات را در واکنش به عبور  پهپادهای اوکراینی از مرزهای این کشور و همچنین حمله کی‌یف به منطقه کورسک در خاک روسیه بیان کرد.

لوکاشنکو گفت: «نیروهای مسلح اوکراین تمام قوانین رفتاری را زیر پا گذاشته و حریم هوایی بلاروس را نقض کردند. ناخوشایند است که اوکراینی‌ها، همانطور که بارها به شما هشدار داده‌ام، با این اقدامات نشان می‌دهند که هیچ تمایلی به صلح ندارند و همچنان به تشدید تنش‌ها ادامه می‌دهند. چند روز پیش هم حمله‌ای به منطقه کورسک روسیه انجام شد... این تحریکات با هدف ضربه زدن به روسیه است.»

رئیس‌جمهور بلاروس تأکید کرد که در مواجهه با این رویدادها، باید همه تلاش‌ها انجام شود تا کشور از کشیده شدن به درگیری‌ نظامی محفوظ بماند و «به طور آرام به مشکلات داخلی خود رسیدگی کند».

الکساندر لوکاشنکو همچنین هشدار داد که مینسک هر گونه اقدام تحریک‌آمیز از سوی کی‌یف را بدون پاسخ نخواهد گذاشت. وی افزود: «من نمی‌فهمم چرا اوکراین این کار را می‌کند. ولی همانطور که قبلاً گفتم، ما به وضوح برای آن‌ها مشخص کرده‌ و این مسئله را به آن‌ها گوشزد کرده‌ایم که هرگونه تحریکات بدون پاسخ رها نخواهد شد.»

وی همان روز اعلام کرد که روز جمعه، اهداف هوایی که از اوکراین فرستاده شده بودند، در آسمان روسیه و بلاروس منهدم شدند. او یادآور شد که به وزارت دفاع و ستاد کل نیروهای مسلح کشور دستور داده تا اقدامات لازم برای تأمین امنیت در مرزهای مشترک با اوکراین را انجام دهند.

وزیر دفاع بلاروس، ویکتور خرنین نیز تاکید کرد که مقامات مینسک با دقت اوضاع را تحت نظر داشته و آماده واکنش به هرگونه تغییر شرایط هستند. وی افزود که لوکاشنکو دستور داده است که گروه‌های نظامی نیروهای مسلح جمهوری در جهت‌های تاکتیکی گومل و موزیر تقویت شوند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به نه‌صدمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

وزارت خارجه بلاروس سفیر موقت اوکراین را احضار کرد

وزارت امور خارجه بلاروس، روز شنبه سفیر موقت اوکراین در این جمهوری، اولگا تیموش، را احضار کرده و اعتراض شدید این کشور به نقض حریم هوایی بلاروس توسط پهپادهای اوکراینی را به او ابلاغ کرد.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «طرف بلاروسی خواستار اتخاذ تدابیر کامل به منظور جلوگیری از وقوع چنین حوادثی در آینده شد، زیرا اینگونه موارد می‌توانند منجر به تشدید بیشتر اوضاع در منطقه شوند.»

به سفیر تیموش هشدار داده شد که در صورت تکرار چنین تحریکاتی، بلاروس ممکن است اقدامات تلافی‌جویانه‌ای برای حفاظت از مرزهای خود انجام دهد. علاوه بر این، وزارت امور خارجه بلاروس اشاره کرد که اگر سفارت اوکراین در مینسک نتواند در جلوگیری از این تحریکات نقش موثری ایفا کند، موضوع حضور دیپلماتیک اوکراین در مینسک مورد بازبینی قرار خواهد گرفت.

مینسک: حادثه عبور پهپادهای اوکراینی تلاشی برای گسترش درگیری است

وزارت امور خارجه بلاروس اعلام کرد که حادثه پهپادهای اوکراینی وضعیت منطقه را به شدت تشدید کرده و تلاشی برای گسترش درگیری به خاک بلاروس است. در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «از مردم کشورهای همسایه اروپا هشدار می‌دهیم که در صورت گسترش درگیری، این آتش تمامی منطقه را فرا خواهد گرفت و حتی به کشورهای اتحادیه اروپا نیز سرایت خواهد کرد. در این ماجراجویی هیچ برنده‌ای نخواهد بود! سیاستمداران جنگ‌طلب خود را مهار کنید!»

وزارت خارجه بلاروس تأکید کرد که چنین اقدامات غیرقابل قبول و مغایر با قانونی وضعیت را به شدت تشدید می‌کند و تلاش خطرناکی برای گسترش درگیری جاری در منطقه است. در بیانیه همچنین تأکید شده که این اقدامات از سوی رهبری اوکراین تحت تأثیر «نقش آفرینان خارجی» صورت می‌گیرد. این وزارتخانه از این بازیگران خواست که از این اقدامات تحریک آمیز خودداری کنند.

با توجه به خطرات مرتبط با این وضعیت و خطرات جهانی، این وزارتخانه یادآور شد که اطلاعات دقیق در مورد این حادثه را به نهادهای مرتبط سازمان ملل و سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) و دیگر سازمان‌های بین‌المللی که بلاروس عضو آن‌ها است، اطلاع خواهد داد. همچنین، رایزنی‌های لازم با متحدان و شرکای خارجی در چارچوب نهادهای بین‌المللی آغاز خواهد شد. در  این بیانیه هشدار داده شده: «بلاروس از حق دفاع از خود به طور کامل استفاده خواهد کرد و به هرگونه تحریک یا اقدام خصمانه به شکل مناسب پاسخ خواهد داد.»

تلاش اوکراین برای دخالت دادن بلاروس در درگیری

رئیس دپارتمان همکاری‌های نظامی بین‌المللی وزارت دفاع بلاروس، والری راوینکو، روز شنبه اعلام کرد که این کشور پرواز پهپادهای نیروهای مسلح اوکراین بر فراز خاک این جمهوری را به عنوان اقدامی تحریک آمیز و تلاشی برای درگیر کردن مینسک در درگیری نظامی جاری در اوکراین تلقی می‌کند. 

این مقام نظامی یادآوری کرد که در روزهای گذشته، سامانه‌های پدافند هوایی جمهوری، چند پهپاد اوکراینی را بر فراز منطقه گومل سرنگون کردند. وی افزود: «با توجه به تصمیم ماه جولای 2024 مبنی بر عقب‌نشینی نیروهای مسلح بلاروس از مرز مشترک با اوکراین، این اقدامات به عنوان تحریک و تلاش برای دخالت دادن بلاروس در درگیری قابل تفسیر است.»

بلاروس حمله اوکراین به منطقه کورسک روسیه را به شدت محکوم کرد

وزارت امور خارجه بلاروس همچنین روز شنبه اعلام کرد که این کشور با قاطعیت حمله نیروهای مسلح اوکراین به منطقه کورسک در خاک روسیه را محکوم می‌کند. در بیانیه‌ منتشره در این رابطه، تأکید شده است: «ما با قاطعیت تمام اقدامات نیروهای مسلح اوکراین که به این ماجراجویی بی‌معنی دست زده‌اند و باعث تشدید درگیری در منطقه ما می‌شوند، را محکوم می‌کنیم.»

این وزارتخانه همچنین اشاره کرد که برای مینسک، حمله به مردم غیرنظامی، روستاها و شهرهای صلح‌آمیز، تخریب عمدی زیرساخت‌ها و اقدامات تروریستی غیرقابل قبول است. به عقیده مقامات مینسک، این ماجراجویی از سوی اوکراین در حالی صورت می‌گیرد که رهبران سیاسی این کشور اعلام کرده‌اند که آماده مذاکره هستند، در حالیکه چنین تصمیماتی، چشم‌انداز پایان درگیری را دورتر می‌کند.

وزارت امور خارجه بلاروس ضمن اعلام حمایت و همبستگی خود با مردم منطقه کورسک، تأکید کرد که این اقدامات به هیچ وجه قابل قبول نیستند.

حریق محل سقوط موشک سرنگون‌ شده اوکراینی در کورسک خاموش شد

آلکسی اسمیرنوف، فرماندار منطقه کورسک روسیه بامداد امروز، یکشنبه اعلام کرد که یک موشک اوکراینی سرنگون‌ شده که شب 11 آگوست بر روی یک ساختمان مسکونی در شهر کورسک سقوط کرد، موجب ایجاد حریق در محل شده بود که خوشبختانه با تلاش نیروهای آتش‌نشانی شهر بعد از چند ساعت مهار شد.

اداره منطقه‌ای وزارت حوادث غیرمترقبه روسیه نیز در این رابطه گزارش داد: «در این ساختمان مسکونی نه‌طبقه، پنجره‌ها شکسته و بالکن‌ها آسیب دیده‌اند. ولی سازه‌های اصلی ساختمان آسیب ندیدند. چندین خودرو دچار حریق شده‌اند. ولی از گسترش آتش جلوگیری شده و آتش مهار شده است.»

طبق این گزارش،  15 نفر از ساکنان این ساختمان نجات یافته و 30 نفر دیگر تخلیه شده‌اند. در طول شب بیش از 40 نفر از نیروهای امدادی و 10 دستگاه تجهیزات در محل حادثه فعالیت داشتند.

تخلیه بیش از 76 هزار نفر از مناطق مرزی کورسک

آرتیوم شاروف، سخنگوی وزارت حوادث غیرمترقبه روسیه شب گذشته اعلام کرد که بیش از 76 هزار نفر از ساکنان مناطق مرزی کورسک، که در روزهای اخیر به دلیل حملات نیروهای مسلح اوکراین در معرض تهدید جانی قرار گرفته‌اند، از منطقه تخلیه شده‌اند.

به گفته وی، ارائه کمک به مردم محلی منطقه کورسک ادامه دارد، اولویت اصلی فعالیت ستاد عملیاتی، اسکان موقت مردم غیرنظامی در مکان‌های امن است و از ابتدای این عملیات، بیش از 76 هزار نفر به طور موقت به مکان‌های امن منتقل شده‌اند.

علاوه بر این، اعلام شد که پس از حمله نیروهای مسلح اوکراین به منطقه کورسک، بلافاصله 15 دستگاه اتوبوس از مسکو به این منطقه اعزام شده و در مجموع 424 نفر که از میان آن‌ها 330 کودک، 50 زن و 50 سالمند بوده‌اند، به پایتخت روسیه منتقل شده و برای اسکان آنها یک خانه سالمندان در حومه مسکو تخلیه شده و با تمام امکانات در اختیار این افراد قرار گرفت.

حمله جنگنده‌های روسی به مواضع ارتش اوکراین در منطقه کورسک

وزارت دفاع روسیه صبح امروز، یکشنبه، اعلام کرد که خدمه‌ هواپیماهای جنگی سوخو-25 با استفاده از موشک‌های هوا به زمین غیر هدایت‌شونده به محل تجمع نیروهای پیاده، تجهیزات زرهی و خودروهای نظامی نیروهای مسلح اوکراین در منطقه مرزی کورسک حمله کردند. این حمله به اهدافی که پیشتر شناسایی شده بودند، انجام شد.

طبق این اطلاعات، پس از انجام حملات هوایی، خدمه‌ جنگنده‌ها به مانور ضد موشکی پرداخته، تله‌های حرارتی را رها کردند و به پایگاه خود بازگشتند. طبق گزارش‌های اطلاعاتی، تمامی اهداف مورد نظر نابود شدند.

وزارت دفاع روسیه چند ساعت قبل نیز ویدئویی را منتشر کرد که در آن نشان داده می‌شود خدمه‌های بالگردهای جنگی Ka-52 با استفاده از بمب‌های هوایی به محل تجمع نیروهای پیاده و تجهیزات نظامی اوکراینی در منطقه مرزی کورسک حمله کرده‌اند.

اصابت موشک «اسکندر-ام» به مقر فرماندهی ارتش اوکراین در مرز کورسک 

وزارت دفاع روسیه شب گذشته، شنبه تصاویری از نابودی مقر فرماندهی یکی از  واحدهای نیروهای مسلح اوکراین در منطقه مرزی کورسک منتشر کرد. این حمله توسط سامانه موشکی تاکتیکی «اسکندر-ام» انجام شد. موشک‌ها به مکانی که پیش‌تر شناسایی شده بود و مقر فرماندهی تیپ 22 مکانیزه مستقل نیروهای مسلح اوکراین در مجاورت مرز کورسک بود، اصابت کرده و در نتیجه، 15 نفر از اعضای فرماندهی این تیپ اوکراینی نابود شدند. 

همچنین وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور به محل استقرار مزدوران خارجی در حومه شهر "سوجی" در منطقه کورسک حمله موشکی انجام داده و 15 نیروی نظامی را از بین برده‌اند.

مسکو: سرویس‌های امنیتی اوکراین همچنان از "دیپ‌فیک" استفاده می‌کنند

وزارت امور خارجه روسیه شب گذشته در کانال تلگرام خود اعلام کرد که سرویس‌های امنیتی اوکراین با همکاری حامیان غربی خود از "دیپ‌فیک" برای ایجاد تحریکات استفاده می‌کنند. 

در این بیانیه آمده است که ویدئویی جعلی در اینترنت منتشر شده که در آن به نظر می‌رسد ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، درباره «آمادگی مسکو برای انتقال کنترل نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا به نمایندگان کی‌یف» صحبت می‌کند و ظاهراً گفته: «طرف روسی آماده است تا کنترل نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را به نمایندگان کی‌یف واگذار کند، به شرطی که نیروهای مسلح اوکراین به‌صورت داوطلبانه از منطقه کورسک خارج شوند.»

این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه هرگز چنین اظهاراتی را بیان نکرده و این ویدئو یک دیپ‌فیک است که به‌سرعت و بر اساس ویدئویی از نشست خبری روز جمعه او ساخته شده است.

پرواز جنگنده‌های ناتو در آلمان به دلیل حضور احتمالی هواپیمای روسی

نیروی هوایی آلمان شب گذشته اعلام کرد که جنگنده‌های ناتو به دلیل حضور احتمالی یک فروند هواپیمای گشت‌ ایل-20M روسی در آسمان این کشور به پرواز درآمدند. 

در بیانیه نیروی هوایی آلمان در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) آمده است که جنگنده‌های ناتو مستقر در ایالت مکلنبورگ-فورپومرن سوئد برای گشت‌زنی در حریم هوایی بر فراز دریای بالتیک به پرواز درآمدند و هواپیمای گشتی روسی که به گفته آنها بدون برنامه پروازی در حال پرواز بود و با کنترل ترافیک هوایی غیرنظامی تماس نداشت، را همراهی کردند.

روزنامه آلمانی "بیلد" نیز گزارش داد که این هواپیمای روسی در نزدیکی جزیره روگن پرواز می‌کرد. 

در ماه ژوئن، لهستان نیز به همراه متحدانش به دلیل فعالیت احتمالی هواپیماهای دوربرد روسیه، جنگنده‌های خود را به پرواز درآورد. همچنین، در اواسط ماه، سوئد روسیه را به نقض حریم هوایی کشورش در شرق جزیره گوتلاند در دریای بالتیک متهم کرد. سوئد به دلیل عدم دریافت پاسخ از هواپیمای روسی، دو جنگنده خود را برای همراهی آن به پرواز درآورد.

هشدار درباره احتمال توقف حمایت آمریکا از کی‌یف در صورت رد مجدد مذاکرات

متیو بروز، تحلیلگر امور اطلاعاتی و پیش‌بینی استراتژیک آمریکایی، در مقاله‌ای برای نشریه "The National Interest" نوشت که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده، در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده، ممکن است از ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین بخواهد که مذاکرات با روسیه را آغاز کند و در صورت رد مجدد این درخواست، ممکن است تمام کمک‌های واشنگتن به کی‌یف متوقف شود.

در این مقاله آمده است: «اگر زلنسکی بار دیگر از مذاکره با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه خودداری کند، این اقدام می‌تواند بهانه‌ای مناسب برای ترامپ باشد تا از ارائه هرگونه کمک به اوکراین خودداری کند.»

ین نشریه  یادآور شد، علاوه بر این، مذاکرات بین روسیه و اوکراین ممکن است به مذاکرات گسترده‌تری بین ناتو و روسیه تبدیل شود که این امر می‌تواند به اتخاذ تدابیری در زمینه تقویت کنترل تسلیحات متعارف و هسته‌ای منجر شود.

علاوه بر این، این تحلیلگر آمریکایی اشاره می‌کند که بسیاری از کارشناسان درک نمی‌کنند که ترامپ چگونه قصد دارد به حل و فصل مناقشه بین روسیه و اوکراین بپردازد، موضوعی که او بارها به آن اشاره کرده است. به عقیده او، ترامپ ممکن است مذاکراتی را با ولادیمیر پوتین به‌طور مستقل و بدون دخالت نمایندگان اتحادیه اروپا برگزار  کرده و با او به توافقاتی برسد. 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ